Pages

Wednesday 28 March 2012

About Me.. Part 2

Hari yang malas datang lagi... matilah la kalau Pakcik Paul dan Pakcik Neil tau.. dah la ada meeting esok.. Barang-barang tak prepare lagi.. haha.. dan sebelum masuk sambungan cerita sebelum nie yang panjang dan ada potensi menjadi bosan.. Ni update komen dari Pakcik Paul plak mengenai Mock Viva tempoh hari:
Zamir is making excellent progress on a wide variety of projects and side-projects. Hopefully we can write a paper based on his LiN work sometime soon. Keep up the good work!
Dan kalau dia tau sepanjang hari ni aku main-main.. tulis blog update blog 2 ke 3 kali sehari dan main kejar-kejar kat luar tadi.. Silap-silap dia tarik balik komen.. nie.. Jangan marah ek Pakcik Paul.. bagi la saya rehat sehari dua kejap.. XD.. (Ayat yang menarik ialah wide variety projects and side-projects, berapa banyak la projek yang aku buatkan.. aku nampak dua jer, yang dia nampak banyak aku pun tak pasti kt mana.. tapi pape pown bersyukur dengan apa yang ada.. itu yang penting.. dari takde langsung or bayangkan kalau dia cakap Zamir tak buat keje langsung.. ha, kan parah kalau macam tu..)


Sekarang meh kembali ke topik asal...

kat mana last cerita lepas.. Owh masuk Jasin dan apa yang berlaku dekat Jasin.. erm kalau kupas banyak-banyak boleh jadi prosa traditional.. So kalau nak tau korek sendiri la dari kawan-kawan aku time kat jasin dulu.. haha, tak mustahil korang akan dapat feedback Zamir Skema, Zamir nerd and so on.. hahaha..

So pilihan aku ke Jasin, adalah pilihan aku sendiri, pilihan mengambil jurusan Sains pilihan aku sendiri.. Ingat lagi ayah aku cakap, Ko nie kepala otak ape la.. Abah bila fikir pasal Sains tak paham pown.. Camne korang boleh faham.. Yup.. Famili aku cukup versatil.. Takde satu pun persamaan baik dari mak, abah sampai la ke abang-abang dan kakak aku.. semua memilih haluan hidup yang berbeza.. Freedom of choice.. takde limitasi takde sekatan.. Mane ada ibu dan ayah yang tak nak lihat anaknya berjaya dan hidup senang.. tapi bukan dengan cara memaksa dan harta bukan kayu ukur segalanya.. Maka, kami gembira dan kami bahagia dengan haluan hidup yang kami pilih.. Thanks Mom and Dad for being a wonderful adviser... Dan lepas keputusan percubaan SPM keluar aku dah mula menetapkan haluan hidup aku.. Thanks to YSC 2005 dan Prof Halimaton Hamdan (takkan ku lupakan jasamu dan pengorbanan mu hingga ke akhir hayat ku).. aku mula nampak ke mana selepas ini.. Dia merupakan antara manusia yang hebat pernah aku jumpa selama ini.. Dalam pelbagai aspek kehebatannya.. Dengan itu, aku mengambil keputusan untuk mengikuti program Trek Pantas Ekpress MARA.. Koloborasi dengan pihak UTM.. setelah selesai SPM yang sebenar pada bulan 12.. Pengembaraan ku bakal bermula..

Di waktu semua kawan-kawanku enak menikmati cuti selepas SPM... Tanggal 14 Januari 2006 aku mula melangkah masuk ke kampus UTM skudai untuk melakukan peresediaan Ekspress MARA.. tujuanku mudah.. ini cara terpantas untuk aku melengkapkan ijazahku.. (malas nak pegi kelas lama-lama).. nak abiskan sepantas  mungkin... Dengan persediaan 4 bulan.. aku boleh memulakan tahun pertama ijazahku pada tahun yang sama dan melengkapkan dalam tempoh masa 3 tahun.. Secara teorinya pada umur 21 aku sudah memegang segulung ijazah... 4 bulan persediaan disediakan meliputi modul Kimia, Fizik dan juga Matematik.. Modul yang digunakan adalah versi padat dari matrikulasi.. Kelas macam biasa dan memang giler.. dari 8 pagi sehingga lah 5 atau 6 petang... Setiap hari disumbat dengan Fizik, Kimia dan Matematik tanpa henti dan tanpa rehat yang panjang.. Ingat lagi waktu itu.. Satu minggu habis satu bab... Memang laju padat dan rasanya berkesan untuk diriku.. Para pensyarah sangat membantu dan sangat bersifat keibubapaan.. Dan ketika itu aku berkongsi bilik dengan rakanku dari Kelantan (rasanya lah ke terengganu.. arghhh leh plak knfius.. sorii ayi).. So nama dia Muhammad Zahari Zaidi (kalau tak silap la.. sebab aku cakap kt dia, eh nama ko ada dua-dua nama abang aku)... Erm, kadang-kadang aku rasa bersalah plak kt dia.. sebab cara aku belajar lain dengan dirinya.. Disebabkan aku kepenatan di siang hari dengan semua teorem dan formula.. Aku selalu tidur awal.. Sebelum pukul 9 malam, aku enak dibuai mimpi.. Namun dirinya begitu bersungguh-sungguh dalam pelajaran dan acap kali tidur lewat malam.. Aku juga sering kali meminta maaf jika waktu tidurku menganggu waktu belajar beliau.... Setelah selesai 4 bulan.. Peperiksaan pun menjelma.. Alhamdulillah aku lulus dengan cemerlang.. tak silap 3.97.. ke 3.95.. tak ingat la tapi yang pasti Fizik Elektrik dapat A- (lepas tu sekarang ni gedik buat fizik elektrik kat Bristol kan)..  Terima kasih kepada semua pensyarah yang tak jemu-jemu melayan karenah aku dan juga En Azhar dengan pelbagai soalan mengenai pinjaman dari diri ini..

Tamat zaman persediaan, Julai 2006 mulalah aku memulakan kehidupan baru sebagai pelajar mahasiswa UTM Skudai jurusan Kimia Industri dan dengan bantuan Prof Halimaton aku bertukar bidang ke jurusan Kimia Tulen.. Selama 3 tahun aku bertungkus lumus meneruskan kehidupan dan hasilnya membuatkan aku berpuas hati.. Dengan CGPA keseluruhan 3.92 (Bermula dengan 3.87, 4.00, 3.85, 3.97, 3.83 dan diakhiri dengan 4.00) mampu mengukir senyuman buat ayahanda dan bonda tercinta.. Mereka tersenyum lebar menyambutku selepas upacara konvokensyen aku pada tahun 2009.. Sepanjang aku di UTM, pelbagai pengalaman diterokai, pasal pelajaran, tidak perlu aku kupas dah memang itu tanggungjawab ku di UTM.. Namuna ku cuba berjinak-jinak dengan dunia debat.. Menyeronokkan.. Aku menyertai beberapa pertandingan seperti Debat Diraja, Debat Perdana, ASTAR, Debat IKIM dan juga Debat Intergriti.. Banyak pengalaman manis dan banyak jugak pengalaman pahit.. Dan sempat juga berjinak sebagai ahli biro akademik JKM di KTC.. Seronok dan best especially waktu diberikan tugas semasa English Week.. Thanks Onn for the opportunity.. Dan kemudian berpindah ke fakulti dengan memegang jawatan Setiausaha Agong PESAT (Rahman ko paksa aku kan)... Pelik tapi benar aku tak pernah berdaftar dengan persatuan tu secara rasmi dan tak pernah menghantar permohonan sebagai setiausaha.. tiba-tiba je dilantik.. banyak yang PESAT lakukan dan banyak aku belajar dari diorang semua.. Terutamanya Rahman, Is, Irwan, Both Mizi, The Trio ladies (Nisa, Nafizah dan Nurul).. Tanpa korang tak banyak yang aku belajar pasal kehidupan ni.. Semasa tahun 2007 aku mula menjinak-jinakkan diri dengan dunia penyelidikan di bawah bimbingan Prof Halimaton.. Projek yang diberikan berlegar sekitar eksperimen Zero-G yang akan dijalankan di Jepun.. Namun rezeki kami bukan di situ,, Aku dah Khalif.. Owh lupa nak kenalkan, Khalif merupakan musuh ketat aku.. (in a good way).. rival ar.. Dan kite orang bekerjasama dalam projek ni selama 2 tahun untuk 2 kali penyertaan dan masih gagal.. But we learnt so much kan bro.. Keep challenging each other that made us who we are... Pada masa yang sama kenal jugak dengan Abg Izan, and the Duo Kak (alamak lupa nama, kak dayah dan kak erm.. tak ingat.. ampun kak terlupa nama akak.. I'm bad with name... sorry).. Selepas itu, mula melaksanakna Projek Sarjana Muda di bawah bimbingan Dr Zaiton Abdul Majid dan PM Dr Nor Aziah Buang.. Apa nama tajuk projek.. jap nak kene ingat balik sebab tajuk dia bertukar setiap kali hantar draft.. kalau tak silap "Extraction of Electric Arc Slag as catalyst for the Production of Carbon Nanotubes".. Dari Nama ni jer hanya 55% dari kerja sebenar aku.. Yup.. hanya 55%, yang lain masih dalam simpanan yang akan dibongkar sekembalinya aku ke tanah air.. It is a cool projek.. Aku suka... Dan masa banyak diluangkan bersama Ddee untuk menyiapkan CVD reaktor dari scratch.. form nothing to something.. Masa ni belajar banyak benda.. dan dalam masa yang sama.. Mencari cara untuk extract catalyst dari bahan buangan (slag).. Method development pown dari scratch.. Kalau tak silap dalam 8 bulan lebih kurang 185 jenis eksperimen dijalankan bagi  melenegkapkan kajian ini.. Alhmadulillah akhirnya berpuas hati dengan kajian.. Rasa terharu dan hampir mengalirkan air mata bila membentangkan hasil kerja di Simposium Projek Sarjana Muda 2008/2009.. Sokongan padu dari rakan dan para pensyarah membuatkan diri ini cukup dihargai.. Masih jelas dalam ingatan ini.. Bilik seminar tu penuh dan padat... Ramai yang duduk dan masih ramai yang berdiri.. Dr Rusmidah pun turut serta dalam sesi tu.. Dan 4 ke 5 Professor pun turut hadir.. Waktu mula-mula nak membentangkan memang cukup gelabah.. First time nampak ramai giler orang dan semua professor yang hebat-hebat ada kat situ pulak.. Sapa yang tak cuak tak tau ar.. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.. Dan air mata mula bergenang apabila sesi soal jawab dimulakan dengan Dr Lee.. Aku masih ingat dengan jelas komen pertama beliau "Zamir congratulations. From your presentation I can see you had done a lot of experiments and putting a lot of efforts in order to understand and investigate this project. Well done and good job".. Bila aku dengar macam tu, it is my moment.. Terharu sangat.. Dan diikuti dengan komen dari Dr Hadi.. Yang mengiyakan apa yang disampaikan oleh Dr Lee.. bagi aku Dr Hadi merupakan seseorang yang superior dalam pemikiran beliau.. Aku sehingga saat ini masih memandang tinggi akan keupayaan beliau.. Talented, gifted and genius.. Tu je ungkapan yang aku boleh katakan.. Dan waktu itu, mendapat penghargaan dari diri Beliau memang sesuatu yang bermakna.. Erm, sesi soal jawan yang lain.. Tak perlu nak dikupas.. memang semua soalan maut datang menjengah sampai nak jawab pown terketar-ketar.. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan dinobatkan antara Best Presenter tahun tu dan tak silap markah keseluruhan projek is 96%.. Tak pasti tapi ada diantara Dr Hadi or Dr Lee, salah sorang berikan aku markah penuh.. Usaha dan penat lelah siang dan malam.. Membuahkan hasil waktu itu.. masuk keluar lab pukul 2 3 pagi, kepenatan semuanya seolah-olah hilang terbang dari bahu ini.. Dengan projek itu juga, aku mewakili UTM untuk NRIC dan membawa pulang Pingat Perak.. Pingat pertama dalam hidup penyelidikanku..

Selepas menduduki peperiksaan akhir aku bekerja sementara waktu dengan Dr Zaiton dan Dr Aziah kemudian berubah majikan kepada Dr Rusmidah dan Prof Wan Azelee.. Semua berkaitan dengan slag, CNT, fotopemangkinan dan juga TiO2.. walaupun singkat, pengalamannya cukup indah.. Akhirnya sewaktu aku ingin meninggalkan UTM untuk selamanya.. Aku berjaya menyempurnakan beberapa perkara namun tak dinafikan ada juga yang aku tinggalkan dalam kekusutan.. Aku mintak maaf atas kelemahan diri ini...

Semasa upacara konvokesyen.. Tanpa disangka-sangka aku dinobatkan sebagai Penerima Anugerah Pingat Pelajaran Diraja (Anugerah tertinggi, rasanya macam ala-ala best student kowt, cuma tak bawak gelaran Dato' ar) bersama Jennie.. Secara jujur aku tak sangka ianya akan menjadi milik aku.. Sebab borang permohonan bukan aku yang hantar.. Akak-akak dekat pejabat Aras 3 yang semangat.. Sebab aku tak amek kisah pown pasal benda ni.. Dan atas usaha mereka.. Kalau tak silap aku.. Buat kali pertama Fakulti Sains menerima darjah penghormatan setinggi itu selepas beberapa tahun or memang kali pertama aku tak pasti.. Dan kejutan itu bukan sahaja untuk diriku tapi untuk ibu bapa ku, abang-abang dan kakakku serta semua ahli keluarga dan rakan-rakan yang lain.. Sebab aku sendiri tak tahu dan bila Pak Ngah bukak surat khabar pada hari tu terus dia telefon ayahku dan mengucapkan tahniah.. Ketika itu upacara konvokesnyen belum bermula dan aku sendiri tak tahu aku akan menerimanya... So it is a supreme surprise for my parent.. Memang jelas waktu itu kegembiraan terpapar di wajah mereka.. Aku bersyukur kerana aku mampu membalas sedikit sebanyak jasa mereka dengan menggembirakan hati mereka.. Itu yang aku mampu lakukan.. dan akan aku lakukan dengan baik sekali...

Kalau tengok perjalanan kali ni, nampak aku agak self-centred dan pentingkan diri sendiri kowt.. sebab kononya waktu di Jasin dulu, berbicara untuk membantu insan lain.. But it is up to people to judge me.. Lain orang lain tafsirannya.. Bagiku, aku tak pernah mengabaikan tanggungjawabku untuk membantu insan lain.. cuma perspektif dan pendekatan mula berubah...

Selepas menerima penganugerahan dari Sultanah Zanariah.. Untuk memendekkan cerita yang mungkin cukup membosankan ini.. Aku di anugerahkan pula dengan Biasiswa Yang-Dipertuan Agong (YDPA).. Alhamdulillah semua ini atas ketentuan Allah sendiri.. Dan secara jujurnya aku sendiri tidak sangka yang aku bakal menerima kedua-dua anugerah ini dalam hidupku... Ianya tidak sesekali menjadi matlamat hidup aku.. dan tidak pernah terlintas dalam hidup ini untuk menerima anugerah yang sedemikian rupa...

Dan selepas menerima anugerah YDPA.. tepat tanggal 3 April 2010 aku mula menjejakkan kaki ke bumi Bristol untuk meneruskan pencarian ilmu dan disatukan dengan kawan baikku buat kali pertama di bawah satu institusi pengajian yang sama.. Dan di sini bermulalah kisah hidup aku yang baru dan lebih mencabar..

Erm.. rasanya macam dah takde sambungan kowt.. kalau ada pown mungkin closure.. tak pasti la plak..

No comments: