Pages

Thursday 16 January 2014

Hidup untuk hari ini..

Aku selalu keluarkan kata-kata berbaur motivasi ataupun yang sudah basi kepada manusia dipersekitaran aku.. Yeah, easier said than done.. I get you guys now.. Seperti biasa memang bila kata-kata tu dilontarkan kembali pada aku.. Takkan ada effect kot.. Ala2 bullet proof nano-force field dah menyelubungi segenap pelusuk zarah dalam diri aku.. Nak tak nak, ianya kena bermula dari dalam.. Dari hati...

Aaaaaaa... Sekarang baru aku faham maksud frozen heart dan segala scheming dari diri aku yang lepas.. Yang mana strategi demi strategi diorang laksanakan demi aku di masa akan datang, yakni sekarang.. Thanks korang, walaupun dah lama kita bersatu kembali.. Sampai aku dah lupa peranan korang satu per satu dulu.. Kini, korang datang dalam bentuk yang berbeza..

Bila mana aku terjumpa dengan frasa hati yang beku.. Dunia yang gelap dan sebagainya.. Baru aku faham makna yang korang cuba sampaikan.. Bukan niat korang nak suruh aku bekukan hati dan masuk fasa solitude yang berpanjangan.. Rupanya hati yang beku tu maksudnya untuk aku berhenti seketika.. Statikkan pandangan aku terhadap dunia luar serta faktor luar.. Kemudian nilai hati aku kembali.. Lepas tu, frasa Dunia yang gelap dan lautan yang dalam merujuk kepada complete darkness.. Dalam keadaan hati aku yang statik ditambah dengan suasana gelap dan dalam.. Ianya kini antara aku dan hati aku.. The heart, soul and mind talk.. Dalam keadaan dunia gelap nan lautan dalam serta hati yang beku.. Tiada gangguan dari dunia luar.. 

Ianya merujuk kepada perbualan dengan hati.. Tanya hati aku, apa yang dia nak.. Apa yang buat dia rasa selesa.. Apa yang buat dia rasa tenang.. Apa keinginannya.. Hati itu ada haknya ke atas akal dan jasad.. Hatilah yang memulakan segala niat.. Hati merupakan kunci keimanan dan kepercayaan aku pada sesuatu kejadian.. Hati juga merupakan asas pada penzahirkan tindakan dan membenarkan lisan.. Hati merupakan pokok dan kunci keimanan..

Akhirnya aku faham apa yang korang nak sampaikan.. Akan tiba suatu masa nanti aku makin tak percaya dengan instinct dan hati aku sendiri dan mula mendengar pandangan manusia lain.. Cuma kerana akan ada masa aku obses terhadap pandangan orang lain.. Aku terlupa soal hati dan perasaannya.. Maka sebab itu dikau lancarkan semua serang balas secara tak langsung untuk aku duduk kembali berbicara dengan hati..

Tangisan dan esakan hari demi hari bukanlah tangisan ke atas insan lain.. ianya hanya panggilan hati untuk mengenang tugasnya pada Ilahi.. Tanggungjawabnya pada Ilahi.. Alasan gugurnya air mata itu hanya tinggal alasan kerana maksud yang sebenar lebih mendalam..

Pabila hati mula berkata-kata.. Seribu satu kata hikmah yang tersemat rapi mula dilontarkan.. Semua nasihat yang pernah dilontarkan pada insan lain terus di lempar, tampar dan sepak laju-laju ke muka minda dan fizikal..

Akhirnya, pesanan terakhir hati.. Hidup untuk hari ini.. Entah aku akan hidup esok atau tidak.. Tiada siapa yang tahu.. Maka hidup untuk hari ini, saat ini dan ketika ini.. Don't find trouble unless trouble trouble's you & Cross the bridge when you come to it..

Learnt to put down the glasses.. Everyone make mistakes and only fool repeated it..

Ingatlah seteruk mana dirimu.. Hatimu masih lagi dalam keadaan lembut dan penuh kebaikan.. Sejahat mana kejahatan silammu, Hatimu telah lama maafkan.. Selicik mana tipu licikmu, hatimu tahu ianya hanya kerana dikau takut akan dunia ini..

Hatimu sentiasa melihat dirimu bagaikan anak kecil dalam dunia fatamorgana ini.. Hatimu sentiasa di sisi untuk menjaga dirimu... Selagi mana Akhlakmu dikau jaga, kepercayaanmu pada Ilahi dikau manifestasikan.. Selagi hidupmu untuk terus memberi.. Hatimu InshaAllah, Allah swt akan jaga kesuciannya..

No comments: