Pages

Wednesday 28 March 2012

About Me.. Part 1

Post kali ni will be lenghty and boring.. Yes will be boring.. Serius bosan.. It is mainly about my life and the summary of it.. Ni semua sebab mimpi semalam.. Basically just untuk sum up kehidupan aku, how wonderful my life are.. Dengan semua kelemahan dan kekuatan yang hadir bersama diri ini... It will be boring an nothing to do with other people.. It is for self-development purposes and if it can inspire other people. You are welcome to be inspired...

and this will be the first one I ever did publicly..


Tukar dalam bahasa Melayu pulak..


Anak kelahiran Selangor ini lahir di Hospital Assunta, Petaling Jaya.. Lahirnya seorang putera yang berlumuran darah pada 7.27 petang (kalau tak silap), Khamis malam Jumaat dikeheningan tahun 1988.. Di besarkan di Bandar Tun Razak bersama-sama 2 orang abang dan seorang kakak.. Nama yang di beri cukup indah buat diri ini.. Muhammad Zamir Bin Othman.. Satu nama yang penuh dengan seribu satu makna keindahan.. Mendapat pendidikan awal di Tadika Othamniah (bukan ayah aku punya.. cerita betul ni). Sahabat pertama dalam hidup ini ditemukan seawal usia 3 tahun.. Dengan jarak rumah kurang dari 50 meter.. Itulah kawan gaduh, itulah kawan suka dan itulah kawan berduka.. Kini 21 tahun masa telah berlalu, walaupun banyak yang telah berubah namun persahabatan ini InsyaAllah akan kekal bersama selamanya...

Melanjutkan pelajaran ke Sek Keb Bandar Tun Razak (2) dan memasuki kelas 1 Jaya (erm kelas no 2 rasanya sebab tak dapat markah bagus masa tadika dulu..) Dan kemudian diteruskan dengan tahun 2 Jaya.. Bila darjah 3 lompat kelas, masuk 3 Pilihan (kelas pertama ar masa tu).. dan menamatkan sesi persekolahan di kelas 6 Pilihan.. Aku bersyukur di usia sekecil 7 tahun dan 8 tahun aku di ajar untuk memilih haluan hidupku sendiri. Memang tidak dinafikan ada bantuan dari ibu dan ayah.. Namun semua pilihan terletak pada diriku sendiri.. Sama ada ingin pergi ke sekolah ataupun tidak. Ingin mengambil cuti dan sebagainya.. Mereka tidak pernah membantah, Namun kata-kata mereka yang membuatkan diriku berfikir sama ada wajar atau tida-k untuk berbuat sedemikian rupa... Masih ingat lagi diri ini sewaktu 7 tahun. Biasa la bila bangun pagi kan, nak solat Subuh, pasti dah sudah pasti akan merengek la.. mula la dengan bunyi uhuk uhuk. urggh, urghhh,, eyiah... dan sebagainya.. Mudah, ayat emak masa tu.. Kalau Amir tak nak solat Subuh takpe, Mak takkan kejutkan lepas ni lagi.. (Bila dengar aku gembira giler)... Tapi.. Janji dengan Mak satu perkara, jangan sesekali mengucap dua kalimah syahadah sampai bila-bila.. Aku makin terpinga-pinga dan aku utarakan soalan, kenapa pulak? Dengan mudah Mak menjawab, buat apa lagi nak katakan tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Allah, kalau diri sendiri tak nak bangun dan solat Subuh.. Zazzz.. Sentap, terus aku bangun tanpa bicara dan solat Subuh tanpa banyak soal.. Sejak hari tu, dan alhamdulillah sampai sekarang bila dikejutkan solat Subuh, tak banyak tanya dan tak banyak soal.. Cukup berkesan didikan mereka.. Aku diberikan kebebasan penuh untuk berbuat pilihan dan pada masa yang sama aku diselitkan dengan panduan kehidupan untuk merujuk pada tingkah laku dan tindak balas aku terhadap sesuatu perkara.. Kalau nak diungkapkan semua kata-kata diorang.. Silap-silap blog ni boleh masuk kategori 18 SX or 18 PA even 18 SG.. so elakkan buat masa sekarang. tapi mereka tidak pernah sesekali menyorokkan realiti dunia sebenar sejak aku masih kecil lagi..

Aku tamat pengajian di Sek Keb Bandar Tun Razak (2) dengan keputusan 5A... haha.. itu pun ada sejarah tersendiri jugak. Boleh pulak menangis mula-mula sebab tak disenaraikan dalam senarai murid-murid yang dapat 5A sebab cikgu salah tengok list nama.. menangis bukan sebab terkilan ataupun apa.. tapi sebab suma rakan-rakan yang belajar dalam kumpulan yang sama dapat.. so sedih ar sebab tak dapat join the group (ala, budak kan time tu).. Tapi to make it short, Alhamdulillah dapat jugak 5A tapi ada pengajaran lain aku belajar masa tu... Biasa la kan.. UPSR benda besar kowt masa sekolah rendah.. kalau boleh dapat 5A ke 4A ke 3A ke mesti la nak ada ibu bapa teman sekali.. Tapi bukan untuk diriku.. Orang pertama yang peluk dan cium dahi aku.. erm tak silap Mak Fahmi... Yup, orang pertama.. Dia siap nangis kowt.. terharu aku.. Masa tu kalau tak silap ibu bapa ku tengah kerja.. Mungkin akan ada orang kata ish kejamnyer parent budak ni, anak dia punya la belajar elok-elok dapat result cemerlang.. tak amek pun cuti untuk tengok keputusan anak dia.. Bagi aku pengajaran dia mudah.. Diorang dah berjanji awal-awal kalau aku dapat 5A dia bagi RM500 dan kalau 4A takde pape.. Seolah-olah macam takde ruang untuk aku buat kesilapan kan... So itu asas didikan yang aku terima.. Aku kene buat yang terbaik dan terus lakukan yang terbaik dalam hidup aku.. sama ada mereka ada di sisi ku ataupun tidak.. itu tidak penting.. namun mereka selalu ingatkan aku bahawa doa mereka akan sentiasa bersamaku.. Itu sudah cukup buatku.. Sejak kecil mereka dan menyediakan aku dan adik-beradikku dalam keadaan paling teruk sekali.. Iaitu jika mereka pergi dulu.. Semua ni pengalam tragis ibuku.. ibu dan ayahnya pergi meninggalkan mereka 7 beradik di waktu usia ibuku awal 20-an.. dan ibuku yang menjaga semua adik-beradiknya.. Dan disebabkan kejadian tu, sejak dari kecil.. seawal 7/8 tahun aku dididik untuk hidup berdikari (bukan kene tinggal dalam hutan dan survive, tak sampai tahap tu lagi).. tapi dididik supaya jika mereka pergi dulu, mereka boleh pergi dengan tenang kerana mereka tahu anak mereka mampu hidup dengan baik dan meneruskan kehidupan dengan lebih baik.. Sebab itulah, sejak dari kecil, semua pilihan di tangan aku..

Selepas tamat sekolah rendah, tibalah masa untuk ke sekolah menengah.. untuk memendekkan cerita aku dapat tawaran MRSM Mersing tapi tak pegi.. then nak masuk Sek Men Bandar Tasik Selatan jer.. tapi ayah aku tak agree.. dalam tak setuju dia, hantar jugak aku untuk pendaftaraan dan dalam diam-diam dia isikan borang untuk ke Victoria Institution (aku tak tau pown ape kejadahnyer VI time tu).. Bila dan dapat surat tawaran, ayah aku tanya, nak pegi tak.. Aku cakap okay jugak, sebab aku tau bahasa inggeris aku paling teruk dalam keluarga aku.. Mungkin ini peluang yang lebih baik untuk aku memperbaiki antara kelemahan yang ada.. Macam-macam kenangan di VI, dan takkan dilupakan kedau-dua kawan baikku.. Haw That Jhong dan Vigneswaren (mana la korang sekarang ni...) Tamat dengan selesa zaman PMR dengan kelulusan 8A.. kali ni ibu bapa aku datang sekali.. erm.. sebab diorang tak caya aku belajar untuk PMR... Sebab dok rumah asyik layan citer cina, citer cina, citer cina.. ala kan zaman 2000 smpai 2003 terkenal dengan citer cina pkol 6 ptg kt TV3 tu.. benda alah tu la aku layan lepas tu layan kt Astro plak yang channel ape dlu tu, Wah Lai Tong or ape la nama dia.. aku dah ingat-ingat lupa.. so sebab kemusyikalan diorang, diorang nak jumpe semua cikgu aku (walaupun diorang akan jumpe setiap tahun) tapi masa Tingkatan 3 tu genting sikit ar, sebab aku dah start wat-wat perangai memberontak.. darah panas katakan... Tup, tup... haha amek ko, muka mak aku masuk TV plak.. sampai bos dia cakap penuh skrin TV rumah dia dengan muka mak aku.. Dan ayat paling catchy time tu.. Saya tak pernah meletakkan tekanan pada dia.. Segala keputusan dia saya serahkan kepada kematangan dirinya untuk berfikir.. Masa aku dengar tu, aku senyum jer.. Sebab it is sooooooo true.. Semua keputusan kat tangan aku kowt, diorang bertindak sebagai penasihat.. Tapi masa tu, wartawan tu muka tak puas hati giler.. sebab dia tak caya.. So kes masuk TV ni kesinambungan dari kes masuk paper waktu UPSR dulu (eh tak citer ek).. Aah dulu masa dapat 5A masuk paper.. so PMR masuk TV la plak... Agak-agak SPM nanti masuk ape ek? hahaha.. Masuk bakul angkat sendiri..

Selepas tamat PMR di VI.. aku mula melangkah masuk ke MRSM Jasin.. dan keluar dengan 10 A... bukan 10 A1.. so sebab ramai yang dapat 10 A1.. so aku takde la nak masuk pape kan... Cuma di Jasin, banyak perubahan yang aku alami.. sebab dah takde mak ayah sebagai penasihat tegar kan.. Maka ini adalah training ground or pusat latihan untuk melihat didikan dari ibu dan ayah aku.. Ada jugak spooky story kt sini pasal Doopleganger.. kecoh jugak dorm aku sekejap tapi bab tu.. tak yah nak citer banyak-banyak.. sebab aku pasti dia pun tak suke.. Kita dah agree dia tinggal kat situ dan aku terus kehidupan aku... Aduhai meremang plak bulu roma ni... Di situ aku mula mencari identiti, mengenal diri.. ala-ala masuk proses krisis identiti ar.. Nak jadi apa, apa tujuan hidup dan kenapa hidup dalam keadaan begini.. dan melalui didikan ibu bapa aku.. tak dinafikan aku menjalani kehidupan asrama dengan mudah dan sangat berbeza dengan kehidupan asrama yang aku bayangkan.. Hidupku masih bebas, masih aku yang tentukan walaupun ada pantauan dari warden dan juga cikgu-cikgu.. Aku mula membina haluan hidup.. Aku lebih nampak dengan jelas bahawa hatiku mula tertarik pada ilmu, segala bentuk ilmu.. dan asas percintaan itu demi membantu insan lain... cukup mudah.. so masa tu, macam-macam program aku jalankan.. mentor mentee (buat sendiri tau), Fast Revision Programme (buat sendiri jugak) sebab masa tu aku percaya jika aku inginkan perubahan.. jangan sesekali menunggu.. terus lakukan dan lakukan dengan sebaik mungkin.. sebab masa tu kalau nak tunggu BWP ke LDP ke EMC or ape benda lain.. memang susah nak jalan.. kene tanya cikgu penasihat dan cikgu bawak meeting pastu kene tanya pengetua and so on.. Aku nyer cara drastik jugak ar.. terus pegi jumpe pengetua.. Dan Alhamdulillah Allah sentiasa mempermudahkan urusan aku.. mungkin sebab niat nak bantu manusia lain kowt.. sampai tahun tu wujud la programme khas.. somehow Gifted and Genius nyer programme.. dan aku tak pasti macam mana aku boleh masuk dalam programme tu.. Sebab kalau tengok budak-budak lain memang hardcore gifted and talented ar.. jauh panggang dari api kalau nak compare dengan aku.. Ye ar, masa tu, Ada Afif, Mohd dan ramai lagi ar.. tapi itu rezeki aku dan dengan kapasiti tu, lagi senang untuk aku merancang program.. Aku tau, memang tak dinafikan most of the program yang aku buat one man show.. Aku dapat jugak komen dari cikgu-cikgu yang seolah-olah aku bukan hidup pada zaman ku.. So tak ramai faham kenapa aku buat macam tu dan macam ni.. Tapi bagi aku.. takpelah kalau diorang tak faham sekarang.. diorang akan faham nanti.. niat aku mudah.. untuk membantu mereka yang memerlukan... itu yang ayah dan ibu aku ajar.. Itu perkara paling asas... Dan aku rasa seronok dan lega bila aku dapat bantu diorang semua.. Pasal pelajaran aku? erm... tu kene tanya orang lain dalam kelas tu ar.. macam mana aku belajar.. sebab aku sendiri tak tau nak explain macam mana.. cuma yang pasti aku seronok belaja.. dalam kelas aku enjoy dengan semua ilmu tu.. Aku ikhlaskan hati.. aku belajar hanya kerana semangat ingin tahu dan bukan sebab SPM ataupun pointer masa di Jasin dulu.. Banyak je kes aku dihalau kuar kelas dan ada je aku ponteng kelas.. tapi semua tu bukan penghalang untuk aku mencari ilmu.. Aku pun manusia gak.. ada kelemahan dan ada perkara yang aku tak minat.. so ada masa yang drastik, aku ponteng kelas semata-mata nak dapatkan ilmu lain yang aku minat.. bukan ponteng kelas dan balik asrama untuk tido.. tak tak.., tidak sama sekali.. So Jasin sebagai training ground.. untuk aku, ianya kejayaan paling besar.. Sebab aku mampu melihat diriku membantu insan lain dalam kapasiti diri ini...

Cukup la buat masa ni.. nanti panjang sangat post kali ini..

7 comments:

Anonymous said...

bestnyeee post kali.. we want more..

FaFa said...

sangat teruja bila baca ayat mak zamir nak kejut solat subuh. sangat2 mendalam dan tegas dalam bab agama. erm boleh amek teknik ni. hihi.

Zamir said...

Punya la panjang cerita pasal diri sendiri.. bukan stakat cerita.. siap masuk bakul angkat sendiri pown ada orang suke and cakap best.. biar btol.. hahaha.. Anyway thanks sebab cakap best.. sume tulisan tu datang dari hati dan bukan rekaan semata-mata..

Tu la pasal Tiha.. Memang macam tu.. didikan yang bagus kan.. Ala macam tiha tak pernah jumpe je my mom.. Bukan haritu korg sume dapat ala-ala tazkirah percuma ker.. Cuma dengan orang luar dia lembut la sikit.. Dengan anak-anak dia.. nothing being censored.. So kalo nak pi menuntut ilmu tu boleh la.. Ada jer few cousin pegi jumpe my mum sebelum kawin mintak nasihat dan sebagainya.. especially on hak wanita dalam keluarga..

FaFa said...

seriusly, sampai sekarang mmg ingat lagi nasihat2 mak zamir. hihi. and cuma satu lagi, still rs guilty sikit sbb hari tu ms drive, terbrek emergency sbb nak elak kereta ms kat traffic light. huhu. sorry mak zamir.

Zamir said...

Haha.. bagus2.. ingat sampai bila-bila nasihat tu.. priceless..

cik rye said...

hhaha..jeng jeng jeng.. you got what i meant? :p

Zamir said...

haha.. ko ttbe you got what I meant?
cnfirm2 la aku tak dapat.. out of blue jer ttbe..