Pages

Sunday 11 November 2012

Changing Field..

Semalam berlangsungnyer perhimpunan terbesar pelajar-pelajar Msia kat Nottingham sempenan Notts game.. Kalau nak ikutkan sejarah Notts Game sejak zaman 90's kowt dan di asaskan oleh salah sorang pemerintah Msia skang.. Korang tau la kan sape aku cakap.. Malas nak tulis nama-nama orang kat sini.. Tak mau nanti orang cakap aku mempolitikkan blog.. Bagi aku usaha yang diteruskan ni bagus dan legasi yang ditinggalkan simply awesome.. Aku tak mau komen pape pasal organising comittee tahun ni sebab ni pun 1st time aku datang.. Waktu tahun 2010 aku tak datang sebab aku kat Msia.. Tahun lepas plak sebab malas n nak dekat tarikh balik Msia, so biasanya nak impress pakcik Paul dengan kerja-kerja aku sebelum balik Msia.. Dan bila fikir ni tahun terakhir (kowt) aku kat sini, meh la pergi.. Untuk amik feel la sikit...

Yet aku tak sangka aku expand 'En' aku ke tahap yang baru.. Dah lama kowt aku tak maksimumkan daya tumpuan aku secara mencapah.. Observed semua benda 360 degree dan sedetail mungkin.. Mulanya aku nak tengok semua sukan tapi at the end aku stick dengan futsal.. It is simply amazing.. Bukan apa, mungkin dah lama aku duduk dalam my own battlefield.. Dan seperti biasa, dalam kebanyakan masa my own battlefield is super stagnant.. Lain la kalau dulu dengan Debatnya, Swimmingnyer, Volleyballnyer dan paling tak pown Bowling kowt.. So bila tengok budak-budak ni passionate giler dan enthusiastic giler dalam apa yang diorang buat.. Buat aku teruja kowt.. Masuk fasa excited state ar.. Dan aku try jugak untuk fokus 3 match serentak cuma masih tak cukup daya tumpuan nak buat macam tu sekali..

Tapi memang buat aku teruja ar.. Lagi-lagi bila banyak benda memang aku sendiri pernah rasa dulu.. Dari sportsmanship (kenapa aku stop main sport ek.. ermmm) sampai la ke synchronisation.. Cuma satu je yang aku.. erm bukan tak suka cuma membangkitkan sedikit sejarah hitam ar.. Dulu aku pernah ar jadi first aider, dan macam biasa memang antara yang sukan aku jaga sama ada bola sepak, netball ataupun bola baling.. Sebab selain ragbi (memang aku tak sanggup aku nak jaga), sukan-sukan ni selalunya memang tahap injuries memang memberangsangkan.. So at least aku kene fikir secara kritikal untuk cuba bagi bantuan secekap dan secukup mungkin.. Tapi bila jadi satu kes ni, kawan baik aku sendiri start injured then lepas treatment dia degil gak nak teruskan.. dan nak dipendekkan cerita, tu benda yang dia menyesal sepanjang hidup dia bila buat.. Kisah ni buat aku withdraw dari jadi official first aider kowt.. Ramai orang cakap bukan salah aku.. tapi still aku rasa responsible sebab aku yang bagi green light untuk dia teruskan.. Dan benda ni buat aku cepat sangat risau bila aku detect major abnormality dalam mana situasi atlit-atlit ni.. 

So lepas tengok diorang nyer match.. Alhamdulillah Team Bristol masuk sampai Quater Final tapi tewas dengan Sheffield (yang mana merupakan johan tahun ni).. So kalah dengan Johan kira not bad la kan.. All in all it is a good game.. Congratulations again to all of you.. Banyak yang aku belajar dari setiap sorang dari korang.. Cuma it will not be the same kalau aku sendiri ada dalam field tu..

It is an open mind journey.. Bila kita lihat medan perlawanan orang lain membuatkan kita aku tertanya-tanya macam mana performance aku sendiri dalam medan perlawanan aku.. Sebab aku belajar banyak benda.. Dari kekuatan, kelemahan, daya saing, limitasi dan improvement yang boleh dilakukan.. Dan macam mana untuk diri aku sendiri.. Am I that good? Apa ruang yang aku boleh perbaiki? Apa kekuatan aku dan apa kelemahan aku? Adakah kelemahan dari 5 tahun lepas masih kekal sebagai kelemahan?

Skang ni aku rasa aku kene lebih kerap tengok battlefield orang lain ar.. Untuk belajar lebih banyak benda lagi.. Untuk analisa setiap keadaan dan setiap tindakan.. Aku percaya it will strengthen a lot of stuff inside me.. 

Last but not least ni antara benda yang aku belajar semalam for the whole journey:

1. Stand up and face it because it is not going to be that bad (Rather than keep thinking it is going to be bad)
2. To be a good leader, be passionate about your comrades and understand their feeling in and out
3. Judgement call is usually painful but bare with it because there is always a silver lining ahead.
4. Do not let go any of your previous skill, you may need it. So keep it sharp.
5. Pain and hardship will be immersed in the tears of joy and happiness.
6. Break your body and it will get you stronger next time.
7. Multitasking is supremely easily when you put your passion in doing all the stuff
8. It is easy to say rather then we do on our own.

Most importantly..
*Selfless Service*
*Keep helping others without thinking the benefit it will bring towards you*

No comments: