Pages

Tuesday 27 November 2012

Cinta.. Sayang.. Dan Suka...

Rasanya dalam beberapa tahun kebelakangan ni aku asyik bertanya pada insan2 yang terpilih.. Apa beza antara cinta, sayang dan suka? Pelbagai jawapan yang aku terima.. Tak kurang juga respond yang menjerat diri aku balik.. Walaupun sampai sekarang aku masih tak memahami akan maksud sebenar perasaan ini.. Mungkin kerana ianya bukan untuk difahami tapi hanya untuk dirasai..
Cuma sejak kebelakangan ni aku mula rasakan cebisan-cebisan perasaan sayang dan suka.. Yang mana aku rasakan aku dapat bezakan antara dua perasaan ini.. Dan aku makin memahami akan maksud suka dalam duka.. Toleransi dan memahami.. Cuma peristiwanya agak unik dan bukan seperti kebiasaan.. Aku juga mula memahami erti pengorbanan dan kesengsaraan diulit perasaan2 ni.. Tak semua masa dan ketika ianya manis.. Dan yang paling misteri.. Yang paling musykil.. Walaupun tanpa kata-kata.. Cukup hanya ada di sisi.. Ianya memberikan sedikit sebanyak ketenagan dan keselesaan.. Tak perlu akan kata-kata apatah lagi perbuatan.. Hanya cukup berada di sisi ini..
Namun sayang dan suka ini jauh lagi dari perasaan cinta..  Resonansi dan frekuensi jauh berbeda.. Apatah lagi ianya bukan sesuatu yang pasti.. Dan mungkin juga aku hanya bertepuk seorang diri..
Apa pun semua ini satu pengalaman.  satu ujikaji buat diriku.. Mungkin aku akan terluka ataupun tidak.. Ianya satu kemungkinan.. Namun pengalaman ini pasti ada nilainya yang tersendiri.. Aku rasakan jika ada yang terluka, lebih baik diri ini yang menerima.. Cukuplah aku melihat ramai yang terluka sebab diriku.. Kalau boleh aku xnk tengok ada yang terluka lagi...
Aku tak tahu berapa lama perasaan ini akan terus bermain di sisi tapi yang pasti aku akan cuba menikmati hingga ke titisan yang terakhir..

No comments: