Pages

Monday 30 April 2012

Eyes of the Hunter...

Okay tajuk post kali ni mungkin takde kaitan langsung dengan ape aku nak cakap... So kalau ada yang mengharapkan aku kupas isu Hunter X Hunter or pape yang kaitan dengan Hunter skill.. mungkin bukan kali nie.. kalau ada pown mungkin sedikit sebanyak picisan yang ada... Sejak kebelakangan ni aku banyak baca komik.. haha.. yup banyak baca komik.. kalau lah pakcik Paul tau.. mau aku kene hambat dengan batang penyapu.. hehehe.. tak la.. keje lab still berjalan.. aku dah nak hampir siapkan dua chamber or reactor baru untuk characterisation.. so tak de la aku slow on my own progress... Tapi aku dah anticipate yang aku akan abeskan percutian ni dalam masa 4 tahun.. ada duit takde duit.. itu nekad dan tekad aku.. So itu jalan aku itu pilihan aku.. terpulang pada orang lain nak judge ape.. tapi bagi aku.. itu hak dan kehendak aku la kan.. So back to the topic.. Topik ape? aku pown tak pasti... cuma kau suka dengan ayat dalam komik ni..

There is a different between an observing eye and seeing eye

Mesti tak caya kan dalam komik leh ada bahasa se dalam ni.. bagi aku komik banyak bagi sumber inspirasi dalam hidup aku.. so bila orang cakap it is waste of time and game pown sama.. it is not for me.. I learnt and grew up with those things.. They are the best teacher for me.. And irreplaceable ones... So komik yang aku baca ni pasal martial arts.. banyak bercerita mengenai cabaran dari seorang yang takd bakat dalam dunia martial arts dan macam mana usaha diri budak tu untuk jadi the strongest.. but not because of the power alone but because his belief and conviction... His belief in his friends.. in his justice and to protect his friend from being harm by others... Dan sensei dia pesan ayat kat atas.. Bila aku baca.. ayat ni penuh seribu makna.. dan bila kau refleks komik tu balik.. sedikit sebanyak ada kaitan dengan percutian aku kali ni.. kalau budak tu training martial arts physically.. aku nyer percutian ni more kepada martial arts of the brain.. Cara dan kekejamannya tetap sama.. tapi apa yang membezakan mata yang melihat...  beza antara mata yang memerhatikan dan mata yang hanya melihat.. Observing is a training and indeed a good practice..

Dan dengan mata kita dapat melihat dunia ini dapat melihat ciptaan Allah dan dengan mata juga kita mampu mentafsir gerak laku dan gerak langkah manusia.. Mata bukan sekadar mata fizikal.. Melihat bukan sekadar melihat pantulan cahaya yang dibawa ke retina mata kita semata-mata... Pabila aku perhatikan keadaan sekeliling aku... pelbagai macam ragam manusia diperhatikan.. ada yang memilih solitude path.. (I've been there, at the end of the route you will not find what you're looking for and yet it is full of emptiness and there is nothing there)... Ada yang memilih jalan to fake every single things up (I've been there too.. and there is nothing but misery and confusion at the end of the road).. I'd walked in most of the dark and sorrow path.. Flying with the wing of darkness.. and yet what I found is nothing but illusion and nothingness.. 

Dan bila mata ni dibuka kembali untuk memerhatikan dunia.. Ianya membawa kepada erti dan makna kehidupan.. Tak salah untuk ambil sedikit masa untuk keseorangan but never ever walk in the solitude path.. No one can ever survive on that path.. Tak salah untuk menyembunyikan sesetengah perkara kerana ada baiknya ianya tak diketahui sesetengah pihak but never ever try to mold and fake things up because you will never ever get to distinguish between truth and false later on...

Now my eyes were trained like a hunter hunting for a prey... Observing and predicting ever single move people around me are making.. It is not tiring tho but it will put my judgement into test.. Either I'll become their best friend or their worst nightmare.. It is to test my conviction and my will power.. To test whether I'm capable of leading an army of my own and embracing the dream that long being buried under the crust of dignified glory... 

No comments: