Pages

Friday 10 January 2014

Ikhlas...

Aku rasa dah macam banyak kali je aku sentuh topik ni dari hari ke hari.. Rasanya saban tahun topik ni jadi topik feveret aku.. Bukan apa, aku rasakan ianya banyak memberi impak dalam kehidupan manusia.. Sama ada di dunia mahupun di akhirat.. Kunci kepada kebahagiaan berpanjangan.. 

Bila tengok balik perkataan ikhlas tu.. Berat.. sumpah berat.. It is such a big word.. Tapi jangan biarkan beratnya kata-kata tu buatkan kita rasa gusar dan takut..

"Journey of a thousand miles begin with a single small step"

Perkataan ikhlas itu sendiri kalau lihat, ianya terhasil dari huruf-huruf yang tak punya makna.. 'i' takkan boleh berdiri sendiri tanpa huruf-huruf lain.. Sama jugak dengan 'k', 'h', 'l', 'a' dan 's'.. Tapi bila digabungkan huruf-huruf tu maknanya cukup mendalam..

Maka sama jugak dengan usaha kita untuk mula ikhlaskan diri.. Ianya bukan hadir sekaligus.. Ianya wujud dari usaha yang sedikit namun berterusan.. Keikhlasan selalu dikaitkan dalam kebaikan seseorang itu lakukan.. Maka pabila berbicara mengenai kebaikan, ada tiga sebab kebaikan itu diterima Allah swt.. 

1. Berbuat baik kerana harapkan pahala dari Allah. 
2. Berbuat baik kerana takutkan api neraka Allah 
3. Berbuat baik kerana Allah sepenuhnya..

Dan yang ke-3 itu keikhlasan tahap tertinggi..

Aku tak nafikan yang agak sukar untuk capai tahap ke-3 tapi tak mustahil.. Langsung tak mustahil.. Mampu dilakukan dan mampu dikecapi.. Cuma setiap perkara kena bermula dari perkara yang kecil.. 

Bagi aku sendiri, lagi-lagi bergelar pelajar.. Menuntut ilmu tu sendiri harus hadir dalam keadaan ikhlas.. Percayalah, ikhlas tu adalah azimat kejayaan dalam menuntut ilmu.. Cuma untuk ikhlas tu tak mudah.. Lagi-lagi bila ilmu tu susah nak faham, belajar sebab nak exam, belajar sebab nak dapatkan sekeping ijazah.. 

Aku tak nafikan semua tu penting.. Namun pabila niat tu kerana Allah, kerana nak belajar ilmu Allah, InshaAllah ianya akan dipermudahkan Allah.. Kemudian, perkara-perkara lain akan datang dengan sendirinya.. Setiap pengiktirafan dalam bentuk keputusan ijazah, peperiksaan dan sebagainya akan datang dalam keadaan yang terbaik.. Tambahan lagi, kita lakukan semuanya hanyalah kerana Allah.. Maka apa yang kita kecapi, sama ada sedih atau gembira, tinggi atau rendah.. Kita akan terima seadanya kerana Allah ada perancangan yang terbaik untuk kita.. Yang penting teruskan berusaha untuk terus ikhlas.. istiqamah dalam usaha dan bertawakal.. Dan yang paling penting bersabar dalam setiap arus cabaran yang mendatang..

"Persistent bridges through darkness"

Konteks yang sama boleh diaplikasikan dalam kehidupan.. Pabila kita ikhlas dan cuba untuk menanam sifat ikhlas dalam diri.. dalam setiap aspek kehidupan.. InshaAllah hidup ini lebih seronok.. lebih aman, lebih indah.. Hidup ini dilihat dalam perspektif yang sangat berbeza.. Cukup indah.. InshaAllah..

"Time and tides wait for no man"


No comments: