Pages

Wednesday 18 April 2012

Aku tak paham dengan perangai manusia.. tu sebab nama dia manusia kowt...

Okay, aku memang aku akui aku tengah jadi ignorance and sedap dibuai mimpi indah dalam dunia aku sendiri.. Mungkin ada yang bayangkan aku tengah berenang dalam lautan diamond aku sendiri.. Yup aku tak nafikan.. I'm having a great time.. Enjoying myself.. cuma bila aku dengar cerita pasal demonstrasi jalanan such as isu PTPTN dan juga BERSIH 3.0 nanti.. Satu benda je aku fikir.. sejauh mana manusia sebenarnya boleh berfikir.. nak kata IQ rendah sepatutnya tinggi la kowt.. yang mana rasa IQ rendah tu leh masuk balik kelas pi belajar elok-elok.. itu pun kalau boleh naikkan IQ korang ar.. Takpown pi tengok korang nyer EQ or SQ.. mungkin bab tu yang buatkan IQ korg rendah ar.. Statement nie bukan nak cakap aku sokong mana-mana pihak.. cuma aku berada di pihak yang berfikir.. Ye tak dinafikan ada ramai yang akan cakap.. ala zamir tu tau cakap jer tapi buatnyer tidak.. it is up to you guys.. Sebab bukan hak aku untuk judge diri aku sendiri.. dan terpulang pada manusia nak judge manusia lain... Cuma.. bagi aku.. aku tak nafikan ada korupsi dalam mana-mana badan mahupun organisasi.. tapi sebelum menunding jari salah siapa dan mencari salah orang lain.. cuma renung diri sendiri dulu..

Okay la sebagai contoh yang isu PTPTN ni... maaf bukan kepakaran aku nak cakap sebab aku tak dapat pinjaman PTPTN.. tapi kalau nak diikutkan isu awal la.. nak bagi semua pendidikan percuma.. erm.. dah nama pun manusia.. kalau bagi semua percuma.. takkan dihargainyer benda alah tu.. lagi main-main ada la.. sebab alasan nanti.. ala benda free.. semua orang leh dapat... erm bukan nak tunding jari kat sesapa ke or bangsa sendiri ker.. tapi apa yang aku nampak dari dulu smpai skang macam tu.. bila benda percuma jarang sekali orang hargai.. tapi kalau benda alah tu usaha titik peluh sendiri.. fuih.. bab sayang tu melampau kan.. to make it simple tapi tak appropriate sangat macam ni.. Kalau awek tu sume nak dapat buat bini percuma.. agak-agak ramai tak orang laki sayang kt bini diorg... erm yang tak percuma pown dapat free free sepak terajang kan.. nie kan pulak yang percuma.. silap-silap hari nie kawin... esok cerai pastu carik lain.. sebab ape.. percuma je kan..  tapi kalau bab usaha giler babeng nyer nak tackle satu minah nie.. bila dah dapat tu.. menatang kalah menatang minyak yang penuh.. kalau boleh taknak bagi awek dia tu pijak tanah pown.. takot kasut kotor la kononnya.. so tu satu isu...

isu yang bab-bab korupsi nie plak.. nak suruh orang bersih sana sini kan.. cuma tengok diri sikit.. dah bersih tak? kalau tak bersih lupakan la dik oooiii... Aku tau diri aku kotor.. aku akui, ada benda aku wat matlamat menghalalkan cara.. aku tau kalau ada sesapa yang rajin korek rahsia gelap aku.. memang semua aku tulis about me dalam post yang lepas-lepas tu korang leh pangkah 100%... biasa la manusia ingat semua yang kotor jer.. yang bersih kita buat bukan nak ingat pown kan.. So to make it simple macam nie la... Pemimpin tu datang dari rakyat kan.. dan rakyat tu sapa.. kita la kan.. so kalau diri kita ni tak bersih.. tak bebas dari kesalahan.. kalau jadi pemimpin gak.. tak bersih gak.. bukannya bila jadi pemimpin nie terus diangkat masuk golongan nabi dan terpelihara dari segala dosa dan kekejian... senang citer macam ni la:

Berapa ramai antara kita guna harta benda pejabat untuk kegunaan peribadi (tak korup ke tu)
Berapa ramai antara kita masa belajar dan bekerja digunakan untuk main-main (tak korup ke tu)
Berapa ramai antara kita punch in and out pown suruh orang lain (tak korup ke tu)
Berapa ramai antara kita tak bersedekah dan berikan 1/3 dari hasil pendapatan kita kepada golongan yang memerlukan (tak korup ke tu)
Berapa antara kita tak lengkap solat 5 waktu (tak korup ke tu)
Hah.. berapa ramai yang tak bayar dan tak pernah mengeluarkan zakat (tak korup ke tu)

dah la kalau aku listkan.. sampai bila-bila tak abes.. so sebelum tunding jari kat korg.. tunding kat diri sendiri dulu.. Tolonglah.. jangan jadi macam manusia-manusia lain yang tak berfikir.. sedangkan Al-Quran tu sendiri menyuruh manusia berfikir dan berubah untuk menjadi lebih baik.. Kalau macam nie la semua manusiakan.. memang sah la umat akhir zaman.. sebab Rasulullah sendiri pernah bersabda.. akan tiba satu masa nanti umat akhir zaman yang zalim akan diperintah oleh pemimpin yang zalim.. So kalo hangpa semua pi boom baam boom baam pemimpin yang  zalim tu.. sedar-sedar la sikit kita nie umat yang zalim gak.. sebab tu ada pemimpin yang zalim...

Dah malas nak citer panjang sebab aku pown bukan nyer baik sangat... bukan nyer putih sangat.. tapi apa yang beza aku dengan korang yang len tu.. aku nak berubah dan aku dah mula lakukan perubahan.. dan benda paling penting aku admit kelemahan dan kesalahan aku.. bukan nyer dok dalam state of denial yang mana aku betul ko salah...

Anyway, presentation pagi tadi went well.. aku suke cuma aku tak tau la audience suke ke tak.. yang pasti aku menggelabah n taktau nak cakap apa.. sampai abes sume bahasa keluar.. Mintak maaf kalau persembahan aku tak dapat untuk memuaskan semua pihak... Lepas tu petang tu leh plak pi layan Battleship..  movie tu best and layan gak ar.. aku suke plot cerita.. dan banyak maksud tersirat yang aku belajar.. erm yang subconscious mind aku belajar.. sebab aku sendiri dah lupe antara moral value yang penting.. hehehe.. Okay fine aku admit aku korup di situ.. sebab time buat keje aku pegi tengok wayang.. tapi aku ganti balik ar malam ni siapkan computational (tapi sempat plak kan update blog)... Mungkin aku bukan role model yang terbaik.. hehehe..

No comments: