Pages

Monday 20 January 2014

Larikan Diri Dari Realiti

Walaupun saban hari aku katakan aku akan fikirkan untuk masa ini dan bukan masa hadapan.. Malangnya pabila aku bukan lagi insan biasa sejak 1 dekad yang lalu, aku tak mampu lari dari realiti ini..

Sejak 10 tahun yang lalu aku merancang (Aku tahu Allah juga merancang dan perancanganNya lebih baik).. Namun dalam 10 tahun yang lalu, sejauh mana aku larikan diri dari perancangan aku.. Diri ini akan kembali kepada asas perjuangan yang satu.. Yang mana suatu masa dulu aku boleh gelak ketawa katakan mustahil untuk ada pihak kuasa besar yang akan mula memandang usaha enteng aku ini.. Kini, aku terkesima diam seribu bicara pabila kuasa besar sudah mula menjeling pada gerak geri aku.. Aku tahu, hanya tiba masa pabila mereka mula pandang tepat mataku dan direnung dalam-dalam apa yang aku ketahui..

Bukan aku menjadi makin paranoya tapi pabila insan yang bakal menyemak kajian aku kali ini mempunyai hubung-kait yang besar dengan 'Dewa-Dewa' di negara kuasa-kuasa besar.. Lagi-lagi negara di mana aku berimpian untuk bebaskan suatu hari nanti.. Ianya menjadi suatu yang parah dan serius.. Tesis yang akan aku utarakan lain dari apa yang aku sudah sampaikan di mata dunia.. Dengan harapan tiada siapa yang akan melihat tesis ini, maka seribu satu bicara dan rahsia aku selitkan (semua ke? biarlah rahsia).. Namun, jika penilai itu yang baca.. Aku yakin dan percaya sekelip mata dewa-dewa tech-ion akan menghidu apa yang aku cuba sampaikan di mata dunia..

Setelah fikir panjang.. Aku rasakan perjuangan yang aku canangkan satu dekad yang lalu perlu aku tunaikan.. Jika ini akan mencetuskan peperangan.. Biarlah aku yang berada di barisan hadapan.. Aku tak rasakan aku perlukan ratusan ribu tentera.. Biarlah diri ini yang tamatkan apa yang aku mulakan..

Aku tak rasa aku perlu bawa insan lain dalam perjuangan mahupun peperangan kali ini..Setiap manusia ada kehidupannya sendiri dan aku tak rasa aku perlukan mereka untuk korbankan hidup mereka untuk sesuatu yang tak pasti seperti ini.. 

Cukup untuk aku seorang pergi untuk realisasikan jika itu masa depan yang pasti.. Aku redha dengan jalan ini jika ini yang terbaik untuk aku dan agama ku.. Fizikal dan mental, sampai bila-bila aku takkan bersedia namun selagi aku tak mara.. Takkan aku tahu keputusan yang menanti di sana..

Ada sebabnya kenapa aku dan kenapa semua ini.. Yang pasti inilah yang terbaik untuk meminimumkan kawalan kerosakan..

No comments: