Pages

Sunday 21 October 2012

Walk to Remember - 4

Alhamdulillah semalam selesai trip pertama dalam series of charity walk aku.. Walaupun semuanya berjalan dengan lancar.. Namun aku terpaksa menamatkan semua dengan lebih awal.. Ikutkan dihati nak abiskan 20 batu namun aku berjaya tamatkan dalam 15.9 batu je sebab terdapat beberapa kecederaan kecil  semasa  dihujung-hujung perjalanan.. Perjalanan bermula di Minehead dan berakhir di County Gate.. Di kesempatan ni, aku nak ucapkan ribuan dan jutaan terima kasih kepada semua yang memberikan sumbangan dan pertolongan.. Semoga jasa anda semua Allah balas berlipat kali ganda di dunia dan di akhirat..

Secara ringkas, sepanjang perjalanan 15.9 batu tu.. Lebih kurang 6 jam.. Banyak membuatkan aku berfikir.. Kalau nak ceritakan semuanya mustahil dapat digambarkan dengan kata-kata.. Selain dari menghargai nikmat kaki, tangan dan kekuatan badan untuk meredah hutan dan bukit-bukau.. Selain dari mensyukuri nikmat yang dikecapi berbanding rakan-rakan sebaya di Afrika, Syria dan Palestin.. Ada beberapa perkara yang membuka mata aku..

Walaupun perjalanan semalam hanya berkisar sekitar 6 jam.. Namun ianya seolah-olah mengambarkan kehidupan manusia.. Sekejap naik dan sekejap turun.. Ada naiknya landai.. ada naiknya curam.. Dan begitu juga pabila turun dari atas bukit.. Bila naiknya curam.. Memanglah sekejap sampai ke puncak namun sakit kaki pun berkali ganda.. Secara tak langsung mengingatkan aku.. pabila nak mencapai apa juga kejayaan.. kalau puncak yang tinggi maka usaha dan kesungguhan serta doa tu pun kene la lebih dan konsisten.. Sama jugak bila lihat proses pabila aku turun.. Bila landai.. tak terasa sangat.. Tapi bila curam tu.. Laju je kita jatuh.. Dan lagi menyakitkan bila jatuhnya curam.. Kene panjat pulak lagi satu puncak yang lebih curam.. Senario naik turun bukit ni memberikan aku banyak gambaran dalam kehidupan sebenar.. Cuma sakitnya tak rasa sebab bukannya kita alami dalam masa 5 minit tapi hidup ni bertahun lamanya..

Tu satu.. Yang lain pulak.. Bila dalam perjalanan tu banyak aku bertegur sapa dengan manusia.. Dan konteks ni pun aku nampak hampir sama dalam kehidupan seharian.. Ada manusia yang melintasi hidup kita dengan senyuman.. Ada yang berhenti seketika untuk berbicara dan memberi nasihat.. Tapi jangan terkejut.. Ada je yang melintasi tanpa kata-kata.. Dan ianya sama dalam kehidupan kita.. Ada yang menjadi kawan dan terus memberikan nasihat.. Ada yang hanya ada dalam hidup ini sekadar wujud dan ada dipersekitaran.. Dan ada yang tak nak langsung melibatkan kita dalam kehidupan mereka..

Dan pengalaman yang hampir sama aku dapat sewaktu panjat Ben Nevis tempoh hari.. Tapi Life and Death experience kali ini tak setegar waktu Ben Nevis.. Tapi pengajaran dia tetap sama.. Once kita dah amik path dalam kehidupan ini.. No turning back.. Keep on moving dan berserah pada Allah.. Itu yang berlaku semasa aku du Cumberland Wood.. Sewaktu aku jalan tu, aku hampir terseliuh sewaktu melintasi satu kawasan air terjun.. Dan nak dijadikan cerita ada luka kecil.. Namun yang lebih merisaukan hari makin gelap time tu.. Dan line telefon takde plak.. Jenuh dah time tu hantar msg kat Abg Sabri, Ayie n Hilmy tapi tak lepas lepas.. GPS sistem plak jammed.. Lepas jalan 10 ke 15 minit.. Kaki kanan start cramp.. Masa tu risaunya Allah je la yang tau.. Tapi nak tak nak aku takde choice.. Kalau patah balik mau amik 2 jam.. Dan kalau teruskan perjalanan mungkin ada jalan keluar lagi sejam.. So aku pun teruskan perjalanan.. Namun aku bersyukur walaupun hutan makin tebal, gelap dan sunyi.. Bahagian lautan masih berada di sebelah kanan aku. Ni petanda baik sebab aku masih lagi di jalan yang betul dan tak sesat lagi.. Masa tu semua perasaan ada.. Nak menjerit pun ada, Nak nangis pun ada, nak putus asa.. semua ada la.. yet macam aku cakap tadi.. Nak tak nak aku kene tentukan hidup aku sendiri.. Sama ada jalan ke depan atau menyerah kalah.. Hidup atau mati kesejukan.. Sebab aku tau kalau aku tak teruskan.. malam tu suhu mencecah 1 degree.. dan kelengkapan aku tak cukup untuk tahan sudden suhu drop macam tu sekali.. Alhamdulillah lepas sejam suku jalan.. Aku jumpe papan tanda menunjukkan susur keluar.. Masa tu bersyukur sangat bila dah mula dengar bunyi kereta dan bus.. Kaki masa tu tak yah cakap la.. memang macam dah kene seret je instead jalan betul-betul.. Tapi aku lega dan aku bersyukur.. Diberikan sekali lagi peluang untuk aku refleks dan bersyukur atas nikmat yang diberikan.. 

Mungkin benar kata guru-guruku.. Manusia memang mudah untuk bersabar tapi bukan senang untuk mereka bersyukur..

P/S: Dan jika masih ada sesiapa yang ingin menyumbang silalalah klik link ni...

No comments: