Pages

Sunday 23 October 2011

5 tahun yang lalu ataupun lebih lama lagi...

"Don't ever think to pick something that you've thrown away before.. 5 years already pass by since you've made that decision.. Why so sudden you change your mind? You've thrown it for a valid and rational decision and you made a pact that you will never ever pick it up again unless it can proved all your valid and rational decision are no more near its validity... Just remember when the pact is broken, it will lead you to a devastating life full of depression and restrict your boundary and limit.. You're not going to expand limitless anymore..."
Nie ape yang aku dapat dari mimpi semalam.. aku tak pasti kenapa.. tapi masih terngiang-ngiang dalam telinga ku.. dan gegendang telinga ini masih bergetar sehingga ke saat ini lagi.. Mungkinkah kerna aku sudah mula memungkiri janji pada diriku sendiri.. Janji yang aku berpegang teguh sejak 5 tahun yang lalu.. ataupun lebih dari itu.. Adakah tindak tanduk diri ini telah menyebabkan minda separuh sedarku mula mengingatkan kembali situasi 5 tahun yang lepas.. Yang mana makin hari makin aku lupakan.. 

Mungkin kerna kekecewaan yang berulang pada penghujung 2008 membuatkan janji demi janji pada diriku lebih kuat.. dan menjelang 2011, aku kian lupa pada janji itu... dan mungkin akan mengulangi pada tahun ini.. adakah semua ini seolah-olah defensive mechanism untuk melindungi diri aku dari terus terluka.. dirobek dan dicarik luka lama yang masih terbenam jauh di dalam hati ini.. Mungkinkah kerna harapan yang aku letakkan pada mereka, supaya mereka tunjukkan pada aku yang mana keputusan yang dibuat suatu masa dulu hanyalah keputusan seseorang yang tidak matang dan terburu.. namun, aku lebih kenal akan erti harapan.. harapan kadangkala merupakan illusi yang dihasilkan oleh diri ini bagi membenarkan apa cara sekali pun untuk mencapai matlamat..

Sudahlah Zamir.. lupakan saja harapan dirimu pada mereka semua.. dikau sudah membuka sekali haluan hidup dan jalan untuk diri mereka.. dan mereka gagal laksanakan tanggungjawab berkenaan.. dan kini dirimu sudah melihat kembali kredibilit mereka.. tiada yang berubah.. baik setahun, dua tahun dan kini tiga tahun perbedaan yang ada.. tiada yang mampu membuatkan dirimu memalingkan pandangan buat kali kedua.. Tiada antara mereka yang dirimu mampu iktiraf.. yang hanya dirimu dengari kejayaan lampau mereka.. kebolehan lampau mereka.. 

Di sinilah permulaan dunia sebenar.. bukan niat dihatimu untuk membanding-bandingkan mereka.. tapi jika mereka tidak layak untuk berada disampingmu.. tidak perlulah untuk dirimu menanggung mereka bagaikan biawak hidup.. bagaikan mayat hidup.. jika tidak wujud fungsi dalam kitaran hidupmu.. tidak perlulah untuk dirimu meluangkan masa untuk mereka.. kerna ingatlah...

Berkali-kali dirimu kecewa untuk mengubah pemikiran manusia lain.. dan dirimu terus kecewa kerna mereka tidak pernah berusaha untuk menjadi lebih baik.. dan kini apalah yang ada pada dirimu yang membuatkan dikau begitu yakin untuk melakukan perubahan sekali lagi.. kerna.. Ingatlah, jangan sesekali dirimu kecewa lagi.. kerna kini tiada sesiapa lagi disisimu.. tiada sesiapa yang memahami erti sebenar perjuanganmu..

No comments: