Pages

Saturday 7 July 2012

Jangan kaco orang dah...

Post kali ni takde kaitan dengan sape2.. semata-mata bebelan kepada diri sendiri...

Alhamdulillah data field emission semalam sangat memberangsangkan.. Ada mula menunjukkan result-result yang lebih positif... Sikit demi sikit ianya membawa lebih makna dalam hari-hari mendatang.. So stop it... Stop kaco orang lain.. Ganggu hidup orang and so on.. Lately banyak dah sangat kaco hidup orang lain.. Somehow my escapism towards the downfall stage dalam percutian kali ni.. Cuba mencari-cari pengganti dan jugak source of distraction sebab tak nak fikirkan sangat pasal percutian yang makin buntu... So skang dah jumpe balik sinat harapan.. So stop it..

Jangan nak jadi centre of attraction dah.. Jangan nak menonjol sangat dah... Lay low dan keep low profile.. Jangan nak seek people attention.. Kalau boleh rasanya nak buat intervention je kat diri sendiri untuk stop kacau hidup orang lain.. You had and have a life.. So live that life properly la kan.. Cukup la setahun nie jadi attention seeker.. Stop it.. Tahan sikit nafsu nak perhatian tu.. Bukan ada pape manfaat pown.. Buang masa jer.. dan bukan ada real benefit.. At the end you gain nothing and back to square one.. So stop it.. Tangan tu dah jangan nak call call orang.. Jangan nak text text orang lain.. Other peeps get their own life and problems too.. So mind your own business..

Apa lagi nikmat yang nak dikufurkan.. Cukup-cukup lah tu.. Pi fikir dan kenang kembali semua nikmat yang pernah diri ini miliki.. Cuba fikir lama-lama.. Banyak sangat dah.. So jangan nak tamak sangat, nak semua benda.. Dunia ini adil dalam bentuk yang tersendiri.. Takde perihal sama taraf.. takde perihal sama hak.. Setiap taraf, hak dan darjat terletak pada keadaan berbeza dan hanya Allah yang mengetahui perihal sebenar.. Maka janganlah terlalu inginkan semua benda sampai terlupa yang masih tergenggam rapi dalam genggaman tangan tu.. Dah diberikan nikmat akal untuk berfikir sampai sub-atomic level.. Bukan semua manusia mampu fikir sampai ke tahap tu.. Dah diberikan nikmat akal untuk berfikir sampai ke macro-level pada masa yang sama.. Yang mana tak semua menikmati nikmat untuk berfikir sampai macam tu sekali.. maka janganlah lupa dan tak bersyukur dengan nikmat tu.. Banyak lagi nikmat-nikmat lain kalau nak disenaraikan.. Cuma fikir-fikirkan lah... Guna nikmat nie sebaik mungkin.. Dan bukan semata-mata nak dapatkan perhatian.. Gunakanlah sebaik mungkin.. Dan ingatlah semuanya bukan milik kita.. dan hanya milik Allah yang hakiki.. Jangan sesekali susahkan hidup orang lain dan jangan sesekali menganggu hidup manusia lain.. Jadilah sebagai matahari yang membakar diri bagi menerangi alam semesta dan bukannya seperti lohong hitam yang menyerap semua entiti dan elemen didepannya..

No comments: