Pages

Wednesday 22 January 2014

Limitless & The Pandora Box

Alhamdulillah.. Akhirnya pagi tadi aku dapat tamparan kilat pukul 3-4 pagi.. Memang ohsem tahap dewata raya.. Terjaga terus rasa satu badan berpeluh dari atas sampai bawah.. Ni bukan peluh yang tahap baru nak terbit peluh.. Ni peluh tahap lenjun giler babeng nyer peluh..

Mula-mula ingatkan mimpi tu macam biasa la mainan tidur.. Last-last tak sedap hati gak terus bangun dan continue rutin harian.. Walaupun suhu kat luar mencecah single digit.. Aku rasakan panas je berpanjangan akibat tamparan kilat sebentar tadi..

Rupanya aku terlalu lama merenung pintu yang salah.. Aku terlalu lama memikirkan tentang masalah dari cara untuk selesaikan cabaran yang ada.. Hari demi hari aku tak sedar yang mana hidup ini bergerak secara exponential dan cara untuk aku hadapi hanyalah berkadar langsung.. Learning curve aku drop like hell dan akhirnya jadilah buntu macam cacing kepanasan tunggu masa nak kena pijak dengan budak umur 2 tahun..

Satu benda je aku nak kena buat sebenarnya.. Become stronger and stronger.. Jangan sesekali tunduk pada cabaran mahupun halangan.. Mimpi semalam mengingatkan aku tentang Pandora Box 10 tahun yang lalu.. Yang mana aku simpan rapi kerana masa tu aku sealed dia habis-habisan kerana aku hampir gila memikirkan hal dunia, akhirat dan konsep keTuhanan.. Yang mana ianya membawa evolusi diri aku ke peringkat yang menarik tapi berbahaya.. Waktu tu dah hampir gila dah kot dan akhirnya aku sepakat untuk simpan dan sealed far-far away.. Termasuklah konsep evolusi manusia tanpa batasan..

Rupanya, sedar tak sedar.. Evolusi yang aku lalui pada 10 tahun yang lalu.. Hadnya sampai di sini.. Aku terlalu selesa dengan keadaan aku sekarang sampai aku tak mencabar diri aku untuk pergi lebih jauh.. Untuk terus berevolusi.. Sampaikan bila aku tersepit antara dua dilemma.. antara dua pilihan.. antara dua kerjaya.. antara dua jalan.. Aku berhenti untuk fikirkan evolusi yang mampu aku jana dan akhirnya aku tumpas dengan mula berkongsi kisah pilhan dan dilemma dengan insan lain...

Aku mula mengambil jalan mudah untuk meluahkan daripada mengatasi dengan kuasa aku sendiri.. Makin aku luahkan, hidup aku makin selesa kerana pseudo-comforting effect yang berlaku.. Biasala kan bila kita luahkan sesuatu kita rasa ringan (kononnya) sebab the burdens being shared but it is not that simple.. The weight of 'it' on your shoulder never reduced.. 

Suatu masa dulu aku pernah utarakan konsep kebolehan manusia adalah limitless (dengan izin Allah.. obviously la kan).. Namun sebabkan fasa kegilaan aku, aku hentikan semua kajian yang ada.. Mungkin 10 tahun yang lalu aku tak bersedia kerana aku tak pasti apa yang akan aku temui.. Sekarang? mungkin dah tiba masanya untuk aku buka kembali kotak Pandora tu..

Namun sebelum itu ada beberapa perkara aku perlu selesaikan.. Yang mana aku kena pastikan perjalanan hidup aku sebelum ini bagaikan kesan tapak kaki di padang pasir mahupun tepian pandai.. Pabila angin bertiup ataupun ombak menghempas pantai, ianya hilang tanpa jejak.. I did break my first rule of life tho.. Yang mana takkan ada seseorang pun yang tahu kisah hidup aku dari A to Z.. Cuma baru 40-50% being leaked out.. So good enough for proper damaged control later this week..

Yang ke-2.. Asas untuk hati dan jasad aku perlu kukuh kali ini.. Bukan seperti 10 tahun yang lalu.. Yang mana budak picisan yang dahagakan semua ilmu dalam skala yang berbeza.. Bak kata orang tua-tua, kalau kail panjang sejengkal, lautan jangan diduga.. Maka persediaan asas yang kukuh itu perlu dan sangat penting.. Maka proses pembelajaran asas hati dan keimanan itu akan menjadi pokok dalam proses membuka semula kotak Pandora..

Lepas terbukanya kotak tu.. Saat dan ketika tu aku kena pastikan semuanya hanya dalam ruang lingkup dunia aku sendiri.. Aku mulakan hidup ini sebagai orang luar (stranger, outsider and etc) maka aku harus teruskan dan tamatkan hidup ini dalam sedemikian rupa..

Namun ianya tak menghentikan kapasiti aku dalam membantu dan meringankan beban orang lain.. Asas dalam pemahaman hati kali ini adalah pemecahan hati kepada dua entiti yang berbeza.. It combined both solitude and solidarity in the same context (complicated and complexs).. Kalau tak complicated, takde la boleh buat aku gila waktu zaman muda remaja dulu kan.. Hahahhaa.. Good ol' days..

Asas dia cukup mudah, using the solitude concept untuk capai tahap kebergantungan hidup ini hanya pada Allah swt semata-mata dan bertawakal serta berserah dalam urusan kehidupan selepas berusaha sebaik mungkin (in the limitless possible ways).. Namun pada masa yang sama, using the solidarity concept to reach out to the furthest possible way to help the most people in need within your own capacity and beyond (as human capacity are limitless aite)..

Dengan dua konsep yang saling bertentangan, ianya akan push the limit further and further.. Putting others first in your life.. Either your families or companions or even the stranger that needed it the most.. As everyone come to this life as stranger, no one suppose to be strangers to the others as everyone sailing in the same boat..

Maka, aku rasakan untuk aku pisahkan jalan hidup aku mengikut citarasa dan kehendak setempat adalah sesuatu yang tidak wajar.. As this mind and body possess a limitless capabilities.. InshaAllah ada jalan yang membolehkan semuanya tercapai dalam keadaan tersendiri.. Matlamat takkan sesekali menghalalkan cara..

Impian untuk menjadi 'Sang Matahari' bukan mudah namun bukan mustahil.. Jalannya cukup berliku, berduri dan tak mustahil penuh kesunyian.. Lihatlah Matahari di langit.. Acap kali manusia lupakan kehadirannya.. Bila mana ia menghilang barulah duhai manusia mula mengeluh.. Sang Matahari yang memberi nilai kehidupan kepada manusia.. Memberi kekuatan untuk manusia terus hidup.. Bila dia hadir banyak manfaatnya.. Bila hilangnya sang mentari, ianya memberi ruang untuk manusia dan makhluk lain berehat.. Begitu besar jasamu namun bukan penghargaan yang dikau kejar.. Cukuplah untuk melihat manusia mendongak ke langit, senyum dan ucapkan Alhamdulillah pada Yang Maha Esa.. Peredaran Matahari pada paksinya hanyalah dengan izin Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana...

Sebagaimana cerahnya sinar mentari, itulah impian dan cita-cita yang tersemai dalam kotak Pandora.. Kotak hitam yang tersimpan rapi, dikunci kemas mula dibuka... "Demi Mentari Esok" tertulis jelas di atas sehelai kertas.. Inilah pilihan hidupku.. Jalan dan liku yang akan aku selusuri untuk hari-hari mendatang..


No comments: