Pages

Tuesday 25 October 2011

Muhasabah diri dan ingatlah semuanya sementara sahaja...

Alhamdulillah, been better.. Mungkin sebab selama nie bila ada masalah aku lari dan tak pernah nak berdepan.. Yup, bila kita ada masalah.. ade dua jer option FIGHT or FLIGHT.. dan biasanya aku akan FLIGHT.. sebab malas nak layan masalah nie.. cuma bila dia bertimbun dan semua masalah nie datang berkunjung serentak.. Mane aku nak lari??? belakang ade, depan pown ade.. kiri kanan atas bawah takyah cakap ar.. 360 kowt.. Lain la kalo aku leh jadi cm Hyuga Neji.. ultimate defensive move kan.. tapi malangnya aku bukan ninja dan aku hanya manusia biasa.. Dan kerana aku tak pernah berdepan dengan masalah.. so mmg aku takkan berdepan kowt.. Natijah nyer.. mengelak ke kanan terkena serpihan masalah dikanan.. tunduk ke bawah.. terkena picisan masalah di bawah.. tapi masa merupakan jawapan terbaik untuk segalanya.. lama kelamaan, akhirnya berjaya juga FLIGHT dari masalah.. cuma dalam setiap perlawanan pasti ada yang tercedera.. so luka-luka dan kecederaan nie menjejaskan prestasi, pertimbangan dan juga persepsi terhadap kehidupan..

Namun setelah cuba memuhasabah diri untuk beberapa ketika.. luka-luka tersebut sembuh dengan lebih cepat.. Sikap amarah dikawal dengan baik.. Perasaan buruk sangka hilang begitu saja.. Rasionaliti aku kembali sedia kala... Alhamdulillah, sebab dan musabab kenapa aku masih di sini dan terus berjuang masih utuh.. Syukur ke hadrat-Nya kerna mengingatkan kembali tujuan asal kenapa aku sanggup mengorbankan masa mudaku untuk semua ini.. Mengingatkan kembali janji-janji pengorbanan dan perjuanganku.. Yang mana semuanya bukan atas kepuasan diri semata-mata.. Ianya lebih dari itu.. Ianya bukan sekitar diri aku sahaja.. Ianya bukan untuk diriku.. dan pasti bukan untuk kemewahan diriku..

Aku terlupa yang mana tujuan dan niat asal bukan untuk memuaskan hati aku.. Pabila bukan akal menguasai diriku.. aku mula membandingkan kehidupan aku dengan kehidupan orang lain.. pencapaian orang lain, kebahagiaan orang lain dan juga perjalanan hidup orang lain.. yang mana semua itu bukan yang aku inginkan.. ianya hanya emosi yang kurang waras disebabkan luka-luka tempoh hari..

Yup.. Ianya mengingatkan kepada aku.. Berdirinya aku disini bukan untuk mencari kebahagiaan hidupku, Duduknya aku di sini bukan untuk memiliki apa yang sedang dimiliki oleh insan lain.. Bernafasnya aku di sini bukan untuk mengejar kepuasan nafsu ku.. Tidurku di sini bukan untuk dibuai mimpi indah seperti mereka yang lain.. Tetapi tegaknya diri ini di sini.. terpacaknya diri di sini untuk merubah supaya yang tidak pernah rasa bahagia akan merasi nikmat bahagia.. yang tidak pernah bermimpi indah akan dibuai mimpi indah dan yang tidak pernah memiliki apa-apa dalam kehidupan mereka, akhirnya mereka akan merasa nikmat yang sama..

Pabila aku mula meletakkan diri mereka dihadapan ku.. satu per satu wajah mereka ku tatap.. Aku teringat kembali kenapa aku berani berpisah dengan mereka yang ku cintai di tanah air ku.. Pabila aku merenung wajah mereka.. aku mendapat kembali kekuatan untuk membela nasib mereka.. Berdirinya aku di sini bukan kerna pekerjaan yang dijamin, kehidupan di masa hadapan yang serba mewah.. tetapi demi mengeluarkan mereka dari kesengsaraan dunia.. supaya tiada lagi air mata terus mengalir dari mata mereka..

Jika aku jatuh terduduk di sini dan terus terkulai kaku.. air mata mereka akan terus mengalir dan tidak pasti siapa yang akan terus membela mereka.. Jika aku terus berpeluk tubuh dan berdiam diri.. Seolah-olah aku menghiris hati mereka satu per satu setiap saat.. setiap detik..

Bangkitlah kembali wahai dirimu.. kerna perjuanganmu belum selesai.. titisan darah terkahirmu belum mula menitik lagi di atas muka bumi.. maka janganlah dirimu mengalah dan janganlah dirimu berserah sebelum berjuang..

Tataplah wajah mereka.. satu per satu setiap kali dirimu dibawah.. kerna mereka sentiasa lebih malang dari dirimu.. dikaulah harapan.. sinar harapan untuk mereka.. Pabila dirimu bersedih, tataplah wajah mereka.. kesedihan mu sedikit pun tidak dapat dibandingkan dengan kesedihan mereka.. Pabila dirimu diulit kesunyian, tataplah wajah mereka.. kerna diri mereka tidak pernah mengenal erti keluarga sebenar.. Tataplah wajah mereka jika dirimu rasa tidak bertuah dan berada dalam kesusahan.. kerna mereka lebih mengenal erti kepayahan dan kesusahan.. namun mereka terus berjuang untuk hidup.. Menanti seorang insan membela nasib mereka.. menanti dirimu untuk membela nasib mereka.. 

Dikau harapan mereka.. jangan sesekali mengecewakan mereka.. jangan sesekali memusnhakan harapan mereka.. setiap hari.. setiap saat mereka menantikan dirimu untuk bersama-sama mereka mengukir sejarah baru.. mengukir lembaran hidup baru...

Setiap kali dikau berduka, tataplah wajah mereka.. tataplah wajah mereka.. semoga ia mampu mengingatkan dirimu kembali.. Siapa dirimu.. dan semoga ianya memberikan kekuatan kepada dirimu untuk bangun kembali.. terus menghunus pedang dan berjuang sehingga titisan terakhir darahmu membasahi bumi ini..

Demi anak kecil itu, bangunlah... bangunlah demi mereka dan bukan demi dirimu.. semoga dikau lebih tenang dalam hari-harimu..

2 comments:

cik rye said...

aku rasa ko patut buat PhD in sastera la..hehe..

Zamir said...

haha.. bleh plak cmtu.. layan je la kan.. XD