Pages

Tuesday 6 November 2012

Apa lagi yang aku nak..

Berlian, Emas, Perak dan Platinum.. Sapa yang tak tau pasal logam-logam ni kan.. Orang kata bukan mudah untuk kita miliki material-material macam ni.. Kalau mana-mana yang materialistik ni, memang hajat di hati untuk ada semua benda alah ni..

Tapi bagiku.. jangan terkejut.. Ni semua mainan harian hari-hari.. bukan apa setiap kajian aku menggunakan benda alah ni.. Berlian dihasilkan untuk jadikan sebagai solar panel untuk sumber tenaga baru.. Perak digunakan untuk melekatkan sampel-sampel yang aku ada untuk diuji keberkesanan untuk dijadikan FED (Field Emission Display, la yang untuk pasang dalam TV supaya nampak gambar tu).. Emas pulak dijadikan sebagai 'coating' material untuk memastikan ada sambungan konduktiviti antara sampel aku dan 'stage' yang digunakan untuk ujian FED.. Platinium digunakan lebih kurang sama fungsinya dengan emas.. Dan tak lama lagi Sapphire akan digunakan untuk menghasilkan sistem solar panel yang baru..

Memang hari-hari guna benda alah ni.. Walaupun tak banyak dan nampak sikit.. Cukup mewah.. Ada masanya dibuang begitu saja berlian yang dihasilkan, perak yang digunakan dan emas yang tak menjadi.. Ada je hajat dihati untuk kumpul semua benda ni untuk dijadikan aset.. Tapi sikit sangat.. We are talking about nanometer and micrometer.. Jenuh naa nak kumpul sikit-sikit.. 

Tu yang bila tengah-tengah tulis laporan ni.. Waa bunyi percutian aku makin lama makin mewah.. Diamond film, Gold Wire, Silver Paint, Platinum block and Sapphire wafer.. Aku rasa cukup bertuah diberikan peluang untuk bermain-main dengan logam-logam yang menjadi dambakan manusia.. 

Maka seharusnya aku bersyukur ke hadrat Ilahi dan sentiasa ingat pada nikmat yang diberikan.. Jangan sesekali kufur akan nikmat-Nya.. Bukan mudah untuk dapat peluang pegang dan mengeksploitasikan logam-logam mewah ni.. Bersyukurlah wahai diri ini...

2 comments:

Ain Shazuanie said...

o0o0o..da tkeluar da semua fakta2 scientific dia...haha..

Zamir said...

Takde la saintifik sangat pown.. Kalau betul-betul tulis kang, aku sendiri tak paham nanti.. XD