Pages

Tuesday 23 October 2012

Bila malam menjelma..

Sedar tak sedar.. Kurang dari setahun je lagi aku akan menamatkan percutian kali ini.. Sedar tak sedar hampir 3 tahun aku menetap di bumi asing ini.. Bila aku menoleh kebelakang.. Terlalu banyak aku pelajari dan bila aku melihat jalan di hadapanku.. Masih banyak yang perlu aku teliti.. Bila dikenang kembali.. Di sinilah tempat berubahnya pemikiran aku mengenai kajian dan penyelidikan.. Di sini jugalah berubah perspektif aku dalam proses mendidik dan dididik.. Di sini jugalah aku membesar sebagai seorang manusia yang redha dan tawakal dengan ketentuan Ilahi.. Dan di sini jugalah aku kenal erti kasih dan sayang serta perasaan rindu..

Bukan mudah untuk kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan malah lebih sukar untuk terus bersyukur dengan dugaan dan cabaran yang datang menjelma.. Namun rahsianya cukup mudah.. Kekal tenang dan ukirkan senyuman dibibir dan juga dibibit hati.. Sesukar mana perjalanan hidup ini.. Sesusah mana dugaan yang mengetuk pintu hati.. Teruskan tersenyum dan kekalkan ketenangan hati.. Itu kunci yang cukup mudah pabila malam menjelma.. Dan yang pasti akan membuatkan hari esok lebih bahagia..

Sedar tak sedar.. Semuanya hampir lengkap dan bercantum jua.. Semua bait-bait percutian sebelum ini melakarkan cerekarama yang bakal mengubah hidup ini.. Namun pesanan dari semua rakanku kekal disisipkan di dalam hati.. Bukan mudah untuk tukarkan kertas kosong menjadi skrip pelengkap cerekarama percutian kali ini.. Bahkan Paul sendiri ingatkan aku inilah masa yang paling mencabar.. To create something out of nothing..

Cuma pabila beberapa rakanku bercerita akan kisah dan juga persepsi manusia lain mengenai percutian ini.. baik percutian aku mahupun percutian orang lain.. Pesanku cukup mudah.. Only the inexperienced ones can speak so lightly.. Bagiku pesanan ini khas untuk diriku.. Jangan sesekali kita katakan kerja dan urusan orang lain itu mudah atau susah sehingga kita lakukan sendiri.. Kerana setiap manusia dijadikan berbeda.. ada yang kita rasakan sukar untuk kita, mudah untuk orang lain dan mudah bagi kita, sukar bagi orang lain..

Cuma bila dikenang, tempoh perjalanan selama ini.. Sedih dan sebak..itu perasaan yang pasti.. Itulah perasaan yang aku rasakan kini.. Bagi diriku yang dambakan dan dahagakan ilmu..Ianya cukup sedih.. Bila aku sedar inilah penamatnya.. Inilah pengakhirannya bagi perjalananku kali ini.. Aku tak nafikan banyak perkara yang aku tangguhkan kerana tak ingin ianya tamat.. Tak mahu semuanya berakhir.. Bila satu per satu perbincangan melintasi hidupku.. Bila mereka mula berkata.. This is it, we reach to the completion.. Hatiku makin sayup.. Hatiku makin sedih.. Bukan aku tak gembira bila hampir pada penamatnya.. Cuma aku rasakan terlalu singkat hayat aku di sini.. Belum puas untuk aku mencurahkan sepenuh kasih sayangku.. Kini tiba masanya untuk aku meninggalkannya dan berlalu pergi.. 

Bila malam menjelma.. Hatiku makin sayup kerana hari-hari aku untuk kembali makin hampir.. Setiap kali malam menjelma.. Makin hampir aku pada penamatnya.. Sayupnya permandangan senja, sayup lagi hati yang melihatnya... Bila malam menjelma...

No comments: