Pages

Friday 23 March 2012

Multi tasking = Adrenalin Rush...

Untuk melakukan perubahan.. kita sendiri harus memulakan langkah.. mengorak langkah, mengatur strategi... Bukan sekadar berazam dan mempunyai iltizam yang tinggi.. dan bukan sekadar dengan kata-kata yang akhirnya berakhir dengan angan-angan yang tak ke mana... Untuk berubah, kita harus melangkah bukan sekadar berfikir untuk melangkah...

Yeah.. so kali nie.. multi tasking diperlukan.. hehe.. tapi bukan sampai masuk dua tiga lab macam dulu.. cukup satu lab tapi beberapa instrumen... So pecahan kali ni:

- Bina Thermionic converter setup for solar cell prototype
- Pencirian berlian menggunakan Field Emission Kit
- Fundamental diamond growth, temperature dependent and in-situ SiV incoporation (yang ni macam biasa untuk detect contamination, tak abes-abes kan keje aku nak sabotaj keje sendiri)
- Multi doping simulation for bulk diamond (dan pakcik Paul berminat kalau aku boleh buat surface sekali)

So dengan 4 'simple' projek nie.. maka tangan ku kene ada 8 la balik macam dulu.. ke sana ke mari.. berlari-lari bagaikan anak kecil.. Selalu boleh stay sampai lewat malam dan buat kerja.. sekarang, lepas pukul 5 jer flat.. memang flat abes.. Tapi puas.. seriously puas.. Memang boleh tidur dengan aman dan damai.. Rasa memang dah buat sehabis baik dah.. Feel proud for myself... I can do it and I will do it.. Now I'm doing it... tapi macam biasa la.. You have to pay the price kan... Semua benda perlukan pengorbanan.. 

Dan pabila berbicara mengenai multi-tasking.. actually ianya melibatkan rembesan hormon adrenalin continuously.. Yup, macam bila bersukan or bila super excited.. Sebab bila multi-task, kita secara tak langsung menyuruh badan kita focus dan berada dalam keadaan yang sangat kritikal dalam setiap masa.. Maka kepekaan dalam menganalisis keadaan sangatlah kritikal.. Dan dengan rembesan hormon ni.. Maka kita akan lebih peka serta fokus pada semua benda yang kita tengah lakukan.. So jangan terkejut kalau korg sume multi task hanya untuk 2 jam tapi lepas tu penat tahap gaban.. Sebab tak jauh beza pi main bola or bersukan 2 jam dengan multi task 2 jam.. penat dia tetap sama.. cuma bila multi-task bebanan lebih kepada otak dan bukannya fizikal (melainkan multi task dengan kerja-kerja berat sekali)... Tapi benda ni boleh train.. Even ada orang mampu multi-task for more than 5 hours (bukan aku, aku masih lagi rookie).. Tapi bila multi-task badan akan letih.. So make sure drink plenty of water, eat proper food and don't skip any meal.. Tidur kene cukup.. Kalau tak multi-tasking untuk keesokan harinya become worse and worse dan akhirnya badan akan burn out..

Tapi to be honest.. it is exciting on how we can train our body to improve better and better.. Alhamdulillah sekarang nie multi tasking dalam keadaan yang memberansangkan.. Cuma beberapa tanggungjawab sosial akan dilepaskan tak lama lagi.. Antaranya post MCB.. so selamat tinggal MCB.. dalam masa beberapa bulan lagi.. it will be pass over to the new committee.. but then, MCS ask for guidance.. erm.. kalau nak ikutkan hati memang nak tolak jer.. but.. the world does not revolve around me kan.. I'll help then.. share my thought and experience.. Supaya they can have an enjoyable moment as what I had once upon a time.. With that, ada a few tanggungjawab lain akan dilepaskan jugak.. Cuma, tak pasti yang mana.. sebab bila dah ada commitment.. lagi-lagi melibatkan high energy routine ni.. kene berhati-hati.. amanah tu besar maknanya dalam kehidupan seorang manusia.. bukan mudah untk menggalas amanah.. apatah lagi untuk melaksanakannya..  

Tapi aku akan cuba yang terbaik.. lagi pun hidup ni sekejap jer.. kalau nak diikutkan masa di alam akhirat.. hidup kat dunia dalam 1.45 minit jer (kira sendiri.. haha).. So kalau setakat nak puaskan hati sendiri jer.. buang masa kan.. harap-harap tanggungjawab aku dapat dilaksanakan dengan baik.. jap nak buat checklist plak untuk tanggungjawab terhadap dunia ni:

-Tanggungjawab terhadap alam (buat penyelidikan untuk kebaikan semua pihak dikira tak?)

Tanggungjawab terhadap manusia (memberi bantuan kepada yang memerlukan tak kira dalam apa jua bentuk)

-Tanggungjawab terhadap masyarakat setempat (buat baik kat masyarakat, tolong- menolong.. erm kalau lepas ni tolong MCS .. kira tak agak-agak)

-Tanggungjawab terhadap rakan-rakan (erm nasihat menasihat dan teguran serta tanya kabar kira ok la kan)

-Tanggungjawab terhadap keluarga (yang nie, rahsia.. tak leh cakap.. hahaha)

-Tanggungjawab terhadap diri sendiri (melaksanakan tanggungjawab terhadap orang lain kira tak?)

Cuma kalau kita hidup untuk melihat orang lain bahagia macam terlalu ideal kan.. tapi tak salah untuk mencuba.. Kalau dengan melihat orang lain bahagia kita akan bahagia.. cukup indah rasanya.. Rasanya dengan niat macam ni.. Lebih mudah untuk melelapkan mata dengan mengetahui hidup ini adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah serta berbuat baik kepada ciptaan-Nya..

No comments: