Pages

Wednesday 5 December 2012

Back in Bristol..

Selepas 12 hari yang aku rasakan lama.. Selamat jugak tibanya di rumah terchenta.. Chenta sangat la rumah ni kan.. Mana tak chentanya.. Walaupun tak sampai 6 bulan duduk kat sini.. Macam-macam kenangan indah dah berlaku.. So memang chenta abis la.. Cuma takde lagi la chenta hidup nak duduk sama-sama dalam rumah terchenta tu lagi.. Stop-stop, berhenti repekan di situ.. Nanti mengundang cerita panas yang susah nak explain di kemudian hari...

In short, aku dah boleh tick to-do-list dalam hidup ni, yakni duduk kat amereka kejap.. Walaupun bukan berbulan-bulan tapi cukup lah kan untuk menikmati kehidupan dan budaya negara lain.. Seronok memang seronok.. Banyak benda yang aku pelajari terutamanya dari segi mengawal nafsu dalam pelbagai aspek.. Biasalah bila duduk negara orang, nafsu ni boleh menjelma dalam pelbagai bentuk.. Dari aspek fizikal, material dan smpai ke mental mahupun seksual.. Banyak kali keteguhan diri di cabar dari beberapa aspek yang tak dijangka.. Namun syukur ke hadrat Ilahi, mampu menangkis serangan-serangan tak di duga tu.. Tapi tak mustahil la nak menangkis semua, maka ada satu dua peristiwa.. ermmm, mungkin tiga empat yang mana aku tewas pada nafsu-nafsu.. Yet it is another experience kan.. Yang mengajar aku untuk menjadi lebih baik dari hari ke hari..

Sampai Bristol, rutin cam biasa.. Bukak handphone jawab text dari orang-orang yang sayang kat aku (perasan nih).. Ye ar, terharu ar bila ade orang risau dan take care pasal diri aku kan.. Tanya dah sampai ke? Ok? Dan macam-macam lagi.. So at least aku tau la, masih ada orang yang fikirkan pasal aku dalam kesibukan kehidupan seharian masing-masing.. Yang buat lagi terharu bila ada plak yang datang rumah tanya kabar kan.. Thanks ar Ayie and Acad sebab datang.. Bukan apa, sebab benda ni kebiasaan aku kat Malaysia.. Budaya ziarah ni dah makin hilang bila aku tengok kat Bristol ni.. Disebabkan semua selalu sibuk dengan kehidupan masing-masing, kadangkala kita lupa akan perkara kecik cmni.. Aku pun tak terlepas dari benda-benda ni jugak.. Tapi sorry ar, sebab tak dapat jamu diorang as it should be sebab rumah aku memang kosong time tu.. InsyaAllah next time aku wat proper meal..

Dan sepanjang ni US, dalam banyak-banyak benda yang bermain di fikiran aku.. Satu benda yang aku sedar dan aku perasan.. I've changed.. Mungkin ada yang rasakan for the best dan ada rasakan for worse.. Bukan apa, manusia memang akan berubah dari sehari ke sehari.. Dan aku dapati aku berubah dalam pelbagai aspek.. Yang mana aku lebih yakin dengan diri aku sendiri.. Dan aku boleh adaptasi dalam pelbagai keadaan.. Cuma satu perkara yang pasti, aku makin sukar untuk adaptasi dalam rutin harian sesuatu perkara.. Itu sesuatu yang pasti.. Namun kenapa dulu aku boleh dan tidak sekarang..

Dan semalam aku dapat pelbagai respond dari rakan-rakan ku.. Yang mana aku rindukan jawapan dan respond yang macam tu.. Jawapan yang ko rasa ikhlas dari hati.. Bukannya jawapan stereotaip yang aku biasa dengar hanya untuk sedapkan hati aku.. Lepas aku baca satu per satu respond.. Sebak kowt hati aku.. Bukan senang sekarang ni untuk aku jumpa orang yang ikhlas dan jujur dalam mendidik diri aku.. Bukan senang aku nak jumpa insan yang memberi nasihat sebab dia sayangkan diri aku.. So bila aku dapat respond-respond macam ni.. It just struck my heart.. I can felt the loved and warmed that being filled and carved into those words..

Sebab kadangkala aku suka gak bermain teka-teki.. Rahsia dan juga Deception.. Namun, sejak kebelakangan ni.. Kalau dah hari-hari aku menghadap benda alah macam ni.. Mana taknyer aku rasakan hidup aku fake giler dan orang sekitar aku lagi la fake kan.. So bila dapat respond camtu.. Lagi-lagi bila aku nak mulakan hidup baru lepas balik dari amereka ni.. It just made my day.. Thanks to those who contributed walaupun sampai kol 12 tgh malam waktu tempatan n yet korang sudi gak borak dengan aku..

P/S: Pagi tadi konfiden giler boss aku cakap dalam masa 6 bulan aku dah leh abes pastu dia susun balik ayat dalam masa setahun plak.. Gigih kan.. Sayang aku kat pakcik tu atas sifat optimistik beliau..

No comments: