Pages

Tuesday 18 December 2012

Borak-Borak Cuti..

Seriously tajuk tu kalau baca sekali lalu memang takkan ada kaitan pun dengan post kali ni.. Sebab borak-borak yang berlaku tadi bukannya borak biasa dan cuti seperti biasa bukanlah percutian yang normal dan bersifat santai... Apa kehal aku tiba-tiba nak terangkan benda alah ni.. Selama ni tak pernah pun aku nak terangkan maksud-maksud tersirat apatah lagi yang tersurat dalam blog ni.. Paham sorang-sorang sudah..

Pakcik kesayangan aku dah selamat bersuka suki kat Malaysia dengan isteri tersayang.. Tadi borak dengan pakcik kesayangan nombor 2.. Biasalah bila background lain.. Sorang cakap bahasa kimia, sorang cakap bahasa fizik.. Memang aku selalunya end up nganga je la.. Pastu asyik tanya ape benda tu.. Boleh ulang lagi sekali.. Rasanya dah hampir 3 tahun aku kat sini... Tapi makin lama aku kat sini, makin aku tak pernah dengar semua terminologi tu.. Delta effect la, Pinning effect la.. Pastu banyak yang bercanggah dengan apa yang aku faham.. Memang tadi lepas abis jumpe.. Rasa nak pergi somewhere jerit kuat-kuat.. Pastu lepak minum-minum sambil menikmati matahari terbenam.. Bagi tenang ini jiwa.. Namun setiap benda kita hanya mampu merancang.. Last-last aku end up buat satu dari beberapa benda tu je..

Alhamdulillah, lepas blur blur tu dapat email dari bakal pakcik kesayangan yang baru.. Dia cakap silalah datang.. Kami menanti-nantikan kedatangan anda.. Nak datang berapa lama.. Sebab nak buat benda alah ni amik masa 3 hari satu sampel... Aku pun hah? TIGA harii!!! Mak aih.. baru ingat nak bawak 10 sampel.. kalau sepuluh memang 30 hari bekerja la.. Aisehman.. Tak leh jadi ni.. Kene fikir-fikir balik.. At most aku boleh bawak 5 sampel.. Tapi takpelah yang penting orang A dah cakap ok.. orang B pun dah cakap ok.. Sekarang ni tunggu orang E, orang J dan orang Z je respond..

Cuma bila aku melihat keadaan ini, aku sering kali terfikir.. Adakah semua ini jadi kerana aku terlalu menginginkan ia.. Ataupun kerana ianya memang terbaik untuk diriku.. Sebab perkara ni antara yang betul-betul aku inginkan.. Selalunya bila berlaku satu perkara.. Aku jarang meletakkan kemahuan aku terlebih dahulu.. Bukan sikapku untuk meletak diriku lebih dari orang lain.. Sebab dalam banyak perkara, orang lain lebih memerlukan daripada ku.. Cuma kali ini aku lebih pentingkan diri sendiri.. Adakah aku dah berubah? Mungkin orang di sekitar saja yang mampu berikan jawapan.. Sebab manusia lain yang mampu menilai diriku lebih baik dari diriku sendiri...

Itu kejadian hari ini.. Dan yang membuatkan aku lebih bahagia dan selesa.. Tiba-tiba kawan baik aku mesej pagi tadi.. Bukan apa, aku faham dia makin sibuk dengan urusan dia.. Dan kadangkala tak tertanggung bebanan dia.. Aku tak salahkan dia.. Kadangkala aku yang terlebih melampau dalam hal-hal tertentu.. Yang menyebabkan dia menjadi mangsa keadaan.. Lepas mintak maaf, lega sikit la hati ni.. Namun aku bersyukur kerana dianugerahkan antara nikmat paling bermakna dalam hidup aku.. Dia merupakan nikmat yang takkan dapat diganti oleh sesiapa pun.. Dalam hidup aku, selain keluarga aku, takde insan lain lebih penting dari dirinya.. Tadi dia tawarkan kerja untuk ku.. Aku katakan, aku masih tak bersedia lagi-lagi situasi aku masih dalam keadaan yang tak pasti.. Cuma aku pesan elok-elok, kalau ada yang lebih layak berikanlah pada orang lain.. Sebab aku taknak disebabkan hubungan aku dengannya membuatkan aku menarik hak orang lain.. 

Cuma aku selalu fikirkan akan diri ini.. Bukan aku hendak menidakkan kuasa Allah namun aku ragu-ragu dengan diriku.. Apa yang aku lakukan sehinggakan diberikan peluang dan keadaan seperti ini.. Aku bukannya insan yang sebaik itu.. Aku bukannya insan yang sesempurna itu.. Apatah lagi hidup aku penuh dengan kejahilan dan kebodohan yang sering aku lakukan.. Sampaikan aku rasakan aku tak layak untuk menerima nikmat dan pengiktirafan sedemikian rupa.. Dalam kaca mataku, aku dapat lihat lebih ramai lagi insan yang akhlaknya lebih terpuji dariku, agamanya lebih sempurna dari diriku, imannya lebih jitu dari diriku.. Kenapa aku yang diberikan nikmat ini, membuatkan aku rasakan diri ini terlalu kerdil.. Walaupun hati dan jiwaku penuh dengan kehinaan, namun rezeki yang kau berikan bukan sahaja cukup malah melimpah ruah.. Sehinggakan ada satu tahap membuatkan takut untuk menerima rezeki ini, membuatkan aku rasa bersalah jika aku memakan rezeki yang bukan milikku.. 

Aku tahu rezeki itu bukan urusanku tapi urusanMU... Dan apa yang mampu aku lakukan hanyalah bersyukur dan berkongsi rezeki ini dengan manusia seluruh alam.. Kerana tiada satu pun nikmat ini layak digunakan untuk diriku.. Untuk keseronokan peribadi.. Semuanya untuk dikongsi.. Dikongsi bersama dengan mereka yang lebih memerlukan..

No comments: