Pages

Monday 8 October 2012

Snap out of it...

I'm in a Dream Land.. Filled with other people dreams and hope.. Enjoying and living in the luxury of others.. but it is time to wake up.. Time to realize it is just a dream.. A fantasy.. A life that does not belong to me..

Makin lama aku hidup di bumi asing ini.. Tak dinafikan sikit demi sikit jati diri aku dimamah.. Kekuatan dan keteguhan hati hanyut disumbat dan disuap dengan kemewahan hidup.. Hinggakan aku lupa susur galur dan asal usul diriku ini.. Bila aku melihat kembali persekitaran dan rakan-rakanku.. Dulu dan kini.. Sewaktu di Malaysia dan sewaktu di sini.. Jauh berbeda.. jauh sekali.. Yang membuatkan aku terlupa susah payah yang aku alami.. Membuatkan aku hidup dalam impian keenakan dunia yang bukan milikku..

Jika dibandingkan dahulunya, rakan-rakanku.. latar belakang mereka semua hampir sama.. Bila bercakap pasal kemewahan.. Makan Secret Recipe tu dah cukup mewah.. Bila ada kereta tu dah cukup mewah.. Bila handphone ada camera dan boleh main musik serta video.. Itu dah cukup canggih.. Untuk memiliki satu nikmat yang dikurniakan oleh Allah walau sekecil mana.. Cukup kami.. cukup aku hargai.. Latar belakang semuanya dari orang kebanyakan.. Tak lebih dari itu.. ibu dan ayah bukannya pensyarah.. bukannya professor.. bukannya ketua jurutera.. Ketua jabatan dan sebagainya.. 

Namun bila dibandingkan dengan kehidupan sekarang.. Kiri kanan depan dan belakang.. Semuanya mempunyai kerjaya yang hebat-hebat.. Ketua sana dan sini.. Head of engineer.. kerja offshore sini sana.. Dan bila dilihat ibu dan ayah mereka semua.. Tak yah cakap la.. Usahawan berjaya.. Manager sana dan sini.. Lecturer sana sini.. Top 3 people syarikat sana sini.. Kalau nak dilihat ianya satu perkara yang baik buat diriku.. Setidak-tidaknya aku mempunyai kenalan yang berprofil tinggi walaupun aku ni tak punya apa-apa.. Hanyalah insan kerdil..

Cuma baru aku sedar.. Rupanya diriku makin hilang prinsip dan perasaan yang aku pegang selama ini.. Aku mula berubah.. Ingat lagi sewaktu aku di Malaysia.. Aku berjanji dengan rakan-rakanku untuk menjaga diriku.. Untuk sentiasa ingat susur galur kehidupanku.. Untuk terus mengingati siapa diriku.. Namun tanpa ku sedari aku mula dan sudah berubah..

Aku kini sudah mula terikut-ikut akan cara hidup yang pasti bukan cara hidup yang aku inginkan.. Sikap minimalis suatu masa dulu telah terdampar di hujung lautan sanubariku.. Mungkin ini yang dinamakan Peer Pressure.. Dalam ku tak sedari.. Aku alami semua ini.. Dan lebih malang lagi aku tak berusaha untuk menghalang semua ini dari terus menjajah badan dan mindaku.. 

Memang tak dinafikan aku kecewa dengan diriku.. Aku marah dengan diriku.. Namun takde siapa yang boleh aku salahkan melainkan diri aku sendiri.. Tapi bagiku yang penting sekarang bukan untuk terus kecewa atau marah pada diriku.. Tapi apa yang boleh aku buat dan apa yang aku kene buat..

Aku tahu cabaran demi cabaran akan datang untuk menguji keteguhan aku.. Tapi aku kene cuba.. cuba untuk kekalkan prinsip aku..

Aku tahu kerana sikapku ini.. kerana perubahan diriku ini.. Ramai yang terluka.. Ramai yang menderita.. Kerana sikapku ini.. Banyak tanggungjawab yang aku tak laksanakan dengan lebih baik dan banyak jugak tanggungjawabku yang aku abaikan.. Aku sedar kerana sifatku ini, anak-anak kecil menderita kerana janji dan amanah yang aku tak tunaikan.. Maafkan aku.. Namun aku faham jika sukar untuk mereka memaafkan kesalahanku ini.. Kerana kata-kata dari mulutku takkan mengubah kemusnahan yang telah aku lakukan kerana lalai dengan tanggunjawab aku..

InsyaAllah, aku akan dan pasti berusaha untuk menjadi lebih baik.. Dan meletakkan amanah dan tanggungjawabku lebih dan melebihi segala yang aku inginkan dalam hidup ini.. 


4 comments:

FaFa said...

Semoga zamir diberikan kekuatan iman oleh Allah untuk terus mujahadah. :)

Erm pasal sample raman, insya Allah mggu ni akan dipos bersama2 brg yg zamir mintak tu.

Result raman kte dh convert into graph. Senang je rupenye. hihi.

Zamir said...

Thanks Tiha for all the support and reminder...

Okeyh.. result haritu tu ada yang tak abis run lagi.. Raman tengah down kejap.. So ada delay sikit takpe kan..

Yeay... lepas ni boleh berenang dengan hati yang gumbira.. Mahal tak benda alah tu?

Kan.. lepas convert kt excel.. senang nak manipulate.. nak cantumkan ke.. XD

FaFa said...

Most welcome...bile lah nk merasa pegi negara org nih...hihi

Ooo...erm lame x kalau extend? Erm kalau bole paling lame kte nak dlm bulan 11 ok x? Lebih awal lg bgus. Lagipon result gune raman green much better...so leh continue guna green je la lepas ni....cepat cikit siap...

Sbnarnye esok gak br nak g cari... dun worry, i'll choose the most affordable price....hihi

Zamir said...

InsyaAllah nanti ada rezeki tu datang jugak Tiha ke bumi asing tu..

Tak lama rasanya.. Cuma kalau lame tak dengar kabar berita tu... Tegur-tegur la tu..

Yup2.. jangan yang mahal2 tau.. Pastu power aku dalam 350.. hehe.. Thanks Tiha..