Pages

Thursday 2 January 2014

Januari 2014

Alhamdulillah, Tahun 2014 ni dimulakan dengan sedikit kelainan.. Saban tahun waktu aku masih kanak-kanak riang dan di ambang remaja selalu menikmati Tahun baru dengan bunga api dan sambutan pelbagai perkara.. Namun sejak kebelakangan ni selalu mulakan alam baru dalam keenakan dibuai mimpi.. Cuma tahun ni, tekad dan nekad untuk mulakan sesuatu yang lebih menarik.. Dengan ketentuan dan rahmat Ilahi, tahun ni aku mulakan dengan 'Charity Walk'.. Untuk jadikan 'walk' ni makin menarik, setiap sumbangan bernilai £20, aku akan jalan sejauh 1 batu.. Mula-mula cuak jugak sebab kalau ada yang sumbangkan sampai £2000, mau aku kena jalan antara Bristol dengan London.. Mak aih, memang cuak sebab hari pertama je dah dapat kutip dalam £50..

Sedar tak sedar lepas 2 minggu, Alhamdulillah terkumpul la £400.. maka bermulalah perjalanan 20 batu sekitar bandaraya Bristol.. Perjalanan kali ini ditujukan khas untuk anak-anak kecil di Syria yang kesejukan menjelang musim salju.. Rasanya perjalanan kali ni antara yang paling basah.. Luar dan dalam.. Hujan sepanjang hari menambahkan lagi kekangan program.. Namun sebabkan janji dan amanah, aku teruskan jugak.. Selalunya aku akan cakap kalau hiking ni, macam ala-ala strip show.. Mula-mula bukak sarung tangan, lepas tu tanggal baju satu per satu sampaikan tinggal lapisan terakhir.. Cuma kali ni, sebabkan hujan sepanjang 7 jam diselangi dengan angin kencang.. Memang sampai ke lapisan terakhir aku pun lenjun.. Ni dah kira pakai pakaian paling waterproof dan air hujan ciptaan Ilahi tu lagi besar kekuatan dia berbanding pakaian ciptaan manusia..

Pengalaman tahun baru ni memang cukup menyeronokkan.. Walaupun dalam hujan, ia menguji kekuatan diri sehingga ke tahap yang baru.. Kalau dulu solat di tengah gurun pasir ataupun atas salju di puncak gunung.. Kali ni kelainan dia pabila solat di atas padang golf dalam keadaan hujang selebat-lebatnya.. Sambil kepala ini tunduk sujud pada Ilahi, tidak ku pasti sama ada air mata ataupun air hujan pasti terus mengalir membasahi pipi ini.. Terasa kekerdilan diri ini dalam menghadap Yang Maha Kuasa.. Rasa sayup semasa menyerah diri dalam suasana hujan lebat dan angin kuat.. Satu pengalaman baru yang sukar untuk dilupakan..

Alhamdulillah selepas 7 jam, ianya tamat dengan sebaik mungkin.. Namun aku rasakan kepayahan ni tak sampai pun 1% dari kepayahan anak-anak kecil di Syria.. Sesusah mana aku rasa sepanjang 7 jam tak sama dengan kesengsaraan mereka selama beberapa minit.. Ya Allah, lemahnya terasa diri ini.. Namun inshaAllah janji aku untuk cuba kumpulkan £4000 untuk anak-anak Syria, Gaza dan umat Islam yang lain sebelum aku berusia 26 tahun akan aku teruskan.. Aku tahu ianya bukan jalan yang mudah.. Namun Alhamdulillah aku berjaya lengkapkan sebanyak 25%++.. Semoga usaha ini dipermudahkan oleh Yang Maha Esa...

Namun setelah penat lelah tu, aku rasakan usaha ini masih tidak setimpal apabila aku mula menonton video ni..




Aku harap suatu hari nanti aku dapat bantu sediakan roti dan ayam serta daging untuk adik-adik ni.. InshaAllah pelan seterusnya untuk bantu bina kedai roti dan jugak pusat penternakan lembu serta kambing untuk susu dan jugak daging.. InshaAllah satu hari nanti.. Itu janji aku untuk dirimu wahai saudara-saudaraku di Syria..

Maafkan daku kerana aku masih lemah dan tak mampu membawa perubahan yang lebih besar..

No comments: