Pages

Wednesday 24 October 2012

Normalkah perasaan ini..

Bila datang isu perasaan.. Aku sering kali bertanya.. adakah perasaan ini normal dan dialami oleh manusia lain.. Sama ada keluargaku, rakan-rakanku ataupun sesiapa saja.. Bukan apa, hari Jumaat ni kan hari raya.. Bila dilihat dan diteliti.. Hampir semua manusia yang beragama Islam yang aku kenali akan mula berfikir akan persiapan Hari Raya.. Yang mana jauh merantau untuk menuntut ilmu, akan nampak mula terbayang-bayang kampung halaman.. Rasa rindu pada keluarga dan suasana hari raya.. Kadangkala dapat melihat kesedihan terpapar di wajah mereka..

Namun, aku tidak memiliki perasaan sedemikian rupa.. Pelikkah? atau ianya sesuatu yang normal ataupun aku dalam fasa "Denial".. Tak kiralah sama ada musim perayaan ataupun tidak.. Perasaan aku kekal sama.. Seolah-olah setibanya aku di sini.. Perasaan terhadap musim perayaan turut ditinggalkan di Malaysia.. Mungkinkah sejak aku hidup di MRSM dulu, membuatkan hatiku keras dan jiwaku tebal dalam menghadapi semua kemelut emosi.. Ataupun aku dah mampu melatih hati ini untuk kekal tenang dan sentiasa mengingatkan diri akan tujuan aku berada di sini.. Aku pun tak pasti apa sebabnya..

Namun perasaan sedih dan hiba itu seolah-olah tiada.. Ada yang bertanya ko tak balik ke raya ni? n dah berapa tahun ko tak balik raya? dan sebagainya.. Dan respon dari mereka.. Mesti ko sedih kan.. bla bla bla.. Namun perasaan itu tak pernah menjengah dan aku tak pasti kenapa.. Malahan ada yang berasa pelik macam mana di hari-hari sebegini.. Aku masih boleh menghadap percutian aku.. Seperti raya-raya pada tahun-tahun lalu.. Ianya dah jadi kebiasaan buat diri ini untuk pergi solat sunat hari raya dan kemudian terus kembali ke makmal untuk meneruskan kehidupan seperti biasa.. Seolah-olah hari raya atau tidak.. Kehidupan harus diteruskan..

Sebab bagiku apa yang penting memahami intipati hari-hari tersebut.. Peristiwa-peristiwa yang berlaku dan mengapa ianya berlaku.. Di bumi Bristol ini.. rasanya aku lebih gemar untuk duduk di gigi-gigi air ataupun di tebing tinggi untuk berfikir akan hal ini dan membawa maksud serta pengajaran peristiwa lalu dalam hidupku.. Biarkan ianya berasimilasi dalam membentuk jati diriku.. Kerana aku rasa makin ramai yang lupa, leka dan alpa dengan peristiwa-peristiwa yang berlaku kerna hanyut dengan pelbagai sambutan dan kemeriahan yang ada.. Gelak tawa dan suara riuh rendah memenuhi suasana yang sepatutnya menjadi medan refleksi diri.. Apatah lagi antara tema utama sambutan kali ini adalah Pengorbanan Hakiki..

No comments: