Pages

Tuesday 21 January 2014

Harga Hidup Berdikari..

I'm making really bad decision lately.. I'm not supposed to break the wall and open up.. Arghhhh... Silap besar.. Benda yang paling aku takut selama ni.. Aku buat jugak akhirnya sebab tekanan dari dalaman yang tak mampu aku kawal.. Aku ingat hati ni dah cukup kental.. Tapi masih lagi picisan tahap sampah..

Aku dah agak dah, kalau aku mintak nasihat dengan famili aku ataupun kawan-kawan baik aku.. Bukan nye nasihat yang aku dapat.. Aku just akan cetuskan kerisauan tahap karma dalam hidup diorang.. Zamir mula mintak nasihat? Zamir lost dalam hala tuju hidup? Zamir tak tau nak buat ape lepas ni? Haru... Haru-biru hidup diorang dengar benda alah ni..

Saat di mana aku mula bercerita keadaan situasi aku mental dan fizikal.. Saat itu kerisauan menerjah kotak hati setiap seorang insan yang kenal aku sejak kecil...

Rasanya untuk aku hidup normal dengan wujudnya badan-badan penasihat macam satu impian yang tak mungkin aku akan capai.. Ini mungkin harga yang perlu aku bayar dalam hidup berdikari..

Aku rasa tetap salah aku kerana mula meletakkan kebergantungan pada insan lain.. Yang mana seharusnya aku mintak nasihat dan pandangan Pencipta aku sendiri.. Mungkin ini mesej yang Dia ingin sampaikan.. Makin banyak manusia yang aku cari untuk meminta nasihat, makin serabut jiwa diorang aku lakukan.. Kerana yang berhak untuk aku mintak nasihat dan petunjuk hanyalah Tuhanku yang satu..

Cuma aku tahu.. aku penuh dengan kekilafan.. dosa... dan tahap kesabaranku cukup nipis.. Selalunya aku akan tewas dan hilang sabar menanti nasihat dariMu Ilahi lantas aku terus mencari manusia agar aku dapat rasakan respond yang lebih pantas.. Bertapa jahilnya diriku.. Padahal respond dariMu lebih pantas.. Hatiku, imanku boleh dijentik sepantas kilat oleh DiriMu.. Namun kerana kepercayaanku kadangkala goyah, lalu aku tumpas..

Bila aku fikirkan kembali, ini merupakan antara saat yang aku harapkan ada yang mampu berikan nasihat pada ku.. Selama aku bernafas, semua keputusan aku laksanakan dengan penakulan oleh diriku sendiri.. Ada masanya aku ingin orang yang aku sayang berikan nasihat pada diriku dan bukan hanya menyokong semata-mata.. Namun bukan itu yang aku terima...

Bukan aku tak hargai sokongan semua pihak.. Tapi aku tak sempurna.. Diriku penuh dengan kesilapan dan dosa.. Jauh dari kesempurnaan.. Tidak semua yang keluar dari mulut aku itu benar dan tidak semua yang keluar itu mutiara.. 

Walau setinggi mana aku melangkah.. Aku sentiasa perlu dinasihati.. Dikritik dalam setiap tindakan salah ku.. Sejauh mana aku pergi aku hanya insan biasa.. Seorang hamba pada Ilahi yang mencari cinta yang hakiki..

Namun jika benar ini jalan yang perlu aku selusuri.. Aku redha dan pasrah.. Jika perbuatan aku untuk meminta nasihat pada insan lain hanya akan mencetuskan kerisauan ribuan batu nautika.. Maka akan aku simpan semuanya dalam penakulan antara aku dan Ilahi.. Biarlah DiriNya yang sentiasa menjadi peneman hakiki.. Pendamping setia perjalanan ini..

Kerna walau sesunyi mana perjalanan ini, aku tahu Dia akan sentiasa di sisi.. Dulu, kini dan hingga abadi..

No comments: