Pages

Wednesday 10 October 2012

Only the inexperienced can speak so lightly..

Reading those words already hurting me so badly.. Apetah lagi kalau ada manusia-manusia yang bertuah lontarkan kata-kata menusuk hati tu kat aku.. Cnfirm one shot sure killed kat diri aku ni..

So as usually, being a manga person, all those words coming from a certain manga or combination of mangassssss... Tapi apa yang penting.. Kerjasama..   Saja wat lawak bodoh jap.. Apa yang penting kesan dari ayat-ayat tu kat diri aku.. Bukan apa.. Bila aku tengok balik ayat ni bawak maksud mendalam kat diri aku.. Terutamanya bila aku berada dalam keadaan sekarang ni.. Bila dulu aku fikir nak kejar yang terbaik dapatkan yang terbaik.. Tapi sebenarnya semua tu ada harga dia yang tersendiri.. Dan dalam dunia sekarang ni, manusia kerap melabel sesetengah perkara ikut kehendak majoriti.. Sebagai contoh.. Stereotaip yang paling biasa:

Nanti bila dah besar dah kerja gaji besar
Bila dah kerja kene ada kereta
Lagi besar kereta lagi bagus
Lagi besar rumah lagi bagus
Kerja nanti jadi la jurutera ke, doktor ke..
Tak pun jadi usahawan yang berjaya.. Duit masuk juta-juta bulan-bulan
Achieve financial freedom sebelum usia 35 tahun..

Tapi.. bila aku lihat balik.. Semua pencapaian ni manusia yang letak.. Manusia yang katakan ianya kejayaan dan sebagainya.. Kalau tak berjaya capai akan digelar gagal dan sebagainya.. Cuma aku terfikir.. dan aku yakin dan percaya ada banyak benda lain yang mampu jadi kayu ukur pencapaian seseorang tu..

Malangnya secara aku tak sedar aku sendiri dah dimamah oleh stereotaip kehidupan manusia.. Bila aku sambung percutian ni di bumi asing ni.. Bila aku lihat kembali.. Korek balik isi hati ni.. Ada rupanya sekelumit hasrat untuk kejar pencapaian tertinggi.. Cuma disebabkan aku ni kurang pengalaman.. Aku tak sedar yang mana makin banyak pencapaian yang aku dapat.. Makin sukar untuk aku berpatah balik.. Makin tinggi aku naik.. Lebih banyak rakan-rakan yang aku yang jalan seiring kini duduk di belakang.. Lebih malang lagi rakan-rakan yang selalu berdamping denganku tunduk memberikan penghormatan.. What the???? Serius bab ni aku tak boleh terima.. Aku dan korang takde beza kowt.. Dulu main sama-sama.. Lari sama-sama.. Tapi disebabkan pencapaian yang berbeza.. Dunia yang berbeza.. Seolah-olah syarat dunia ini untuk seorang insan memberi penghormatan kepada insan yang pencapaiannya melebihi insan yang lain.. Arghhh.. Dunia apa macam ni.. Bezakan manusia mengikut darjat dan pangkat..

Baik ijazah dulu atau percutian sekarang.. Semuanya hanyalah sehelai kertas.. Kenapalah kertas yang macam tu orang angkat punya lah tinggi.. Seolah-olah bagaikan dewa yang turun ke bumi..

So inilah luahan seseorang yang kurang pengalaman dalam kehidupan dunia sebenar.. Kata-kata pujangga "With Great Power Comes Greater Responsibility" terus menjengah di gegendang telinga ni.. Tanpa aku sedari disebabkan hasrat sekelumit dalam hati aku ini.. Tak mustahil aku akan memegang kuasa hidup mati sekurang-kurangnya seorang manusia dalam hidupku.. (Peringatan: kuasa hidup mati ni dibaca sebagai Amanah dan tidak sekali-kali menafikan kuasa mutlak milik Allah swt).. Makin tinggi aku panjat, tak mustahil makin ramai hati manusia aku akan hancurkan..

Bila aku fikirkan ni semua.. Kan lebih seronok kalau hidup aku macam dulu.. Instead terus kejar cita-cita aku yang entah sampai atau tidak.. Impian untuk bina lab sendiri.. Untuk hasilkan kajian yang lebih menakjubkan.. Bukankah lebih mudah untuk menolong sesiapa saja yang memerlukan.. Bila aku fikir dengan lebih mendalam lagi.. Jika aku terus memanjat dan memanjat.. Sampai bila pun aku nak panjat... Dunia ni akan berakhir satu masa nanti.. Aku akan mati satu hari nanti.. Jika pernah keluar dari mulutku yang bila aku di atas aku akan tolong orang dibawah.. Tu satu dusta.. Aku percaya itu satu dusta yang nyata.. Masakan aku akan tolong bila aku diatas kalau sekarang ni pun aku tak mula menghulurkan tangan..

Sebab aku percaya jika seseorang itu tak pernah membantu orang lain sepanjang hidupnya.. Dan janjikan bila ada wang, ada kuasa dan ada tenaga dia akan lakukan yang terbaik untuk bantu umat satu dunia.. Bagi aku itu satu dusta.. Kerna pabila dia tiada kuasa tak pernah dia ingat pada yang lain, masakan bila ada kuasa dia ingin kongsikan kuasanya dengan yang lain..

Bila kita lihat dunia ini dalam bentuk piramid.. Makin tinggi kita di atas makin sukar untuk kita membantu orang di bawah.. Mungkin ada benar jugak kata-kata kawanku.. Dunia sekarang ni yang kaya akan terus kaya dan yang miskin akan terus miskin kalau dan jika sistem piramid ini masih meliputi pemikiran manusia dewasa ini..

Dan ini membuatkan aku berfikir lagi.. Mungkinkah percutian aku di sini.. Bukan untuk mendapatkan sekeping kertas yang begitu ramai orang dambakan.. Tapi sebagai satu platform.. Satu tempat untuk aku terus membantu insan yang lain.. Rasanya hidup ini cukup mudah.. Berbuat baiklah dan bantulah makhluk sekalian alam serta percayalah bahawa Allah itu Penciptaku.. Tak kisahlah rumah aku besar atau kecik.. Gajiku besar atau kecik.. Ada kereta atau tidak.. Harta banyak atau tidak.. Semua tu bukan milikku dan pastinya takkan kekal selamanya..

Bila diletakkan fikiran dalam keadaan sebegini.. Tak kisah di mana aku berada dan apa yang aku buat.. Yang penting aku terus membantu mereka yang memerlukan.. Secara idealnya ianya akan membuatkan aku pencapai kepuasan dan ketenangan hidup yang lebih baik.. Aku hidup dibumi ini bukan untuk selamanya dan aku rasakan sebagai khalifah di muka bumi ni.. Ada banyak benda yang aku boleh laksanakan dan lakukan.. Yang dapat aku buat untuk bantu insan lain.. Bukan ijazah yang akan tentukan ketenangan aku.. Bukan rumah besar yang akan memberikan kebahagiaan padaku.. Bukan gaji yang besar akan memberikan aku tidur yang nyenyak.. Bukan pangkat akan membuatkan aku tawaduk padaMu Ya Allah.. Kerana semuanya datang dariMu Ya Allah.. Dan apa yang aku pasti.. Manusia-manusia dan makhluk-makhluk Allah yang selalu mendoakan agar aku sejahtera, aman, bahagia dan penuh dengan ketenangan.. Itulah sebenarnya yang membantu aku untuk terus aman, bahagia dan penuh dengan ketenangan atas redhaMu Ya Allah..

Semua ini terus membuatkan aku terus berfikir dan berfikir..

No comments: