Pages

Sunday 5 January 2014

2 hari 2 pagi..

Dalam 2 hari ni memang aku tidur malam lepas pukul 2 pagi.. Kalau ikutkan memang langgar semua jenis pantang larang aku dah la.. Sebab selalunya lepas pukul 2 pagi, takkan ada benda yang baik datang dari diri aku sendiri... Lagi-lagi bila melibatkan hal-hal dunia fatamorgana ni.. 

Tapi tahun 2014 macam menyediakan sebuah perjalanan yang aku sendiri makin minat untuk terokai.. Sesi refleksi kali ini bercambah hingga ke akar umbi.. Soalan yang dah bertahun-tahun aku tak bertanya pada diri sendiri mula menjengah dalam jendela peribadi.. Maka aku tak nafikan kehadiran pemangkin-pemangkin (catalyst) yang mana aku kira patut aku ucapkan terima kasih dan Alhamdulillah pada Ilahi dalam menghadirkan mereka pada saat begini.. 

Akhirnya semua persoalan selama 2 hari dan 2 pagi mengetuk pintu asas dalam garis laluan hidup aku sendiri.. Perkataan yang cukup sinonim dengan asimilasi hidup aku sejak kecil lagi.. Perkataan cukup mudah yang mana buat kali pertama aku jatuh cinta pada Kekasih Allah swt itu sendiri.. 'Amanah' merupakan kata kuncinya yang membuatkan aku sentiasa dalam keadaan waspada dan berjaga-jaga.. 

Semalam pabila aku mengimbau kisah waktu zaman kanak-kanak ribena aku yang mana aku rasa cukup ohsem sifat baginda Rasulullah SAW dalam menjaga amanah.. Sumpah ohsem bila baginda di gelar dengan gelaran Al-Amin dalam usia muda remaja.. Saat tu aku rasa aku kena jadi macam tu.. Aku kena jaga semua amanah yang aku ada sebelum aku mula menyampaikan sesuatu pada orang lain.. Keberkesanan penyampaian aku mengenai sesuatu isu hanya akan menjadi effektif jika dan hanya jika aku merupakan seorang yang menjaga amanah (itu premis penakulan mantik aku semasa di bangku sekolah rendah)..

Maka entah macam mana, sifat amanah itu merupakan kayu ukur aku dalam setiap tindakan.. Yang mana sifirnya cukup mudah  = jika aku tidak melaksanakan amanah itu dengan baik maka api neraka merupakan sahabat sejati aku di akhirat kelak.. Dan sebab sifat aku yang suka akan api (pyromaniac) maka aku tahu bertapa panasnya api kat dunia.. Maka sumpah aku tak nak rasa api neraka.. Dengan itu bermulanya isu aku dan amanah.. Where every single thing begin..

Maka untuk melengkapkan puzzle hidup aku (bagi sesiapa yang berminat).. Tengok balik semua tindak tanduk hidup aku.. Yang mana pabila ada situasi aku boleh elak dari memegang amanah dan hak ke atas manusia lain aku takkan sesekali offer menyerah diri untuk memegang amanah tu.. Ada kes aku gaduh sebab tak nak pegang amanah tu dan mula menolak dan menyerahkan pada orang lain.. Sampai la ada beberapa isu sehinggakan ada yang terpaksa cakap kat aku yang mana hanya aku dan aku seorang yang  mampu galas amanah tu.. Waktu macam tu memang dalam hati aku meraung kot, sampai cakap habislah, confirm api neraka tengah melambai-lambai mesra sambil berkata "Marilah, marilah.. Kita kan kawan"..

Ingat lagi waktu kecik-kecik ada la masa aku persoalkan kenapa la manusia gedik sangat nak pegang amanah jadi khalifah di bumi Allah ni.. Punyalah besar isu tu tapi suka hati jer nak terima (bertapa naifnya aku masa tu bila persoalkan tingkah laku Nabi Adam AS).. Astagfirullah.. Istigfar banyak-banyak Zamir.. Tapi bayangkan la masa aku kat sekolah rendah aku dah rasa beratnya amanah sebagai manusia dan tak mustahil kesan dari isu trauma fikirkan perkara macam tu seawal bangku sekolah membentuk diriku sekarang.. Manusia yang takut pada amanah..

Cuma walaupun aku takut pada amanah, tak bermakna pabila aku terima amanah tu akan buat sambil lewa.. Perasaan takut ni berlainan dengan perasaan malas.. Amanah tu satu entiti yang cukup besar dalam pandangan dan falsafah hidup aku.. Aku percaya jika Allah dah takdirkan itu amanah aku, maka aku dah bersedia dengan amanah yang macam tu kerana pabila sesuatu amanah dihadapkan padaku.. Hanya ada satu jalan keluar, lakukan sebaik mungkin atau walk away.. Kalau aku tak rasa aku mampu, walk away.. Jangan sesekali gatal nak terima dan cuba-cuba.. Ukur baju di badan sendiri.. Bukan terima amanah sebab nak nampak hebat, bajet cool, konon bijaksana dan sebagainya.. Apatah lagi kerana nama dan pangkat..

Sekali tersilap langkah dalam melaksanakan amanah, api neraka sudah tersenyum lebar.. Apabila aku mula bersetuju memikul sebarang amanah, sebelah kakiku sudah berada dalam lingkungan api neraka.. Tersilap langkah buruk padahnya.. Dan tak perlu rasanya untuk aku huraikan api neraka tu macam mana.. Aku buat kerja yang play around reaktor suhu 700-1000 pun aku dah kecoh bila melecur sikit.. Inikan pulak the Ultimate Black Fire.. 

Amanah tu sesuatu yang berat wahai anak Adam.. Percayalah jika dikau fikirkan akan bertapa besarnya amanah yang dirimu pikul ke atas dirmu, anggota badanmu, ibu bapamu, keluargamu, guru-gurumu, jiran tetangga, sahabat handai, agamamu, bangsamu, negaramu, dan ke atas umat manusia secara amnya.. Dikau takkan sanggup untuk terus bernafas pada saat yang seterusnya..  Ingatlah kisah bagaimana sepotong ayat dari firman Allah mampu meranapkan gunung-ganang yang cukup gah dan kuat kerana takutnya gunung tersebut pada amanah Allah swt..

Itu ketakutan aku dalam hidup ini... Ketakutan yang membuatkan aku terus untuk menjadi yang terbaik dalam apa yang aku lakukan.. Ketakutan yang sentiasa menggerakkan nadi ini untuk terus hidup dengan baik dan sejahtera..

No comments: