Pages

Saturday 4 January 2014

JPA, mimpi dan air mata..

Aku tak sangka seawal waktu begini air mata boleh mengalir laju.. Se awal waktu untuk mulakan hidup pada tahun 2014.. Walaupun perjalanan 1 Januari tempoh hari sudah cukup sebak pabila aku benamkan muka dan sujud padaMu wahai Ilahi, ditengah-tengah angin kencang dan hujan lebat.. Di saat itu hanya Dikau yang ku ada dan pada Dikau ku serahkan segalanya..

Semalam, dalam waktu aku bersiap sedia dengan semua kertas-kertas dan juga seribu satu alasan yang aku ingin kemukan pada JPA.. Aku rasa cukup bertuah, bersyukur pada rahmatMu wahai Tuhanku kerna dikau kurniakan mentor-mentor di Malaysia yang sangat lah baik.. Yang sentiasa memimpin tanganku bagai anak kecil.. Percaya akan kekuatan yang aku ada dan sentiasa menyokong keinginan aku dalam sesuatu perkara.. Tanpa sokongan mereka dan tunjuk ajar mereka serta rahmatMu, aku rasakan diri ini lebih rendah nilainya dari buih-buih di lautan.. Saat membaca satu per satu kepingan kertas dari mereka, Oh Tuhan, aku rasakan itu bukan diriku.. Terlalu tinggi pengiktirafan mereka pada diriku.. Mereka lebih jauh dan lebih tinggi ilmunya berbanding diriku.. Sampai ke akhir nafasku, takkan ku sesekali rasa diriku mampu untuk berada bersama mereka..

Sebelum aku melelapkan mata semalam.. Air mata mula mengalir deras.. Sejak kecil aku rasakan hidupku sering kali menyusahkan pelbagai pihak.. Ada masanya aku berharap perginya aku dari dunia ini bagaikan satu berita yang tak pernah diketahui.. Hilang aku biarlah bagi angin yang berlalu pergi.. Agar tiada yang sedih apatah lagi yang terus meratapi.. Diri ini tidak sama sekali layak untuk semua ini.. Cukuplah hidup ini dengan terus mencari redha Ilahi dan melihat senyuman terukir pada semua yang aku kenali.. Tidak lebih dan tidak kurang dari itu.. Entah kenapa air mataku sukar untuk berhenti.. Satu per satu kertas yang dicetak dibasahi.. sedikit demi sedikit..

Sama ada JPA terima atau tidak permohonan kali ini.. Hidup aku masih dalam noda-noda bahaya.. Mungkin aku sengaja mencari jalan yang sedemikian semata-mata untuk mengelak dari sesiapa memahami mahupun mendekati.. Sama ada aku teruskan dengan kajian radioaktif yang mana aku tahu akan merampas nyawaku suatu hari nanti, itupun jika JPA bersetuju dengan permohonan aku.. Ataupun, aku tunaikan permintaan untuk diriku.. Agar aku berjuang di barisan hadapan dalam membantu manusia yang lebih memerlukan.. Aku tahu keputusan kedua bakal ditentang semua pihak, sebagai 'wizard' aku tak sepatutnya bertindak sebegitu rupa.. Namun itu adalah jawapan tekad aku jika aku gagal yakinkan JPA mengenai permohonan kali ini..

Dalam tak sedar memikirkan isu ini, aku terus lena dibuai mimpi.. Dalam mimpi, aku berada dalam situasi berhadapan dengan pihak JPA dan dengan tenang aku menerima keputusan penolakan mereka.. Itu hak mereka ke atas diriku.. Hak kerajaan Malaysia ke atas wang saku yang mereka berikan.. Aku akur tapi tak semestinya aku setuju.. Yang pasti di pengakhiran mimpi itu, aku menggalas beg kegemaran ku mula memasuki runtuhan bangunan yang mana berkibarnya bendera berwarna Putih, Merah, Hijau dan Hitam.. Pandanganku kian gelap dan mataku mula terbuka melihat aku masih di rumah comelku.. Ku pegang pipi dan alas bantal.. Basah kedua-duanya..

No comments: