Pages

Wednesday 12 December 2012

Putihnya hati putih lagi salji tu..

Hari ni aku ambil keputusan nak duduk rumah siapkan kerja simulation dan rehat-rehat (Bukan aku baru balik dari bercuti ke?)... Ada la satu dua sebab yang mana kalau aku cerita pun tak guna sebab bukan penting sangat tapi yang penting bukan sebab aku malas ke ape.. Lagipun rumah ni pun dah hampir nak jadi tongkang pecah.. Kalau bukan aku nak kemas, bukanada chenta hati ke.. Orang tersayang ke or even bibik nak tolong kemas.. Bibik pun tak pernah ada, nak rasa macam mana la pulak kan.. Maka atas dasar dan prinsip Islam sukakan perkara yang cantik dan kebersihan itu separuh daripada iman.. Maka mulalah ekspidisi mengemas rumah dan menyusun barang di tempat nyer.. Sambil humming lagu-lagu retro.. Sambil mengemas, vakum dan lap-lap sikit habuk yang dah berkumpul lama di cerok-cerok rumah.. Memandangkan rumah sekangkang kera, dalam masa kurang dari 2 jam setel dah.. Hah, kan cantik rumah macam ni.. Baru selesa nak main-main, baring-baring, golek-golek, buat eksperimen, mula tulis tesis.. Paling tak pun bila ada tetamu datang, sedap la mata diorang memandang...

Lepas kemas rumah, mula la dok tenung laptop ni dalam-dalam.. Mula-mula nak ingat bila last sekali aku ngadap untuk buat kerja simulation ni.. Selak buku nota.. Selak file dalam otak ni.. Cari registry.. Lepas jumpa mula la buat kerja.. Dan macam biasa simulasi ni menguji kesabaran aku pada tahap yang kritikal.. Buat satu tak jadi.. Kena fikir ikut lain pulak.. Senang cakap 360 la.. Godek punya godek.. Dapat la jugak siapkan lepas 4 jam menelaah benda tu sambil menyambil layan citer-citer kat youtube dan sebagainya.. Bukan apa, sunyi pulak ngadap benda tu.. Lagi-lagi dok rumah sorang-sorang.. Bagi ada feel meriah tu sikit dan bila layan citer-citer lawak ni, takde la pecah sangat kepala ni nak fikir structure diamond dan possibility untuk elektron ada kat mana dan macam mana nak predict trend HOMO dan LUMO dalam kristal struktur dia kan..

Sambil tu tengok kat luar.. Alhamdulillah masih tak salji lagi.. Bagiku, pendapat peribadi aku.. Aku tak gemarkan sangat bila salji turun kat tempat aku kerja ataupun belajar.. Sebab banyak la perkara yang perlu difikirkan dalam setiap tindakan yang akhirnya agak leceh la nak dilaksanakan.. Kalau nak salji senang, pergi bercuti atas gunung dan sebagainya.. Aku suka je salji tapi untuk main-main ar.. Untuk leisure.. Tapi bila talk about business, aku lagi prefer cuaca tanpa salji, frost ataupun hail.. Hujan aku boleh terima lagi.. Bukan nak cakap aku kufur nikmat ke ape.. Kalau Allah dah tetapkan.. Aku go on je, sebab dah ade kelengkapan yang sepatutnya sebab "There is no bad weather, only bad clothing".. Tapi untuk tidak menyukarkan kehidupan seharian aku lebih gemar suhu harian lebih dari 10 oC..

Selesai buat computational nyer keje.. Ada tetamu datang.. So layan la beliau elok-elok.. Cuma rumahku masih tidak sempurna sejak balik bercuti.. Maka yang mampu hidangkan air masak dan coklat swiss jer.. Baru nak ajak lunch, beliau terpaksa meminta diri untuk uruskan urusan peribadi agak jauh dari sini.. Selesai melambai pergi dalam kedinginan pagi.. Aku sambung melihat apa yang boleh aku buat lagi.. Selesaikan itu dan ini.. 

Sedar tak sedar dah hampir pukul 4 petang.. Namun aku bersyukur banyak perkara yang aku berjaya laksanakan hari ni... Dan yang paling penting aku buktikan beberapa perkara pada diriku hari ini.. Yang mana aku boleh bangun awal pagi, mandi dan uruskan rumah sambil fokus buat kerja di rumah.. Ni semua ala-ala persedian untuk duduk full time kat rumah tahun depan.. Yeah yeah..

Alhamdulillah...

No comments: