Pages

Thursday 6 October 2011

No research is 100% known or 100% proven..

Research is something wonderful I guess.. Even if you keep doing the same thing as others.. you just going to get different results and different findings.. and somehow, you just going to find how amazing it is to be a God creation.. even in the atomic level.. nothing is identical.. every single creation that He create is unique and full of suprises.. Yesterday He make me realize that the knowledge of mankind is so limited..

Alkisah cerita semalam bermula begini.. aku mula mengulangi parameter-parameter kajian terdahulu bagi memastikan aku berada dalam ruang lingkup pengetahuan yang sama dengan saintis terdahulu.. selepas itu aku cuba mengkaji pada keadaan yang ekstrem.. yang mana mengikut pandangan mereka.. ianya takkan berhasil.. diingatkan disini.. teknologi dan teknik ini telah dilengkapkan pada tahun 90-an dan telah digunapakai dan diterima oleh semua pihak.. namun pabila aku cuba pada keadaan yang ekstrem.. Aku melihat perubahan yang positive berlaku malah jika aku berjaya mencari ruang optimum dalam parameter ini.. Penemuanku akan lebih baik dari apa yang mereka laporkan dalam laporan terdahulu...

Ini membuatkan aku terfikir.. yakni, tiada ilmu manusia yang lengkap pun.. kata-kata manusia bukan satu kemestian dan kepercayaan.. kerna kita sendiri terhasil dengan kehendak-Nya.. ilmu yang mereka katakan telah terbina dan dilaporkan dengan baik.. juga mempunyai kelemahan.. 

Renung-renungkan lah.. bertapa hebatnya ciptaan-Nya.. yang mana setiap yang berlaku bergantung pada kehendak-Nya.. dan sebagai manusia.. walaupun kita berusaha untuk memahami... kita hanya mampu mengetahui apa yang kita lihat dan fahami... maka, selagi kita tak mencuba... jangan sesekali menyatakan konklusi yang pasti kerna hanya Dia yang mengetahui apa yang pasti dan apa yang akan terjadi..

3 comments:

cik rye said...

ko mmg hebat tip top bukan main..

meh sini tolong aku buat research kat sini..hehe

Zamir said...

mane ade hebat.. sume nie rezeki.. dan mungkin juga cabaran yang aku kene tempuhi.. kadangkala berita baik juga merupakan dugaan buat kita kan..

takpe.. rye pown leh wt nyer.. sume nie baru permulaan.. kan2..

FaFa said...

agreed!