Pages

Wednesday 28 September 2011

Tak semuanya sempurna...

Pernah terdengar tak perumpamaan.. The grass next door is always greener.. Boleh dikatakan fitrah manusia ataupun sikap manusia itu sendiri membandingkan sesuatu perkara dengan perkara lain.. Namun perumpamaan ini lebih merujuk kepada sikap seseorang tak berpuas hati ataupun tidak bersyukur dengan ape yang telah dia perolehi... Selalu melihat kepada ape yang orang lain ade dan bukan ape yang telah dia miliki.. Yang sangat la salah dan juga boleh dikategorikan sebagai kufur nikmat jika dilihat dari aspek yang berbeza..

Macam mana pown ianya berlaku pada diri aku hari ini.. Yang mana seawal aku datang ke bumi asing ini.. Aku terlalu kagum dengan sistem pendidikan pelajar ijazah nyer yang mana aku selalu tertanye-tanye kenapa tempat aku menimba ilmu dahulu  tidak melakukan sedemikian rupa.. dan akhirnya tak semuanya sempurna.. Setelah terlibat beberapa hari sebagai demonstrator lab untuk pelajar ijazah, barulah aku nampak sistem yang aku banggakan dahulu ade kelemahannya juga.. walaupun tidak besar, namun kelemahan tetap ade.. Namun aku bersyukur kerna didedahkan dengan kelemahan ini yang mana.. bila kembalinya aku ke tanah air.. Aku lebih kenal akan kelemahan di sana dan di sini.. semoga aku diberi kekuatan untuk tidak mengulangi kelemahan tersebut dan melaksanakan sistem yang lebih baik.. Walaupun tidak sempurna tetapi lebih baik dari sebelumnya.. Semuanya merupakan proses pembelajaran dan terpulang pada diriku untuk: Create a greener grass on my side...

Jumpa lagi...

No comments: