Pages

Sunday 26 August 2012

Sunday.. What a peaceful day..

Tak peaceful macam mana kan.. Nikmat dunia ni melimpah ruah.. Walau duduk di negara asing.. Makan cukup, hidup dengan aman.. Cuaca hari ni cantik.. InsyaAllah tak hujan.. Boleh lepak-lepak kat laman sambil bersantai.. Aman.. damai.. Alhamdulillah..

Rasanya lepas berbicara dengan Siti Fairus tempoh hari baru aku sedar apa yang menjadi penghalang dan kerisauan dalam percutian kali ini.. Bagi ramai rakan-rakanku, sudah pasti untuk menghadapi viva dan pabila mesyuarat senat berlangsung dan ini sama sekali berlainan dengan perasaan aku.. Apa yang aku risaukan ialah aku akan habis tak lama lagi.. Lab work sudah hampir ke penghujungnya (tu sebab aku asyik bertangguh semua benda sebab aku tak nak semua ni habis.. Logik kah? or memang aku dah ada sindrom permanent head damage).. Mungkinkah aku tak nak kehidupan aman damai aku ni tamat.. Dunia fantasi aku di sini berakhir seperti mana berakhirnya sebuah permainan RPG.. 

Bak kata kakak aku tempoh hari.. Hidup di sini bukan realiti.. Now it is the time for me (Her) to face reality and go back home where I'm supposed to be.. Mungkinkah bila aku tamat semua ini.. Aku perlu/wajib menjadi dewasa.. Berlagak seperti seorang dewasa yang matang.. Memegang seribu satu amanah.. Dan tak leh main-main lagi.. Mungkinkah sebab persepsi ni membuatkan aku tak nak percutian ini tamat dalam masa terdekat.. Mungkinkah gelaran yang bakal dianugerahkan padaku membuatkan aku bukan diri aku yang sebenar.. Tapi semua ni Mungkin kan.. So perkataan if tu sebenarnya haram digunakan dalam hidup ini..

Tapi kalau aku balik ke Malaysia dan mula bekerja... Adakah hidup aku akan aman dan damai seperti di sini.. Aku boleh bangun setiap hari dengan senyuman setiap pagi dan takde kerisauan pun (bak kata orang pompuan takde tanda-tanda penuaan).. Okay tak dinafikan ada la masa aku stress dengan manusia.. diulangi dengan manusia dan bukan percutian.. tapi hidup kat sini seronok.. Aman.. bahagia walaupun kekadang tu rasa sunyi sebab takde teman hidup kan.. (Tapi bajet je balik Malaysia terus ada teman hidup... kuang kuang kuang)

Cuma bila tengok kawan-kawan kat Malaysia.. Fhuih.. haru biru.. Dengan KPI la.. Expectation dari pelbagai pihak la.. Kejar student la, kejar paper la, kejar anugerah la, kejar buku la, kejar harta la, kerja material la, kejar kereta la, kejar rumah la, kejar interior dalam rumah la, kejar supplier lab la.. Dan yang bakal membuatkan aku buntu bukan apa.. Selama aku hidup kat sini takde expectation pun dalam kamus hidup aku dari orang luar (Expectation dari diri aku je melampaui akal manusia).. Pakcik Paul, Pakcik Neil 1 dan Pakcik Neil 2 serta Makcik Judy tak pernah expect pape dari aku.. Semua asyik cakap ok dan kerja ikut kemampuan aku.. Dan Pakcik Paul tak abis-abis ingatkan aku yang aku dah buat macam-macam benda.. kekadang tu macam dah dua percutian sekaligus.. Aku bukan nak kan pujian tapi aku rasa balik Malaysia aku takkan dihargai macam ni.. Takkan dihormati macam ni.. Itu aku pasti dan bukan hanya kemungkinan..

Mana tak nyer.. Sumpah, mana aku pergi semua manusia akan tengok balik history aku la.. bila aku tak meet KPI or tak perform sume akan tengok balik dan cakap eh bukan budak tu dulu bla bla bla ke.. bukan cgpa dia bla bla bla.. Bukan Prof ni dan Prof tu rekomen dia ke.. bukan dulu dia banyak ajar budak ke asal teknik mengajar dia teruk giler.. Eh biar betul.. kan dia dah biasa tulis paper ke selama ni nama dia je kene tepek kat paper tu.. tumpang nama.. dan sebagainya.. Bila manusia mula kejar semua benda.. dan bila aku dah masuk dalam sistem tu.. Arghh... malas nak fikir.. ni la sebab utama kenapa aku nak hidup aman damai dalam percutian ni.. Serabut-serabut dengan dunia sebenar.. Haih...

Tengok la macam mana nanti... Yang penting aku kene abiskan percutian ni secara fizikal dan insyaAllah Psikologi aku akan temui jawapan dia pabila fizikal aku dalam keadaan terbaik...

No comments: