Pages

Monday 27 January 2014

Pengurusan hidup..

Permulaan hari ini seolah-olah tak produktif sangat.. Kemalasan tambahan dengan kepenatan aktiviti hujung minggu membuatkan diri ini susah untuk bangun apatah lagi bergerak dari katil yang empuk.. Aduh, malasnya..
 
Pengakhiran hari kalau aku lihat dari konteks penulisan tesis.. Hampeh.. Tak gerak satu huruf pun.. Kalau nak fikir bab ni jer.. Malang la masa yang terbuang.. 
 
Malang ke? Aku tak rasa macam tu kot... Sekembalinya semua jeneral-jeneral kesayangan aku.. Aku mengambil masa yang agak lama untuk meneliti laporan dari sorang demi sorang..
 
Simply awesome..
 
Rasanya dah makin jelas apa yang aku nak lakukan.. Lepas aku teliti laporan mengenai institusi anak yatim, kesan-kesan peperangan semasa, kestabilan ekonomi dan politik yang berkaitan serta penelitian kitab-kitab Ilmuan Islam.. Tambahan laporan terkini situasi Ilmu Al-Quran, hadith, sirah dan fiqh aku.. Ianya membawa kepada konklusi yang memuaskan..
 
Maka aku boleh simpulkan yang aku kena kurangkan waktu berfoya-foya dan fokus pada perubahan yang perlu aku laksanakan..
 
Bermula dari konteks pendidikan, perkembangan teknologi dan pengurusan anak-anak yatim.. Kali ini aku kena tambah self-development yang baru.. Lebih-lebih lagi mengenai ilmu Al-Quran, hadith, sirah dan fiqh.. Bahagian tu kena selari dengan ilmu teknologi aku bagi memberikan impak yang sewajarnya.. 
 
Itu antara laporan dari jeneral-jeneral kesayangan aku.. Selepas 10 tahun aku tak dinilai dari dalam..
 
Lepas tu, aku dapat beberapa email dari Laura, Sarah dan Devan.. Satu per satu memberikan informasi yang berguna.. Esok aku kena jumpa sorang-sorang untuk uruskan dokumen yang perlu dan juga pendidikan serta ilmu yang perlu diturunkan..
 
Alhamdulillah, hari demi hari, hidup ini semakin mudah.. Cuma antara laporan utama dari ketujuh-tujuh jeneral hati ialah mula ambil serius kehidupan aku.. Terlalu banyak dah masa aku habiskan dengan berfoya-foya atas alasan ukhwah dan juga tanggungjawab sosial.. Namun ianya hanya escapism untuk aku lari dari amanah yang lebih besar.. Tanggungjawab terhadap ilmu, keluarga dan anak-anak yatim.. Itu yang lebih utama buat masa ini..
 
Maka esok merupakan hari yang baru.. Dengan fokus yang baru dalam hidup.. Harapnya dengan ini ianya akan membawa reaksi ekstrem dan 'En' aku kepada peringkat yang berbeza.. Supaya aku boleh masuk balik dalam 'The Zone' untuk aku melaksanakan pembaharuan baru.. Meninggalkan legasi yang lebih baik sebelum ini.. Meninggalkan dunia ini dalam keadaan yang lebih baik dari generasi-generasi sebelum ini..
 
Aku datang ke dalam dunia ini sebagai orang asing/orang luar dan pasti aku akan tinggalkan dunia ini dalam keadaan yang sama.. Cuma biarlah sumbangan aku itu menjadi ilmu yang bermanfaat walaupun tiada siapa yang kenal mahupun ingat aku diriku.. Bukan nama yang ingin aku tinggalkan.. Cukuplah dengan ilmu yang bermanfaat kepada agama Islam dan umat Nabi Muhammad saw...

No comments: