Pages

Monday 10 December 2012

Pencarian SRM bermula..

Kiranya start dari hujung minggu lepas aku dah mula start cari Standard Reference Material untuk electronic kit aku.. Bila aku mula ajukan perkara ni pada rakan-rakan sekerja aku dan boss aku.. Mulanya semua rasa pelik kenapa aku nak buat benda alah ni tapi lepas aku jelaskan pelbagai masalah fundemental yang timbul.. Dan aku mintak maaf kalau apa yang aku cakap ni tak masuk akal dan aku nak dengar sangat pendapat diorang.. Aku tak sangka diorang cakap apa aku nak buat ni make sense.. Maka walaupun data yang dapat ni takde la leh jadi paper ke (Ye la orang sekarang kan sume kejar paper, kalau ikutkan KPI tu aku lah rakyat Malaysia yang paling sampah dan tak produktif sekali.. pape pown takde.. Leh buang la title YDPA ke, best student ke, campak dalam longkang lagi bagus)..

Lantak la, tu kata orang kan dan aku malas nak dengar.. Yang penting aku buat apa yang aku rasa perlu.. Walaupun ilmu ni tak leh jadi paper ke ape.. Yang penting bermanfaat untuk orang sekitar aku.. Dan aku tak nak buat kerja separuh jalan lepas aku pulang dan tinggalkan Bristol buat selamanya.. Dan aku tau, kiranya kalau aku agree nak buat SRM ni memang macam sign kontrak bunuh diri pun ada gak.. Bukan apa, sebab tak mudah nak buat benda alah ni tapi tak la susah mana.. Cuma akan makan masa sikit la.. Dan funding aku pun tinggal lagi berapa bulan je lagi.. Pasrah.. Tapi pape pown, aku buat sebab aku nak buat.. Nak tunjukkan yang aku pegang pada janji aku.. Sebagai orang Islam sebagai rakyat Malaysia.. Bukan untuk buktikan pada diorang yang aku boleh buat.. Tapi live up to ajaran Islam yang sentiasa ingatkan diri aku untuk sentiasa berikan yang terbaik.. Sedangkan dalam apa jua keadaan.. Baik memberi sesuatu, bersedekah, amalam jual beli dan mahupun ibadah korban.. Islam menganjurkan umatnya untuk berikan yang terbaik.. Ada banyak je adengan zaman Rasulullah yang mana peniaga Islam sering kali dalam urus niaga berikan barang yang terbaik dan digambar peniaga beragama lain, sering kali mengambil 'stok' lain dibawah meja yang kurang kualitinya..

Maka salah ke ape yang aku buat.. Nope, definitely not.. Sebab ayat sorang pakcik sentiasa terngiang-ngiang kat telinga aku.. "Zamir, berikan terbaik dari dirimu.. kerana Allah akan sentiasa hidangkan benda yang lebih baik untuk dirimu".. Setiap kali aku dapat bisikan untuk tak buat itu ini, alasan dan sebagainya.. Pesanan pakcik tu selalu aku genggam kemas.. Ilmu Allah tu datang dalam pelbagai bentuk.. Dan dalam pelbagai jasad.. Cuma manusia yang selalu meletakkan nombor dan pangkat serta darjat dalam sesuatu ilmu.. Padahal semua ilmu tu sama pentingnya.. sama nilainya..

Alhamdulillah, sejak aku mula buat kerja-kerja SRM ni.. Hati aku lebih tenang.. Kerja aku lebih fokus.. Lebih terarah.. Walaupun aku besarkan skop kerja aku.. Walaupun aku tahu ianya takkan berpenghujung.. Selagi ianya aku buat atas dasar ilmu bermanfaat untuk manusia kerana Allah.. InsyaAllah dia akan sentiasa membimbing aku ke jalan yang benar.. Aku tahu aku lemah dan kadangkala aku meninggalkan Diri-Nya.. Namun aku yakin dan percaya tidak sesekali dia menjauhkan pandangan-Nya dari hidupku..

Dan bagusnya bila aku fokus kat SRM ni.. Aku makin hilang minat or addiction pada manusia.. Yeah, aku rasa aku dah boleh berbicara pasal isu ni lepas aku hadapi dan adekan konfrontasi dengan diri aku pasal benda alah ni.. Yup aku akui aku ada addiction pada manusia.. Mungkin sebab uniknya hidup setiap manusia buatkan aku suka memerhatikan setiap jenis manusia di serata pelusuk benua.. Baik yang aku kenali atau tak.. Cuma sejak kebelakangan ni aku dah hilang minat kat manusia.. Dah jarang aku toleh dua tiga kali just untuk pastikan ataupun predict tindakan manusia dalam hidup aku.. Dan untuk buatkan eksperimen ni lebih menarik.. Dengan sengaja nyer aku bukak FB aku balik.. Untuk tengok sejauh mana addiction aku.. Yet, FB tu mati di takat situ jer.. Dah takde masuk hyper stalker mode ke.. Ataupun tahap Hyper Human Life Summary ke or mode-mode lain yang biasa nyer automatically switch on bila aku bukak FB..

Mungkin bila aku serahkan diri aku sepenuhnya pada percutian aku... Total submission.. Inilah hasilnya.. Ataupun pesanan kawanku.. "Kau patut risau.. sebab apa yang kau buat sekarang sama dengan apa kau buat 5 or 6 tahun yang lalu.. Kau dah start berputus asa dengan manusia.."

Tapi aku cakap balik.. InsyaAllah aku takkan putus asa kat ciptaan Allah yang cukup sempurna sifatnya.. Dan terus membawa aku kat pesanan Rahman.. "Kenapa ingin bersedih sedangkan ada seribu satu memori yang masih buatkan dirimu tersenyum".. Rindu pulak kat ko Rahman.. Tak kering gusi bila ada kat sisi ko..

Maka isu aku hilang addiction terhadap manusia kali ni takde kaitan dengan aku putus asa dengan manusia.. Sebabkan kata-kata Hazwan, Nurul dan ramai lagi buatkan aku ingat setiap satu pesanan diorang sebelum aku tinggalkan tanah air aku..

Aku rasa dah jauh dah aku lari dari topik SRM ni.. Cuma biasalah bila satu hal terjadi bersangkut paut dengan hal yang lain..

No comments: