Pages

Friday 14 October 2011

Demonstrator..

Semalam bermula la sesi pertama jadi demonstrator ni or in short Demo.. So keje dia senang jer.. dok dalam lab selama tiga jam dan pantau 4 eksperimen.. dan 1 jam aku dibayar £11.55.. kira banyak jugak tu.. keje 3 jam boleh cover grocery seminggu.. hehe.. lepas nie duit scholar mmg untuk simpanan hari tua je la.. haha.. So memang easy money.. sebab keje semalam takde la susah.. tapi aku kene study balik semua teori dan juga teknik eksperimen supaya diorg dapat laksanakan dengan lancar...  So, antara eksperimen yang aku jaga ialah:

- Determination of Glusoce using Cyclic Voltammetric Technique
- Polymer-Surfactant Interaction
- The Solution Properties of Polyelectrolyte
- Absorption Spectroscopy of Acetic acid and Bromocresol Green

Kalau nak lihat ruang lingkup eksperimen diorg memang jauh lagi complicated dari ape yang aku buat dekat universiti lama aku.. maka semuanya memang baru untuk aku.. memang pertama kali aku buat eksperimen nie.. so sebelum diorg buat.. memang wajib la aku try... so agak kekok sedikit.. tapi alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar..

Dalam lab, biasa lah budak yang baru belajar.. so tak tau banyak teknik dan special skill dalam lab.. banyak yang aku kongsikan dan they all willing to learn and really enthusiastic.. Teringat zaman aku muda-muda dulu (eceh..ceh.. sejak bila aku admit diri aku dah tua nie... hahaha).. Somehow bila aku share ilmu dan pengalaman yang aku ada untuk eksperimen tu.. aku rasa puas hati sangat.. gembira dan seronok.. Bila tengok diorg pown semangat bertanya soalan.. macam mana kalo result dan data macam nie and so on.. 

Semua ini membuatkan aku teringat kembali.. kenapa aku ingin menjadi penyelidik.. kenapa aku begitu yakin memilih profession ini dibangku sekolah lagi.. niat asalku untuk mendapatkan easy money hilang begitu saja.. Selepas tamat sesi semalam.. seolah-olah diriku flashback.. mengenang kembali saat lalu.. di mana, bukan penemuan baru dan kajian baru membuatkan aku gembira atau seronok.. tapi pabila aku berkongsi ilmu dalam pelbagai bidang dengan generasi muda.. bagaimana aku menyampaikan ilmu dan mengaplikasikannya membuat hidup ku lebih bermakna.. membuatkan aku mampu tidur lena di malam hari.. Tak kusangka perkara sekecil ini membetulkan kembali niatku.. mengingatkan kembali diriku.. menguatkan lagi azamku untuk menghabiskan percutian kali ini.. Ianya bukan untuk diriku.. semuanya bukan untuk diriku.. tetapi ianya untuk dikongsi bersama dengan generasi akan datang.. Itulah tujuan.. itulah matlamat dan itulah sebab kewujudanku..

8 comments:

FaFa said...

Bahagia dalam memberi itu lebih bermakna daripada menerima. Teruskan matlamat anda, moga apa yang dicitakan menjadi kenyataan.

Zamir said...

Thanks tiha.. it reminds me the old days when I share my thoughts with all of you guys and girls..

FaFa said...

Your name dah meletop2 kat sini. esp in Dr nor Aziah group's. hehe. Ada 4 new members from undegrad students. waiting for your presence in future.

Zamir said...

aik.. asal plak boleh meletup balik nie.. tuan badan dah lama kowt meninggalkan UTM.. kalo dalam dr aziah nyer group je lh paham ar.. kalo luar dari group cm pelik jer.. sapa la menyebarkan cerita2 nie.. mesti tiha nie..

XD.. risaunyer kalo ttbe bila balik akan jadi.. la.. abg zamir nie, indah kabar dari rupa.. bazir masa jer kiteorg tunggu dengan excited kehadiran dia..

FaFa said...

not me lah, Dr aziah yang always sebut ur name to the undergrad students. hehe. nevermind, zamir leh prepare awal2.

Zamir said...

Hihi.. owh, yeke.. free free jer aku ade publisiti manager... haha.. Nak prepare cmne nyer.. tak tau what to prepare kan.. takotnyer.. huhu

FaFa said...

Eh2, mana ada free, berbayar tau. kihkih.

Prepare je pape yang patut, bagi talk tu dah wajib lah yea.

Zamir said...

Dr wat suke rela kan.. so free je la tu.. haha..

Ha? talk.. mane lh.. korg ar kene prepare talk dlu.. aku nyer kalo ade masa jer aku bagi.. muhahahha..