Pages

Tuesday 4 September 2012

Role Model

Alhamdulillah, selesai sudah satu tugas yang diamanahkan oleh hamba Allah ni.. It is a great trip even though it is super tiring dan badan ni sengal-sengal sikit.. Getting old is not that fun and no more 24h++ without sleep. It is simple madness for peeps in my age (Yo yo je kan)..

After a little update and chit chat with my beloved supervisor and little talk about Eid-to-be celebration this morning.. He mentioned that Michelle is excited with the whole arrangement (I'm looking forward for your agar-agar too)..

Then, I've been..

Been thinking about something..

Apart from research, investment and soft skill improvement...

A role model.. Sejak kebelakangan acap kali berfikir mengenai isu ini.. Bukan apa, tengah berfikir dalam kebanyakan manusia jauh di sudut hati diorang semua mesti ada somebody yang dijadikan contoh.. As a role model dan tak dinafikan yang terbaik ialah Rasulullah saw itu sendiri.. Cuma kadangkala pabila kita tak pernah bertemu susah juga untuk mengingati budi pekerti yang boleh dicontohi (Okay-okay ni kelemahan aku sendiri sebab tak ikut 100% pekerti Rasulullah saw kan.. So kene cuba ikut dengan lebih baik)

Chop.. Chop.. dah lari topik nie.. Bukan apa, dalam hidup ni mesti ada somebody that we look up for.. Our parent, brothers, sisters, teachers and much more.. Cuma normalkah kalau dah fikir dalam-dalam, dan sedalam mungkin.. Tak de nama pun terpacul dari minda ni.. Bukan apa, hari tu ada makhluk Allah ni tanya tetiba.. Who is your role model, somebody that you look up for.. Somebody that you wanna grow and be someday?.. Ha, terus terdiam seribu bicara aku.. Ligat otak ni berfikir untuk bagi jawapan dan akhirnya takde jawapan pun keluar except nama Muhammad bin Abdullah (Itu pun cuma dan sebab aku tahu dan percaya dia insan yang terbaik.. Tapi disebabkan kelemahan diri ini, jarang sekali akan aku ikutkan budi pekertinya)

Maka berbalik pada topik asal, normal ke kalau manusia tu takde orang yang dia sanjung dan jadikan sebagai contoh.. Mungkin sebab aku tak pernah ada role model, membuatkan aku tak kisah dan tak peduli dengan persekitaran... Ye la kan, kalau aku ada role model dalam bidang sains, mesti la aku follow/stalk dan berusaha untuk jadi macam dia.. Kalau aku ada role model dalam bidang kekeluargaan, confirm-confirm aku akan belajar semua selok belok dari insan bertuah tu supaya aku memiliki keluarga sebahagia insan tu kan.. Dan bermacam lagi.. So aku just wonder, adakah hidup aku terlalu selesa sehinggakan aku tak rasa perlu ada insan lain sebagai contoh.. Ataupun aku terlalu ignorance yang membuatkan aku tak kisah langsung untuk melihat dunia luar yang pastinya lebih baik dari diri aku sendiri..

Aduhai.. It kept me think tho..  

No comments: