Pages

Thursday 18 August 2011

Sumber Inspirasi...

Selesai sudah tugas kali ini untuk analisis sampel menggunakan elektron mikroskop.. dan yang paling menarik untuk kali ini.. berjaya menangkap gambar dibawah.. hehe..


Hmmm.. ape lah yang menarik gambar nie kan.. kalau skali pandang memang tak artistik langsung dan bagi yang tidak mengenali plak.. confirm akan cakap aku merapu dan sebagainya.. tapi untuk yang memahami.. terima kasih kerna sudi memahami kegembiraan hati ini.. walaupun result yang diperoleh takde kaitan dengan percutian kali ini.. tapi ianya penuh makna untuk diteruskan di Malaysia kelak..

So serba ringkas.. Aku tak pasti sama ada yang aku perolehi tu CNTs (sila google) atau pown carbon fiber.. cume bila dilihat dengan teliti.. tahap kehalusan dia mampu mencecah bawah 20 nm.. dan.. yang paling menariknya...

Sampel ini dihasilkan menggunakan HFCVD yang mana condition yang digunakan adalah condition asas penghasilan berlian/diamond.. dan lebih menarik.. sampel ini dihasilkan tanpa penggunaan pemangkin ataupun catalyst.. Seronok-seronok.. teruja pown ade jugak..

Maka dengan ini meh diumumkan tajuk untuk research masa depan:

Synthesis of Carbon Nanotubes from catalyst free reaction using Hot Filament Chemical Vapour Deposition System..

ataupun

In-situ Preparation of Catalyst free CNT-Diamond Film


InsyaAllah... Doakan semoga ianya menjadi milikku dan juga realiti di masa hadapan...

No comments: