Pages

Thursday 29 March 2012

About Me.. Part 3

Baru selesai meeting dengan Pakcik Neil.. Dia nampak sangat gembira dan data-data yang ada makin boleh dipercayai... Dan antara ayat-ayat yang menarik.. Awak dah nak masuk tahun 3 kan.. Kita kene mula berfikir untuk tulis paper.. Boleh dapat beberapa paper yang menarik ni.. Alhamdulillah.. semoga semua urusanku dipermudahkan olehmu Ya Allah...

So seperti biasa balik ke topik asal.. cerita yang panjang dan mungkin membosankan.. Tapi dah nak abes dah.. last part..till now..

Maka, mulalah pelayaran bahtera ku sebagai mahasiswa luar negara.. Menetap di bumi asing.. Di Bristol, aku meneruskan kisah cinta yang di semai dari Jasin di bawah bimbingan Paul May.. Alhamdulillah, aku dikurniakan penyelia yang baik dan penyayang.. Aku tak rasa seperti di anak tirikan apatah lagi dipinggirkan.. Di sini, aku dipertanggungjawabkan untuk memahami mekanisma penghasilan berlian dalam bentuk semikonduktor untuk menghasilkan sel solar generasi baru.. Bunyi macam kompleks.. tapi memang kompleks pun.. Kini bukan lagi Kimia semata-mata.. Ianya meliputi bidang Fizik, Kejuruteraan dan juga Komputer Sains.. Masih ingat lagi, benda pertama yang aku pegang dalam lab.. erm... spanar.. Boleh plak kan chemist pegang spanar.. So, kini konsep chemist bukan stakat bikar mahupun kelalang kon.. tapi spanar, laser, batang besi dan voltan kuasa tinggi dan sebagainya... Mula-mula cuak dan risau jugak, pernah terfikir nak berhenti dan balik Malaysia tapi bila di fikirkan kembali cabaran yang diberikan semasa temuduga YPDA.. Takkan aku nak mengalah semudah itu.. Ibu dan ayahku mendidik aku sebagai seorang pejuang yang akan terus berjuang demi kepercayaan aku.. maka tak semudah itu untuk aku mengalah.. Aku menyahut cabaran dan meneruskan perjuangan ini..

Secara ringkasnya Tahun Pertama aku di sini, aku bergelumang dengan kontaminasi (bendasing) yang merosakkan sampel yang aku usahakan dalam setahun.. So basically start over.. Tahun Kedua, hipotesis dan juga asas eksperimental aku bertentangan dengan data-data simulasi komputer.. Basically aku sendiri yang buktikan eksperimental aku mustahil untuk dilakukan dengan data simulasi aku.. Mula-mula memang tak kelakar.. tapi bila fikir balik, banyak hikmah yang berlaku.. Then, skarang ni start over balik.. Walaupun banyak kali start over, pengalamannya tetap berbeza.. Dah nama pun menuntut ilmu, nak risau apa kan.. Rileks sudah...

Dan yang terakhir, pagi tadi bila aku start 'mengoogle' nama sendiri.. Berbeza dengan apa yang aku dapat tahun 2009 dan memang berbeza dengan apa yang aku dapat pada tahun 2005.. Mungkin kemajuan internet yang membawa perubahan ataupun diri aku sendiri dah melakukan perubahan.. Dan aku ucapkan terima kasih tak terhingga to all of you.. Especially My mom and Dad.. My brothers and sister.. Amrulqays, Hafidz, Shahul, Prof Halimaton, Dr Aziah, Fatiha, Ddee, Fathirah, Johari, Saufi, Syafiq and all the unsung heroes.. Your always in my heart.. Hopefully till eternity...


That's all about me, I guess...

Erm.. Dalam ni tak diselitkan pun kisah percintaan.. Any lovie dovie story.. sebab.. haha.. tak yah la nak citer.. sebab itu melibatkan insan lain dan bukan diri aku semata-mata.. kalau nak tau kene tanya direct kt insan-insan yang terlibat la.. but yes.. I do have crush and lots of crush.. hahaha..

Dan antara tujuan 3 Part topik kali ini bukan apa.. antaranya untuk meninggalkan title ataupun gelaran Darco Exxocimus.. Rasanya tak perlu dah benda nie.. Aku tak perlu hidup dalam kegelapan dan bayangan lagi.. Nak tau pasal Darco Exxocimus.. Hahaha... tak perlulah korang tau.. Kalau ada yang tau pasal sejarah benda alah ni dan tujuan asal diwujudkan.. diam-diam sudah.. Apa yang penting aku bukan lagi sebahagian dari benda tu..

Bagi aku buat masa sekarang apa yang penting aku hidup dengan menginspirasikan diri sendiri dan jika dengan kisah hidup dan cara hidup aku mampu memberi inspirasi kepada orang lain dan juga mampu mengubah hidup serta persepsi orang lain untuk menjadi lebih baik.. Baguslah kalau ianya menjadi realiti..

Bukan hak aku lagi untuk campur tangan dalam kehidupan manusia lain secara langsung mahupun tidak.. Tiada lagi between the line (kan Anis kan).. Tiada lagi double meaning.. Triple identification.. No more mastermind.. dan yang pasti no more playing games.. Sebab setiap kali ianya berlaku pasti ada yang terluka.. 

Maka, biarlah aku hidup as an honest man.. Proud of who I am and who I will be...

kerana ingatlah...

Things don't go wrong and break your heart so you can become bitter and gave up.. 
They happen to break you down and build you up so you can be all you were intended to be..

Itu yang aku belajar sejak sebulan dua yang lalu.. Ramai yang memberi inspirasi dalam hidup aku tanpa mengira latar belakang mereka.. dan aku boleh simpulkan dengan dua baris ayat di atas..

Till then.. lead a happy life.. It came once and supremely short.. Why bother with the sulking face and depressing mood... Smilo smilo... smile till death do apart us..

2 comments:

kak fizah said...

Scary dengar bab2 belajar tu..within 3 years smpt abis ke idak...

6 bln berlalu dgn rasa kosong dlm kepala..selalu ckp dgn prof I did nothing..

Takutnyaa nak menghadapi masa hadapan..dah la asyik main je study..huhu

Zamir said...

eh dah tak gune nama trademark ke? hehehe

Bagi saya kak, apa yang dapat saya katakan.. 3 tahun atau apa jua time frame hanyalah sebagai halangan dalam hidup ini.. Bukan untuk saya menidakkan dateline dan juga perancangan masa depan.. tapi jangan fikir terlalu jauh.. Makin jauh kita fikir makin banyak yang kita risau yang hakikat nye kita tak perlu risau.. I've been there and it is not a fun experience at all..

Just do your best and the best will knock at your own door soon..

Percayalah, apabila kita dah lakukan yang terbaik berserah pada Allah.. mungkin kita rasa kita tak belajar apa-apa dan tak improve pape pown.. but we are as long as we did and we do our best..

Ramai yang tegur saya dan cakap saya over reacted bila time nak mock viva, interview mahupun exam.. Sebab saya akan cakap saya risau, tak ready.. dan saya ada perasaan saya tak tahu sumthing tapi saya tak sure apa yang saya tak tahu.. Kadangkala tahap gelabah tu melampaui batasan, sampai ke benda yang tak terfikir orang untuk ditanya pun saya akan fikirkan..

But end up selalunya lepas exam, mock viva or interview.. Ianya berjalan dengan baik.. Dan selalunya komen semua orang positif dan memberangsangkan.. Dan bila masa tu la saya perasan yang I've learnt a lot.. Banyak sangat cuma sebab saya selalu inginkan yang terbaik, saya terlupa yang saya dah lakukan yang terbaik..

Mungkin makin kompleks cerita saya ni.. But to make it simple.. Just do your best and dont ever regret any decision that you made.. Yang terakhir bertawakal kepada Allah..