Pages

Thursday 23 August 2012

Towards the end..

Selepas mimpi ape ntah semalam.. Terus ligat berfikir.. dan baru sedar.. hampir 95% orang yang aku kenal semuanya dah bekerja.. Obviously yang baya aku dan ke atas la kan.. Jangan la nak bandingkan dengan budak Form 5 or Darjah 3.. Bila fikir-fikir balik.. Sama ada chemist kat sini, Engineer kat sane.. Management kat sini.. Lecturer/Tutor kat sana.. Kerja sini dan sana.. Dan yang pasti soalan cepumas dari Amrul minggu lepas terus berlegar bermain di fikiran.. Lepas abis ni aku nak buat ape.. Pastu time ni jugak la Muncul muka Pakcik Ghauth, Makcik Saadah, Makcik Aziah, Makcik Rusmidah dan segala Makcik dan Pakcik yang pernah suruh kerja dengan diorang.. Seriously.. Sedar tak sedar dah nak 3 tahun aku kat sini.. Dan aku perlu fikir sedikit sebanyak kowt aku nak buat apa dengan hidup ni.. Bare the responsibility.. I'm having fun this while.. Playing with all the elements.. Mastering the basic elements in life but I knew that that day will end.. But never expect it will end this soon.. 

Lepas ni nak hidup dalam dunia Idealism Richard Feynman agak mustahil la jugak.. Untuk berada di tempat yang aku boleh lakukan penyelidikan dengan bebas tanpa terikat dengan kepentingan peribadi pihak-pihak tertentu sama ada berkaitan dengan tempat, lokasi, politik, budaya, sosiekonomi dan sumber kewangan.. Seolah-olah bila habis belajar kali ni aku dah takde escapism untuk bermain-main dalam dunia aku sendiri.. Lepas ni kene follow the expectation of the superior person in line.. Hah, bila aku cakap macam ni, mula la En Amrul aku masuk campur dan cakap.. Kerja sendiri sudah.. Tapi still aku nak jadi pendidik kowt.. Dah curahkan balik semua ilmu yang aku dah belajar kat generasi akan datang (Walaupun lepas diorang keluar je kelas/kuliah semua abis lupa.. sampailah bila ada test or exam).. But at least hopefully ada la satu dua dari 100 bakal student aku dapat aplikasikan ilmu yang bakal aku berikan..

Bila fikir balik.. Mungkin jugak antara sebab-sebab kecil aku sambung belajar dan ingin terus belajar sebab malas nak hidup dalam alam pekerjaan yang penuh dengan politik dan juga budaya kerja yang aku sendiri tak berapa gemar.. Tapi nak buat macam mana kan.. They have to do that to maintain the source of income into their institution.. Tak kisah la firm ke, universiti ke, kilang ke.. semua sama jer.. Kalau nak cari yang betul-betul telus dan bersih susah la.. Nak cari yang buat kerja untuk manusia serta alam kerana Allah agak mencabar la jugak... 

Itu yang membuatkan aku berfikir.. adakah aku akan jadi seperti diorang bila masuk alam pekerjaan (Nauzubillah la).. Kalau boleh dijauhkan la dari sifat cintakan dunia dan harta berbanding alam akhirat.. Dan  macam kawan aku yang kerja kat sini.. Sian jugak aku tengok.. Hari-hari stress.. So same je keje kat UK ke Malaysia ke, Artik ke, Antartika ke.. Rasanya semua sama.. 

Yet macam mana aku lari pun aku kene hadapi.. Yang aku kene kerja untuk hidup dalam zaman hedonisme dan materialistik ni.. Cuma aku harapkan diri ini tak terikut-ikut akan budaya materialistik dan budaya suka membanding-bandingkan.. Sebab aku paham setiap manusia ada limitasi masing-masing dan rezeki masing-masing yang ditetapkan..

Don't expect the world to be fair to you even though you're being fair the entire life you live on this very earth because it is the same expectation of not being eaten by the Alligator because we never ate them..

Keadilan Allah datang dalam pelbagai bentuk yang unik.. Dan kita hanya menikmatinya pabila kita dambakan-Nya..

No comments: