Pages

Thursday 30 August 2012

Independent or Comfort Zone..

Semalam sambil baring atas tilam baru aku dan aku terfikir something.. (8 inci nyer tilam tuuu ke lagi tebal).. Sedap gak la.. Tak salah ar pilihan untuk amik tilam tu.. Selesa yet firm.. Sebab aku sejak kecik memang suke tido atas lantai so bila tido atas tilam lembik-lembik nie memang pantang sikit.. Kalau nak bagi aku tilam lembik, baik bagi aku lantai.. Lagi aku suke.. Ok ok.. cukup pasal tilam.. Meh balik balik kat cerita aku tengah berfikir..

Seperti biasa, kalau tak fikir pasal diri sendiri memang tak sah la kan.. Terpulang la, ada orang nak cakap aku asyik fikir diri sendiri and selfish but bagi aku.. It is some sort of reflection kowt.. Untuk refleks sedikit sebanyak pasal diri aku.. Apa yang aku fikirkan simple jer (Dah mai dah perkataan simple dia.. nama je simple silap-silap post kali ni antara yang terpanjang kowt).. Isu dia macam ni.. Am I toooo independent or tooooo stable in my super comfy comfort zone.. Itu je isu dia..

Bukan apa, bila aku kembangkan lagi pemerhatian aku.. Baru aku perasan aku jenis yang susah nak mintak tolong kat orang.. Kalau kat ahli keluarga sendiri aku payah nak mintak tolong, apatah lagi kat orang lain kan.. Selagi aku boleh buat sendiri aku akan buat.. Tak kisah la seteruk mana (Macam haritu pi junjung kerusi dari Blackboy hill sampai ke rumah.. ada la dalam 1 jam jalan..) Semata-mata sebab kerusi yang awesome tu aku jumpe kat gumtree.. Padahal leh je panjangkan tangan telefon brader-brader yang cool untuk tolong.. 

Then bila aku fikir lebih jauh lagi.. Baru aku perasan, kebanyakan manusia yang berada dalam pemerhatian aku akan acap kali kembali kepada parent diorang kalau nak mintak tolong.. Baik nak masak macam mane.. Nak buat tu macam mana dan nak buat ni macam mane.. Apa yang terbaik dan apa yang perlu.. Dan bila tengok balik diri aku, aku tak pernah or super jarang kowt ada benda macam tu.. Dan mungkin tu sebab aku jarang telefon or berkomunikasi dengan diorang.. Selalunya aku hanya tunjukkan keputusan atas apa yang aku lakukan.. Cara dan bagaimana jarang aku sebut.. Mungkin aku dah try 80 cara baru jadi.. Yet aku cerita macam mana jadi jer..

Bunyi macam aku tooo independent tapi aku ade gak fikir sebab aku jarang mintak tolong mungkin sebab aku selalu buat apa yang aku tau.. Tak penah nak buat something extraordinary.. Tak pernah keluar dari comfort zone.. So kalau aku tak pernah keluar dari comfort zone, semua benda aku tau buat.. So tak yah la nak mintak tolong orang lain kan...

So bila jadi macam ni aku pun terus berfikir.. Kalau betul aku toooo independent, perlu ke aku tone down sikit dengan kekadang tu mintak tolong orang lain sedangkan aku boleh selesaikan sendiri..

Atau

Kalau aku tooo comfy dalam comfort zone.. Adakah aku perlu buat something extreme.. Skydiving, rock climbing, MMA, moutain climbing, survival vacation. Atau paling cikai pun push limit aku sendiri.. Thinking capability, Physical capability and Judgement capability..

Cuma masalahnya aku tak tau yang mana satu aku alami sekarang nie.. Dan aku tak salahkan cara didikan mak bapak or even cikgu-cikgu aku.. Bagi aku apa yang penting aku tak menyusahkan sesiapa pun tapi still maintain the concept or ARK (Act of Random Kindness)

No comments: