Pages

Friday 7 December 2012

Orang British.. Budak Harvard..

Ni cerita aku time kat amereka dulu ar (macam dah berkurun la pulak kan cerita ni).. Waktu aku kat Boston, sempat la melawat dua institusi yang ramai orang rasa terkemuka tapi aku rasa biasa jer.. Mula-mula melawat MIT.. Pusing kiri pusing kanan, tengok macam biasa jer.. Takde la sampai orang yang belajar kat situ rupa macam alien ke? Or kepala jendul dan otak kembang semacam ke.. Sama je rupa manusianya.. Pastu jalan-jalan cari kedai kopi nak minum-minum tapi tak jumpe yang best.. Maka berlalu la pergi tempat yang seterusnya..

Naik metro.. Ada la dalam 20 minit gak, sampai la kat Harvard Square.. Aku suka bandar Harvard tu, macam pekan kecil yang aman damai.. Jalan-jalan, pusing-pusing siap sesat bagai tapi aku enjoy semua benda. Dari orang dia sampai la pemandangan.. Yet takde la beza mana orang-orang yang duduk or even belajar kat sana dengan manusia lain yang pernah aku kenal.. Tapi yang buat aku tersenyum ada beberapa insiden ar.. Boleh pulak kan ade beberapa orang tourist tanya aku direction (maka dengan pengalaman sesat bagai aku tau la mane tempat alah diorang nak tuju, siap tau short cut tu.. Hahah).. Sambil bagi direction sambil bual-bual.. Dan antara benda tak boleh blah, siap tanya aku dah belajar berapa lama kat sini.. Waktu dengar tu aku senyum la.. (Dalam hati: WHAT??? Muka aku ade macam muka budak Harvard ke ape).. Aku cakap tak, aku tak belajar kat sini.. Aku pun datang melawat je.. Yet semua yang tanya tu muka nak terkejut.. Lepas tu aku berlalu pergi.. (saje bagi diorang puzzle sket..) Few group la jugak yang cakap macam tu.. Yet aku still tak tau kenapa diorang boleh assume sampai macam tu sekali.. 

Another thing.. waktu kat NYC.. Benda yang sama berulang kali berlaku setiap kali aku beli makanan atau beli tiket untuk pape benda ar.. Kat kedai hard rock pun jadi jugak.. Owh, awak ni dari UK ke ataupun awak ni British ke? Kalau ikutkan hati, aku nak gelak guling-guling dah.. Aku rasa Henglish aku takde la bagus sangat.. Cakap pun cam orang melayu cakap omputih.. Speaking pown tersekat-sekat kan.. Leh la plak tetibe dapat label British.. Hu Mak Aiii... Nak kata aku leh tiru accent orang British ni memang tak dapat la.. Kalua kakak aku tak pun budak kecik yang dah pindah seberang laut tu mungkin la.. berterabur accent diorang tu.. Tapi aku memang tak la.. Yet kalau orang dah cakap macam tu mungkin ada benarnya jugak kan..

Bila aku sedar macam tu.. Matilah... sebab aku selalu kowt kutuk budak-budak ni yang mana nak cuba-cuba accent omputih kat sini.. Selalu aku gelak abis kowt, ye r kelakar la plak dengar anak melayu cakap camtu.. Cakap biasa-biasa sudah.. Tapi kalau betul la selama ni memang aku cakap ala-ala British.. Mampus kene bahan dengan budak-budak ni.. or in fact memang dah kene bahan tapi diorang bahan senyap-senyap ar..

Aku rasa aku la manusia paling susah nak ikut telor or lenggok bahasa orang.. Memang cnfirm fail.. Tapi mungkin bila dah 2 tahun lebih dok sini dan dok cakap dengan native speaker hari-hari.. Sedar tak sedar aku dah adapt dengan lenggok bahasa diorang..  Ni kalau aku balik Malaysia present lagi sekali kat UTM ni.. Mau kene bahan dengan Jo ni.. Paling tak Syafiq dah gelak-gelak kat belakang time aku start pembuka kata.. Haih.. Terima je la nasib badan jadi orang british dan budak harvard..

Peace Yo!!

No comments: