Pages

Tuesday 11 December 2012

I did it my way..

Kata-kata yang aku ungkapkan dekat kebanyakan manusia yang aku kenali.. Ada yang menentang.. ada yang membantah.. Tak kurang juga yang  mendiamkan diri.. Namun masih ada yang tersenyum dan memberikan dorongan dan sokongan hingga ke tahap ni.. Aku rasakan kalau ada sorang pun kurang dalam setiap entiti, aku takkan jadi diriku sekarang.. Aku takkan berada dipersada dunia berjuang dalam apa yang aku percayakan.. Bagi yang terus percaya akan diriku dan memberikan sokongan yang tak berbelah bagi sama je impaknya dengan yang menentang dan yang membantah.. Walaupun ianya ibarat dua entiti yang bertentangan, namun momentum untuk menolak aku ke hadapan masih sama.. Pabila aku jatuh ataupun terduduk diam.. Wajah-wajah yang terus percaya akan diri ini seolah-olah bagaikan bayang yang menghulurkan tangan untuk membantu aku berdiri semula.. Namun, bagi yang membantah dan menentang, ianya seolah-olah bagaikan bayang yang menolak aku untuk terus berdiri, untuk memaksa aku buktikan bahawa aku mampu lakukan dan aku boleh lakukan dengan cara ku tersendiri..

Namun antara ayat yang masih aku ingat sampai sekarang.. Dua ayat yang membuatkan aku kekal sebagai diriku.. Dengan caraku.. "Aku tak kisah berapa lama tempoh aku lakukan percutian ni sebab yang pasti ianya berbeza dengan ijazahku kerana proses pembelajarannya takkan dan tak pernah terhad seperti silibus waktu ijazah dulu" dan "I wanted it to be the best that came out from me.. Once it is done, I wanted to say proudly that's my bloods and tears"..

Dan banyak la gak komen yang aku dapat bila kata-kata tu terpacul dari mulut aku sendiri.. Aku hargai semua komen-komen tu lagi-lagi yang membina.. Cuma yang paling aku suka, "Keep on moving forward.. Be the Zamir that we knew.. The one that always did his way.."

Aku tak mengharapkan sesiapa pun memahami kenapa dan mengapa aku lakukan semua ini.. Apatah lagi  nak mengharapkan seseorang itu kekal sentiasa berada di sini untuk hadapai semua perkara ini.. Ada masanya aku sengaja melukakan dan menghancurkan hati seseorang (ye aku tau benda tu kejam dan aku tau aku salah) sebab aku rasakan itu jalan yang terbaik dari terus membawa mereka ke jalan aku sendiri tak pasti penghujungnya.. Yang aku sendiri tak pasti akan penamatnya..

Ada juga masa dan ketika aku terfikir mungkin semua yang aku lakukan ni demi mengelakkan orang lain terluka dan terseksa.. Kerana aku sendiri tak pasti apa yang menanti untuk aku esok hari.. Sebab bukan semua orang suka hidup dalam 'kegelapan' ataupun ketidakpastian.. Ramai yang resah dan ramai yang akan gelisah..

Rasanya ini menjadi penjelasan yang adil dalam setiap tindak tanduk diriku.. Kenapa banyak kali aku menjelajah bersendirian.. Banyak kali aku memilih untuk melaksanakan pelbagai aktiviti seorang diri (Panjat gunung, jalan sana sini ).. Kebanyakan aktiviti yang aku lakukan pertama kali selalunya berakhir dengan aku pergi seorang diri.. Mungkin untuk mengelakkan kejadian yang tak diingini berlaku kat orang lain.. ataupun mungkin aku sengaja lari dari tanggungjawab kalau-kalau ada kemalangan berlaku ke atas orang lain.. Selalunya kalau kali kedua atau ketiga aku laksanakan aktiviti yang sama baru aku berani ajak orang lain.. Bila aku dah laksanakan risk assesement dan worst case scenario n obviously cara untuk atasi semua benda alah tu.. Maka dengan yakinnya baru aku ajak orang lain.. It is just my way I guess..

Ingat lagi bila parent aku nak datang jalan-jalan europe.. Memang takleh blah, aku initially dah pergi semua tempat tu sebelum diorang sampai semata-mata untuk pedict apa yang akan berlaku dan reduce masa untuk semua perkara.. Cam ala-ala bakcground study la plak.. Nak tau makan kat mana okay, apa yang boleh buat dan sebagainya..

As long as aku rasa selesa dan bahagia... Itu dah memadai.. I did it my way..

4 comments:

Ain Shazuanie said...

pandai pown....=)...i know u r genius..that's y i ask u bot d song.. hehe..kalau nak mintak ain explain macam aritu, berbelit2 kan...tapi sebenarnya abg zamir da tau kan klau ain x explain pun kan?? haha.... get it?

sentiasa tabah and happy always...no more secret!! Ain da baca entry ni...=)

Zamir said...

Thanks ain.. Haha.. No more secret? Susah tu nak ditunaikan, orang yang hidup hari-hari for more than 15 years next to me pun x terlepas dari dirahsiakan banyak perkara..

Takpe cuba lagi nak time untuk explain.. Anggap latihan untuk explain kat patient ke student ke or sesape je la..

Kalau nak tengok dari sudut yang lain.. Did I already explain everything beforehand and finally wait for you to realise and try to explain it back to me..

Watching your're struggling to explain sampai berbelit-beli kinda fun..

Ain Shazuanie said...

U most welcome!!..memanglah..semua orang ada rahsia masing2...i mean rahsia entry ni that u say in ym just now...haha..da lupe la tuh..kan ain da baca entry nih..so, x jadi rahsia la kan?...=)

urm..anything for u...haha..yang penting, Ain paham whatever u want to say okay~...kalau ain x paham any future entry that u will write..Ain bagitau laaa~ =P

baguslah..finally, u get what i want to tell...takdelah berbelit - belit sgt kan? haha!!

lagipun, abg zamir da byk realizekan Ain dalam banyak perkara kan...win win laa...=)

o0o0o0o...gelakkan kter yer..headache lorh...haha..

Zamir said...

Good to hear that.. Tak mengharapkan you'll understand all the posts pown.. Some of it just being made not to be understood by anyone at all.. Some being made to make me realise about myself and most of it just for the sake as companionship throughout the journey.. None was made for others to understand.. Most of the writing purposely being made with 3 or more perspective and it is up to peeps that read it to look at it in their own way based on their own experiences..

So even up until now, mungkin Ain faham post tu based on your experience. It's good enough as the post meant to be as reflection in ones' life..