Pages

Wednesday 24 October 2012

Pengorbanan.. mudah diperkatakan tapi sukar untuk dilaksanakan..

Tanpa aku sedari.. Hari Jumaat bakal menjelma dan sedar tak sedar, para jemaah haji akan bertolak ke padang Arafah pada hari ini atau esok pagi.. Dan Jumaat ini jatunya Hari Raya Haji (Eidul-Adha).. Rasanya tak perlu untuk aku ceritakan sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.. Rasanya semua insan yang tahu membaca pernah membaca ataupun mendengar kisah sejarah Agung ini..

Cuma bila kita katakan mengenai pengorbanan.. Ianya bukan sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan.. Ramai yang kata aku dah berkorban itu dan ini.. Cuma kadangkala kita salah anggap isu pengorbanan itu sendiri.. Pengorbanan atau sacrifice adalah satu proses menyerahkan sesuatu kepada Allah tanpa mengharapkan sekelumit balasan pun.. Kunci kata pengorbanan adalah keikhlasan.. Dan ikhlas itu sendiri sesuatu yang berat.. Yang mana sifat ikhlas itu datangnya dari  akhlak dan peribadi seseorang.. Yang mana bila ingiin dihuraikan dengan lebih lanjut apa itu akhlak.. Fhuh, panjang jugak jadinya nanti penjelasannya.. Tapi secara mudahnya akhlak ialah satu perbuatan atau tindakan yang lahir dari diri seseorang tanpa perlu ada proses pemikiran dan juga analisa keadaan.. Kalau bahasa Bio masa aku Tingkatan 5 dulu.. Tindakan luar kawal (yang mana proses dia : Rangsangan - Saraf Periferi - Motor (tindak balas)).. Yang mana tindakan yang dihasilkan tidak akan sampai ke otak untuk ditafsir dan dianalisa..

Maka untuk secara asasnya akhlak yang baik biasanya datang dari tindakan yang spontan tanpa perlu berfikir panjang dalam melakukan kebaikan.. Maka untuk mencapai satu perbuatan yang ikhlas.. perbuatan itu seharusnya dilaksanakan tanpa berfikir panjang apatah lagi untuk memikirkan keuntungan tindakan itu untuk diri kita sendiri.. Dan jika diteliti dengan lebih mendalam.. Istilah pengorbanan itu bukan mudah untuk dilaksanakan.. Sebab nampak mudah untuk berkorban namun untuk KEKALKAN pengorbanan itu cabaran yang sebenar.. Isunya mudah.. bayangkan kita dah berkorban harta, masa dan sebagainya.. Dan tiba satu masa, kita MENGUNGKIT balik akan pengorbanan lalu.. Dengan ungkitan tu, menunjukkan  kita berfikir dan menganalisa pengorbanan itu dan secara tak langusng melakukan timbal balas sama ada pengorbanan itu memberikan kebaikan atau tidak pada kita.. Maka adakah kita masih ikhlas dengan pengorbanan tempoh lalu tu? Wallahualam.. Itu hanya tuan empunya badan yang mampu memberikan jawapan..


No comments: