Pages

Tuesday 7 January 2014

Antara keluarga, kerjaya dan perkahwinan..

Okay aku tau tajuk ni dah masuk klise tahap gaban.. Cuma sedar tak sedar aku dah kena mula jawab soalan-soalan ni secara serius.. Kalau dulu masakan aku kisah.. Semuanya aku lontarkan dengan satu jawapan yang cukup mudah.. Tunggu la habis belajar dulu.. Namun sedar atau tidak, tempoh aku untuk tamat belajar kian hampir.. Apa langkah seterusnya dalam kehidupan aku.. Kalau suatu masa dulu, aku mungkin ada pelan perancangan hidup 5-10 tahun.. Namun setelah berpijak di bumi nyata ini, aku kian sedar banyak yang telah aku pelajari..

Kini semuanya bermula antara konflik keluarga dan kerjaya.. Secara kasarnya aku dah keluar dari rumah mak dan ayah aku 9 tahun yang lepas.. Yup, 9 tahun yang lalu aku dah mula mengembara dalam usaha mencari ilmu.. Memperkasakan ilmu dan menjitukan jati diri sebagai musafir di perantauan.. Ada masanya aku rasakan aku pentingkan diri aku sendiri lebih dari keluarga aku kerana inigin menguasai bidang serta ilmu-ilmu yang tertentu.. Alhamdulillah atas kurniaan Ilahi, ada beberapa bidang yang mana aku sendiri pelopori arus perubahan ilmu dengan izin-Nya, InshaAllah..

Ada pendapat yang mengatakan pabila aku sendiri mula mempelopori bidang tersebut dah jadi fardhu ain ke atas diriku kerana tiada siapa yang akan meneruskan pencarian ilmu itu melainkan diri aku sendiri.. Namun, dalam hatiku mula terdetik.. Sudah sekian lama aku merantau tinggalkan mak dan ayah jauh di sana.. Amanah dan tanggungjawab mula menerjah.. Perasaan sayang ibu dan ayah yang takkan luntur mula menjamah diri ini.. Selfish sangat kah aku ini? Sejauh mana aku laksanakan amanah aku ke atas orang tua ku? Semuanya dilontar satu per satu..

Jika aku ceritakan semua yang terbuku antara kerjaya dan keluarga pada orang tuaku.. Pasti mereka menyuruh aku teruskan kerjaya aku kerana Dunia Islam lebih memerlukannya kerana bagi mereka, kejayaan anak mereka lebih utama dari kebahagiaan mereka sendiri.. Aku perasan setiap kali aku pulang, mak masih tetap akan terus membelai kepalaku dan mengusap rambutku sesudah usai solat mahupun pabila bersantai di ruang tamu.. kadang kala aku rasa aku dah besar untuk semua itu.. Namun aku tahu, dirinya rindu akan daku dan dirinya tak pernah sesekali melihat diriku yang sudah dewasa ini.. Aku tetap anak kecilnya..

Maka aku kian tersepit.. Aku gunakan alasan ilmu untuk terus mengejar kerjaya aku namun aku juga ingin terus berkhidmat pada mak dan ayahku.. Namun kakak ku berpesan, kalau dah ditakdirkan aku takkan bersama dengan keluargaku, maka jika aku kembali ke Malaysia sekalipun, takkan aku duduk sebumbung dengan meraka.. Maka doalah yang terbaik dan mintaklah yang terbaik.. Kemudian bertawakal dan redha dengan ketentuan Ilahi..

Selepas aku cuba menerima dilemma antara keluarga dan kerjaya.. Soalan ketiga mengenai pasangan hidup aku mula menerjah tiba.. Aduhai, ini isu berat.. Yang mana acap kali aku lari dari topik mahupun keadaan yang menjurus ke arah topik ini.. Maka dah tiba masanya untuk put some thought in it.. Bak kata kak hyda, kak anis dan rakan taulan yang lain.. Untuk masa sekarang aku dah ready dah untuk perkahwinan ni (diorang yang cakap.. bukan aku).. Aku guna perkataan buat masa sekarang.. Sebab perkahwinan ni evolved thru time.. Maka takkan ada masa insan tu betul-betul ready dengan alam perkahwinan.. Selain tu, kata diorang lagi "Hidup aku dah cukup baik untuk menerima kehadiran insan lain".. Dan macam-macam lagi ayat diorang yang aku malas nak qoute tapi hakikatnya menurut pihak lain kecuali diri aku sendiri yang memang sah aku dah ready.. 

Cop, cop, cop.. Kalau semua kata aku dah ready yet kenapa aku kata aku tak ready.. Ironi kan.. So selama ni aku cakap aku tak ready sebab aku tak put my thought into it.. Maka kalau aku tak fikir, sampai bila-bila aku tak ready.. After putting few thoughts into it.. It is kinda a nice idea tho.. Untuk tamatkan zaman bujang ni.. Cuma yela, seronok ape kalau lepas ni tak yah dah nak buat benda sorang2.. Pergi mana2 semuanya berteman.. Dari bukak mata sampai la tutup mata.. Cuma biasalah, amanah tu pasti ada.. Takut itu memang la takut sebab tanggungjawab tu besar.. Tapi sampai bila aku nak lari dari tanggungjawab tu kan..

Hurmmm.. all in all aku dah mula consider untuk kawin.. Maka lepas habis belajar ni bolehlah mula usaha untuk mencari gadis bertuah (bertuah ke?) yang akan menjadi dalam perjuangan kali ini..

So that's it peeps.. Antara keluarga dan kerjaya, aku dah buat yang terbaik.. Maka serahkan pada yang Maha Kuasa untuk tentukan.. Alhamdulillah, aku dah mula buka pintu hati untuk consider dalam mendirikan rumah tangga (seriously zamir????) maka doakanlah yang terbaik untuk aku dalam proses tersebut..

 

4 comments:

cik rye said...

hahahhaha.. yesza, makan nasi minyak so sooon!! Aku ramai kawan2 bujang nih..:p

Zamir said...

Aku tak sangka kau baca blog ni lagi.. Ingatkan dah takde dalam reading list dah.. Hahaha..

Kalau ada rezeki soon la kot.. Cuma kena tunggu the right one on the right time during the right moment.. Hahaha..

FaFa said...

fewwitt!:P

Zamir said...

Eh eh.. tetibe fewittt kan.. Haha.. Tiha Tiha.. suka nampak.. :D