Pages

Friday 24 January 2014

Falling in Love..

Lepas hampir 48 jam aku stabilkan 'Cleansing Technique', misi dan visi hidup aku makin jelas.. Mula-mula macam nak gila jugak untuk stabilkan teknik ni dalam masa yang sama kawal hati supaya tak berbolak-balik dalam tindakan yang sedang dan akan dilakukan (Semoga Allah membawa hati ini ke peringkat yang lebih baik dari hari ke hari)..

Sejak beberapa hari ni, bentuk mimpi pun dah berubah.. Rasanya lebih jelas dan lebih kukuh mimpi-mimpi yang aku rasakan.. Sama ada mainan tidur ataupun petunjuk aku tak pasti.. Yang pasti aku akan proceed with caution.. Cuma frasa yang asyik muncul sama ada waktu dalam mimpi ataupun daydreaming asyik terngiang-ngiang dalam kepala ni

"Jangan jatuh cinta pada diri ini jika dirimu tidak bersedia untuk melihat diri ini pergi pada esok hari"

Aku tak tau nak respond apa dengan ayat ni.. Tapi kalau ikut dari konteks kematian.. Memang manusia akan mati pada bila-bila masa.. Kalau tak nak ada perpisahan jangan wujudkan pertemuan.. Maka bila dilihat dalam konteks cinta mahupun perkahwinan.. Memang satu dugaan yang besar jika insan yang kita sayang tu meninggalkan kita keesokan harinya.. Tak kisah la dalam apa jua bentuk, kematian, penceraian atau sebagainya.. Tapi itu realiti yang jarang manusia fikirkan.. Lagi-lagi pabila dilamun cinta, kita rasakan semuanya akan kekal selamanya..

Yup, pemikiran yang naif.. Tiada benda yang kekal selamanya di dunia ini.. Masalah, wang ringgit, kekayaan, ilmu dan sebagainya tidak akan kekal.. Esok lusa semuanya boleh lenyap.. Orang yang hidup saat ini tak mustahil akan mati keesokan hari..

Rasanya bila aku dah mula menulis perihal sebegini.. Perihal kematian dan pemergian.. Rasanya aku dah tahu apa yang hati aku inginkan.. Apa yang dirinya dambakan selama ini.. Oh hati, dikau tak pernah berubah sejak aku mengenali dirimu.. Walau sejauh mana hidup aku terpesong... Dikau sedia menanti.. Dikau seolah-olah tahu akan akan kembali.. 

Alhamdulillah, hari makin hari keputusan aku dalam hidup ini kian jelas.. Kian kukuh.. Namun itu hanya perancangan aku dan perancangan Allah swt adalah yang terbaik.. 

Sejak kebelakangan ini aku mula mimpi akan masa depan.. Masa depan aku dan masa depan dunia.. Rasa hati, gerak hati dan instinct aku pun mula menerjah seluruh pelusuk perspektif yang aku ada.. Seolah-olah aku mula memancarkan 'En' dalam keadaan luar kawal.. Subconciously..

Walaupun ramai yang kata kuasa dan kekayaan merupakan asas untuk pergi lebih jauh dalam perjuangan ini.. Namun, jika ia bukan untuk aku, ianya bukan untuk aku.. Lepas berborak panjang dengan hati ini.. Borak yang sangat panjang.. Ada satu malam tu aku rasakan dah 3-4 jam aku bercerita namun rupanya2 baru 30 minit.. Yup, malam-malam kebelakangan ini sangat lama dan panjang.. InshaAllah ada keberkatan dalam perbualan kami..

Lepas borak dengan hati, aku terlupa diri yang aku kenali suatu masa dulu.. Hati yang aku kenal suatu masa dulu... Maka kini telah jelas landasan perjuangan aku.. Telah nampak asas kukuh dalam jalan dakwah yang terbentang luas.. Perjuangan itu satu sunnah.. Namun perjuangan tidak terhad dalam bentuk peperangan.. 

Aku tak nafikan yang mana kekayaan dan tanah adalah faktor utama untuk menguasai sesuatu perkara.. Dan bukan aku nak katakan aku tolak semua itu untuk hidup sederhana adalah satu perbuatan pentingkan diri..

Sejak dari dulu, jalan perjuangan kita berbeza.. Cukup berbeza.. Aku hormati jalan-jalan mujahadah yang lain.. Maka aku harapkan penghormatan yang sama.. Walau sejauh mana berbezanya jalan kita.. InshaAllah matlamatnya tetap sama.. Mencari keredhaan Ilahi.. 

Sama ada aku pilih jalan ini atau tidak, kematian itu pasti... Sama ada hari ini, esok atau lusa.. Tiada siapa yang tahu..

Yang pasti matlamat takkan sesekali menghalalkan cara aku..
Yang pasti ianya takkan memudaratkan diri aku secara langsung..
Yang pasti ianya takkan sesekali melanggar batasan-batasan agama..
Yang pasti ianya bukanlah sebagai pencetus amarah, perdebatan mahupun peperangan..

Jika sesuatu dicipta atas kapasiti aku.. Ianya hanyalah untuk melumpuhkan dan bukan untuk membunuh.. Bukan hak aku untuk mengambil nyawa insan lain kerana kita takkan tahu tahap kepercayaan seseorang insan kepada Allah sehingga dia menghembuskan nafas terakhir.. Itu urusan dirinya dengan Allah swt..

Perang apabila diperangi.. noktah..

Jalan aku pasti berbeza.. Sebagai 'wizard' aku takkan sesekali lancarkan serangan seperti 'warrior'.. Tapi tak mustahil untuk kami berdiri di barisan paling hadapan dalam bentuk yang berbeza..

 

No comments: