Pages

Wednesday 22 January 2014

Withdrawal syndrome...

Tak dinafikan hari pertama memang susah.. Bila nak membentuk balik hati dan lidah ni.. Payah-payah... Ada jugak masa aku nak kembali pada aku nyer homemade theraphy guna lithium dan choloroform.. Feveret drugs aku.. Tapi aku tak buat.. Alhamdulillah, aku tak start balik wat benda-benda bodoh yang aku buat dulu bila masuk tahap pembersihan diri..

Cuma payah kot bila bab hati dan lidah.. Mula-mula kena hentikan semua cakap belakang, mengumpat, cari salah manusia dan mengintip kehidupan orang lain.. Ada masa dan ketika hari ni.. Akward moment dah bila aku dah takde benda lain nak dibualkan.. Serius, baru aku tahu bertapa teruknya diri aku sebelum ni.. Selama ni cerita seharian aku berkisar pasal hidup orang lain.. Bila aku tekad untuk berhenti terus wujud silent akward moment.. Namun aku makin memahami intipati nasihat Rasulullah saw yang mana berkatalah sesuatu yang baik dan jika tidak, diam itu lebih baik..

Memang seharian aku withdrawal syndrome.. Ada je orang aku nak carik untuk cerita itu ini ataupun korek cerita itu ini.. Namun bila aku dah hampir je ke arah tu.. Terus aku ingat balik hati ini perlu dididik.. Lidah ini perlu ditegur dan dibelai dengan penuh kasih sayang..

 Tak cukup dengan tu, aku putuskan juga hati ini dengan kebergantungan pada manusia lain.. Bila bab ni, aku ingatkan takde masalah sangat.. Lepas set the target, withdrawal syndrome tak yah cakap la.. Then, bila muhasabah balik.. Aduh, perit.. Kebanyakan sebab aku berjumpa dengan orang itu dan ini hanyalah untuk bercerita dengan orang itu dan ini yang akhirnya menyebabkan kebergantungan pada insan lain adalah semata-mata kerana cerita orang itu dan ini..

Parah-parah.. Habis berapa banyak dah daging saudara aku aku makan.. Nak tak nak, fasa kedua lepas ni ialah mintak maaf dengan semua yang pernah aku mengumpat, kutuk dan sebagaimana.. Selagi mana ianya tak dilaksanakan.. Selagi itu pembersihan hati dan lidah tak mampu aku sempurnakan..

InshaAllah, mula sedikit demi sedikit.. Mula-mula hati dan lidah.. InshaAllah selesai yang ini, yang lain akan menyusul dengan lebih mudah..

It is not gonna be easy tapi inshaAllah it will be a great life afterwards..

Keep going on and stay away from the drugs.. 

Kembalikan segala kebergantungan pada Allah dan lakukan yang terbaik dalam hidup..

No comments: