Pages

Thursday 19 April 2012

Bil Elektrik...

Bangun pagi ni teringat pasal bil elektrik.. Ye la lama jer company tu senyap.. kiteorang nyer bil macam mana la agaknya.. terlebih bayar ke, terkurang bayar ker.. overdue ke.. tak pasal-pasal tengah syok main Kinect, ttbe blackout.. potong stim ar... Lagi-lagi semalam dah setelkan bil air.. nie bil air yang betul-betul punya.. yang mane start rasa ada double meaning or read between the line.. Pi main jauh-jauh.. bukan topik tu.. shooosh, shooosh... hahaha.. so hari ni kene la setelkan bil elektrik plak..

So nak dipendekkan cerita, aku call borak-borak sikit dengan customer service.. Suara awek tu leh tahan ar.. so borak lame sikit.. chit chat sana sini.. and end up dia email detail bill aku yang terbaru.. Erm.. nak terperanjat pun ada gak.. Sebab bil aku credit.. credit kowt.. maksudnya kiteorg bayar lebih ar selama ni.. Credit sampai £ 517... macam tiket balik Malaysia pown ada gak nilai diorg hutang kiteorg.. Haha.. korang ade? company elektrik leh hutang sampai £500++.. Mana taknyer setiap bulan kiteorg set direct debit £100 tapi bila bil 4 bulan datang menjengah.. total terbaru ni dalam £193 jer.. so sebulan dalam <£50 dan kalau bahagi 2 sebab aku dok dengan member aku jadi la <£25 sebulan..

Dengan sempoinya minah tu cakap.. dah banyak sangat credit nie.. Kiteorang akan ubah plan direct debit aku ke just £5 per month.. so kirenyer dengan credit yang melampau banyak tu.. kalau kiteorg terus maintain sebulan £50.. leh la support lagi 10 bulan kan.. kire macam 10 bulan free elektrik ar.. takyah nak fikir pasal bil elektrik lagi.. Yezza.. duit tu leh wat meronggeng.. hahaha...

Tapi kiteorang kene maintain berjimat cermat guna elektrik ar.. Jangan bazir tak tentu pasal... guna bila perlu.. Bila dah tak guna tutup suis dan sebagainya.. Kalau betul-betul jaga takde la mahal sangat pown bil elektrik ni.. Dan aku rasa main reason kenapa kiteorang tak guna banyak elektrik.. sebab jarang dok rumah pown.. Housemate aku selalu lepak library.. aku plak asyk dok lab... dan sekarang malam duduk library.. so rumah tu jadi tempat persinggahan jer.. hehe..

Harap-harap bil tu akan terus macam ni.. Amin...

No comments: