Pages

Monday 23 April 2012

Normal ke perkara ni???

Aku tak tau benda yang aku alami ni normal ke tak.. sebab ada je orang yang kategori kan aku dalam golongan bukan manusia.. maybe alien, predator dan etc etc.. Bukan ape, aku alami benda alah nie sejak sekolah menengah or mungkin dengan lebih tepat aku mula sedar dalam lingkungan usia tu ar.. 

Isu dia mudah jer.. pasal baik jahat.. hitam putih dan sebagainya... oppsss.. sebelum aku pergi lebih jauh.. ye aku tau.. dunia ni bukan hitam putih.. takde orang yang 100% baik dan takde orang yang 100% jahat.. So jangan nak argue ke arah tu plak.. Aku just tertanya-tanya apa yang aku alami ni normal atau tidak..

Citer dia macam ni.. Bila aku buat sesuatu kebaikan.. lepas je aku buat kebaikan tu.. tak sampai satu hari kekadang buat baik pagi, petang tu aku akan start buat kejahatan pada skala yang lebih kurang sama.. Makin besar kebaikan yang aku lakukan.. makin besar kejahatan aku aku susuli beberapa ketika lepas tu.. Okay, aku tak caya on mass balance or energy balance dalam hal ni.. Sebab secara saintifik ada kaitan tapi secara logik akal takde kaitan langsung.. Dan lepas aku wat benda jahat tu.. mula la menyesali perbuatan tu.. then pi marah kt diri sendiri.. cakap diri ni bodoh ar.. takde otak ar.. kalah dengan hawa nafsu ar.. gagal control nafsu serakah dan sebagainya.. cuma tu la.. aku terfikir.. memang manusia normal dia akan counteract kebaikan dengan kejahatan ke..

Sebab secara jujurnya, aku dah naik muak.. Aku cuba untuk dekatkan diri dengan Allah.. dengan Rasul dengan Pencipta aku.. tapi ada ketika.. aku start ikut telunjuk Iblis dan Syaitan.. Aku cuba dan berusaha untuk berubah.. tapi ada masa dan ketika.. aku rasa vulnerable sangat (okay-okay.. ada yang akan start suggest aku kawin di sini.. tapi kawin bukan isu kecik babe... so pause your taught there and then).. Aku tak nafikan.. bila takde orang yang nak control aku nak tegur aku.. memang la aku akan syok lakukan pelbagai kejahatan.. yet.. soalan paling simple.. ape je kejahatan yang aku boleh buat.. Macam-macam kowt.. ko cakap pasal zamir.. He can be your best friend ever or your worst nightmare/enemy that you'll ever face in this life.. Cuma.. camne aku nak came out clean pasal kejahatan aku.. sape yang leh terima kalau aku citer pasal kejahatan aku and stop being judgemental but help me through.. Yes, aku tau kalau aku come out and spill the bean.. Akan ada orang care dan sentiasa ingatkan kau bahawa benda tu jahat.. tapi aku perlukan kekuatan kowt nak citer some or maybe all my darkest moment ever.. Cuma slagi aku tak cerita.. selagi tu pusingan baik dan jahat ni akan berterusan.. Kalau orang tanya, ada ke yang sanggup dengar.. aku rasa ade je yang leh jadi supportive.. tapi aku tak nak tersalah orang.. my life will be on the line kowt.. Okay mungkin ayat tu over sikit.. sebab hidup aku hak Allah dan semua dalam ketentuan-Nya.. cuma aku tak seberani tu.. aku takde keberanian simply nak citer benda ni kat orang lain.. Bukan sebab aku leh mati dek benci dan sumpah orang.. cuma aku tak nak menconteng arang di muka keluarga dan kenalan yang mengenali aku..

So.. aku still dalam dilemma cycle nie.. In which banyak kali dah aku test.. Bila kebaikan yang aku lakukan tu.. mesti akan disusuli dengan kejahatan dalam skala yang linear..  Benda ni normal ke? or aku yang pikir sangat dan orang lain hanya anggap perkara ni biasa.. sebab bagi aku.. aku sedang dan cuba untuk berubah.. jadi manusia yang lebih baik.. manusia yang menjaga batas pergaulan.. kenal erti pahala dan dosa.. takut akan hari pembalasan.. tapi aku akui aku hanya manusia biasa.. kadangkala aku alpa.. kadangkala aku lupa tentang hari kiamat dan pedihnya seksa Allah.. walaupun kealpaan aku tu hanya seketika.. tapi kemusnahan yang aku mampu lakukan cukup besar.. Ya Allah lindungilah hambaMu dari dosa-dosa besar dan kecil serta ampunilah diri hambaMu dari dosa-dosanya yang lalu.. Teguhkanlah iman dan pendirian serta kepercayaannya terhadapMu.. Semoga dirinya ini sentiasa berada dibawah rahmat dan nikmatMu sehingga ke hari akhirat kelak.. Amin...

2 comments:

Anonymous said...

Salamualeykum,
wahai zamir,

Satu kite kena sedar fitrah manusia ni, imaannye kdg naik dan kadang turun. Imaan tu sesuatu yg mengalir, terpulang pd kite utk alirkan dan salurkan bagaimana.

Sy teringat Allah berpesan pd kite, "Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kpd Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu) dan tidak kami dapati padanya keazaman yg kuat" (Quraan, Thaahaa; 115). Ayat ni paling terkesan pd sy bila terasa nk buat jahat. Allah igtkn pd kita kesalahan nabi Adam AS sehingga dia dan cucu cicitnye(termsuk kite) terpaksa diuji dengan kehidupan duniya. Klu nk ikut penyesalan kite, bygkn penyesalan nabi Adam AS terhadap apa yg kite harus tanggung kerana dosanya terhadap Allah. Tp Zamir, sbb Allah tau fitrah kite selalu buat salah silap, sbb tu perlunye 'bergegas kembali kpd Allah'. Doa walaupun dlm kite berdosa, spya Allah bimbing kite kembali kpd Dia.

Mungkin kite, selalu lupa perkara penting (slalu kite wat kt manusia, tp xapply kt Allah), iaitu, taat dan HORMATI Allah. Jika kite ada rasa hormat, malunya kite pd Allah akan sentiasa igtkn bahawa Dia sentiasa melihat dan mendengar kite.

InshaAllah zamir, jga diri, jga imaan. Moga Allah melindungimu. Ameen.

Zamir said...

Thanks for the reminder.. InsyaAllah akan dijadikan panduan.. :p