Pages

Wednesday 22 August 2012

Pengajaran Hari Ini..

Tak kira sejauh mana kita merancang.. Allah Maha Mengetahui.. Apa yang terbaik untuk hambaNya.. Yang tetap jadi milik hambaNya akan kekal sebagai milik hambaNya dan yang bukan milik hambaNya takkan menjadi milik hambaNya sampai bila-bila.. (Tengah istighfar banyak-banyak ni sambil berpijak di bumi yang nyata)

Walaupun hari ini dan semalam banyak perkara yang berjalan lancar.. Namun semuanya dalam ketentuanNya.. Pelbagai petanda dan petunjuk ditebarkan oleh Allah untuk hambaNya untuk diajadikan panduan dan pedoman dalam melaksanakan kehidupan seharian... Cuma kadangkala sikap tamak haloba membuatkan kita terlupa seketika.. Terlupa akan janji kita pada Allah yang Maha Esa..

Alhamdulillah Maha puji buatMu Ya Allah.. Membuatkan hati aku cepat berpaling dan melihat pada kekuasaanMu dan bukannya melenting dan membuatkan nafsu Ammarah menguasai diriku.. Pelbagai nikmat yang telah dikau berikan buat diriku ini.. Dan terutamanya dikau kembalikan keinginan terhadap ilmu, kepakaran dalam mengendalikan seribu satu permasalahan dalam satu masa dan kebolehan dalam melakukan pemantaun yang effektif dalam jangka masa yang cukup singkat..

Dengan bersyukur padaMu baru aku sedari bumi ini indah dan penuh dengan keindahan.. Terlalu banyak perkara yang boleh dilakukan.. Memang tak diakui fitrah itu sentiasa wujud.. Nafsu itu sentiasa wujud.. Namun hati dan akal perlu hadir untuk melentur.. Perubahan perlu dilakukan dari dalam keluar.. Bottom up... Jangan biarakan perasaan Amarah dan tamak menguasai diri.. Semua yang diberikan Allah pasti cukup untuk hambanya.. Dari segi ilmu, harta mahupun teman hidup.. Semua serba cukup.. Cuma kita kadangkala lupa akan hakikat ini dan selalu inginkan apa yang lebih dan inginkan apa yang mustahil..

Pabila hidup bersendiri.. Banyak perlu dijaga.. Hati.. Tangan.. Mata.. Badan.. Mahupun Akal.. Semuanya perlu dijaga.. Tiada siapa yang akan pantau namun Allah tak pernah sesekali berpaling dari melihat segala perbuatan.. 

Bersyukur dengan apa yang ada.. dari sekecil-kecil nikmat hingga ke sebesar-besar musibah... Walau tiada siapa memahami rintihan hati ini.. Namun yang mencipta pasti mempunyai masa untuk mendengar dan mengubati apa yang telah terguris luka...

No comments: