Pages

Friday 12 October 2012

Trust..

"It is simply something you earn rather than giveaway treat.."

Bila kita berbicara mengenai kepercayaan terhadap individu.. Mahupun kebenaran dan keadilan.. Semuanya berbentuk subjektif dan tak mempunyai kriteria tertentu.. Kebanyakan kita mengaku mempunyai kredibilit untuk dipercayai, penegak keadilan dan membawa kebenaran.. Namun apa yang sering berlaku, semua kepercayan, kebenaran dan keadilan tu datang dari perspektif individu berkenaan.. Datangnya dari sifat pentingkan diri individu berkenaan.. Ironik kan bunyinya.. tapi tu la hakikat kebenaran..

Jom amik contoh yang ekstrim sikit.. Katakanlah aku sendiri mempunyai kuasa untuk memusnahkan erm... let say nuclear missile la.. Dan pada masa yang sama 2 buah misil telah dilancarkan.. Satu targetnya negara Afrika dan satunya negara aku sendiri Malaysia.. Agak-agak yang mana aku pilih.. ok jom buat lagi drastik.. Jarak aku untuk selamatkan Afrika lebih dekat dan mudah jika dibandingkan dengan Malaysia.. Dan kalau aku nak selamatkan misil yang ke arah Malaysia.. Tersilap 0.1% dan terlambat satu saat.. It will be tooooo late..

Aku rasa bukan aku je, tapi sapa-sapa yang ada dalam kasut aku sendiri akan cuba selamatkan negara sendiri.. Sebabnya keluarga diorang ada kat situ, kawan-kawan, suami, isteri, girlfriend, boyfriend..

So bila keputusan macam ni dah dibuat... nampak gaya terkorban la orang di Afrika.. Dan akan ada ayat-ayat seperti collateral damage dan sebagainya.. Tapi bila lihat balik situasi ni, bukan ke aku gunakan kuasa aku atas kepentingan diri sendiri..

So it is the same thing on normal ordinary human level.. Kepercayaan, kebenaran dan keadilan sangat bersifat individu dan menjaga kepentingan individu tu sendiri.. Sebenarnya aku dah bosan dengan dunia ni.. Dengan manusia yang hidup dengan penuh bermuka-muka.. Bukan talam dua muka dah.. Talam 18 muka pun aku tak terkejut..

Tu sebab ada hikmahnya kowt aku takde kuasa.. baik dari segi kuasa fizikal atau kuasa mental.. yang mana kuasa tu mampu mengubah dunia.. Kalau tak.. rasanya akulah kowt antara orang yang paling tak boleh dipercayai, yang paling tak adil dan penuh dengan kepalsuan.. Sebab kalau dengan cara untuk tak dipercayai, paling tak adil dan penuh kepalsuan di mata manusia mampu membuang stereotaip pemikiran individualistik ni.. Aku rasa lebih baik aku jadi macam tu..

Aku dah muak dan bosan dengan semua ni.. Rasanya kalau dapat berbicara dengan alam ni lebih menyeronokkan dari berbicara dengan manusia.. Harapnya keputusan yang aku buat kali ini untuk kembali pada alam semula jadi akan membuatkan aku lebih memahami apa yang tersirat dalam hati aku ini..

Tapi rasanya semua ni berpunca dari satu benda yang cukup mudah.. Aku dah bosan dan muak dengan betrayal manusia yang aku kenal.. Kalau aku tak kenal takpe.. It would not hurt.. I guess... Tapi bila kene dengan orang yang ko kenal.. Over and over again.. dari kecik sampai la besar.. Rasanya lepas 24 tahun aku hidup.. That's it.. aku dah muak.. dah bosan...

No comments: