Pages

Tuesday 25 October 2011

Bersyukurlah..

Merujuk pada pandangan rakanku.. secara tak langsung membuatkan diriku tidak bersyukur seketika.. dan kini membuatkan aku ingat kembali kepada diriku.. Mengelakkan aku terus dalam keadaan kufur nikmat.. Seolah-olah bentak hatiku sebelum ini membuatkan aku tidak bersyukur dan inginkan lebih lagi.. padahal aku sudah memiliki lebih daripada itu.. Bersyukurlah dengan apa yang ada.. sesungguhnya ianya membuatkan dirimu lebih tenang di masa hadapan...

Hari ini, aku cuba hidup untuk tidak membandingkan diriku dengan orang lain... bersyukur dengan apa yang ada.. Ianya membuatkan diriku lebih lega lagi.. lebih seronok dan lebih ceria.. Jika dibandingkan dengan minggu-minggu lalu yang asyik cuba mengejar sesuatu perkara.. kononnya atas nama sesuatu perkara.. namun sebenarnya ianya untuk memuaskan diri aku sendiri.. Bila difikirkan kembali, aku pernah menikmati apa yang mereka nikmati sekarang.. kenapa aku perlu merasakannya lagi.. bagilah peluang kepada diorg pulak kan.. So, buat masa ini hargai apa yang aku ada dan jangan sesekali cuba untuk mengambil hak orang lain.. 

Mungkin kerna terlalu asyik dengan dunia sekeliling membuatkan aku sering membandingkan diri aku dengan hidup org lain yang membuatkan aku kurang bersyukur dengan apa yang telah aku peroleh.. Mungkin ada benarnya kata rakan-rakanku yang mana ramai yang ingin berada di tempatku ini.. Namun, aku sendiri acap kali melupakan keadaan ini dan cuba untuk menjadi orang lain dan mudah untuk tidak berpuas hati dan cuba untuk mendapatkan benda lain.. Ada diantara waktu aku cuba menafikan akan diri aku sendiri semata-mata untuk mendapatkan sesuatu yang bukannya hak untuk diriku.. 

Banyak perubahan yang aku rasakan selepas merenung kembali diri ini.. Terlalu banyak yang telah aku tempuhi dan ratusan nikmat telah aku kecapi.. dan kenapakah aku masih tidak bersyukur.. Padahal aku mengaku Allah itu Satu dan Islam itu agamaku.. kemanakah sikap bersyukurku.. dan kini aku sedar.. Selagi aku berteraskan nafsu dan berkiblatkan kepuasan diri.. Hatiku tidak akan tenang dan aku akan kekal tercari-cari dalam kegelapan..

maka kini aku akan cube perbetulkan niat dan fikiran ku kembali.. kerna aku percaya Allah itu maha berkuasa.. Pabila hambanya meminta untuk digolongkan dalam golongan yang sabar, bersyukur, tabah dan beriman.. Dia tidak akan memberikan semuanya begitu saja.. Ianya akan menyediakan peluang dan cabaran supaya diri ini lebih penyabar, lebih bersyukur, lebih tabah dan lebih beriman.. dan jika aku berjaya menghadapi dugaan itu.. tahap kesabaran, kesyukuran, ketabahan dan keimanan akan turut bertambah.. InsyaAllah..

Semoga aku lebih bersyukur dan menghargai nikmat yang diberikan pada diri ini.. Amin...

3 comments:

FaFa said...

Bersyukur itu termasuk dalam 77 cabang iman. :)

Have a great iman and semoga tenang sentiasa di sana.

Zamir said...

So true.. thanks tiha for always being there for me.. XD

AmiR Saufi said...

=)