Pages

Monday 7 January 2013

Solat malam peneman hati..

Percutian kali ini banyak mengubah hidupku.. Rasanya kalau nak dibandingkan aku yang dulu.. Jauh rasanya dari Agama Allah.. Walaupun solat aku jaga, rukun Iman dan Islam aku jaga.. Rasanya aku tak jadikan Islam sebagai panduan hidup.. Aku tak zahirkan rasa sayang dan cintakan Allah serta Rasulullah saw sewajarnya.. Tu yang aku rasakan hidup aku jauh dengan Islam.. Sukar untuk aku menghayati kemanisan Islam itu sendiri.. Namun sewktu aku melayari bahtera kali ini.. Percutian yang penuh liku-liku maut.. Mendekatkan diri aku dengan-Nya.. Walaupun aku tak nafikan usaha aku masih jauh lagi.. Aku dan Islam walaupun aku rasakan makin dekat di hatiku.. Tapi hakikatnya masih jauh.. Masih banyak yang perlu aku dalami.. Aku fahami.. Intipati demi intipati..

Cuma aku rasakan aku berjaya hadapi semuanya dalam keadaan setenang boleh dan tidak sesekali mengalah kerana aku mula merasa kemanisan dalam amalam ibadah itu sendiri.. Walaupun sekelumit dan secbis, nikmatnya cukup besar.. Kalau sebelum ni solat Dhuha tu hanya aku perhatikan ibuku laksanakan.. InsyaAllah kini ianya jadi sesuatu yang ruji dan hakiki.. Makanan jiwa di waktu pagi.. Setiap kali aku mengharapkan rezeki yang baik dari-Nya.. Aku tundukkan diriku.. Aku sujud menyembah bumi.. Dengan rasa hina aku meminta.. Kadangkala aku hanya sujud tanpa kata-kata.. Malu untuk meminta sesuatu yang lebih.. Aku kalau boleh hanya ingin taat padaNya dan rasa malu untuk meminta rezeki yang lebih.. Selalu aku akhirinya dengan apa yang terbaik buatku.. Bukan apa yang banyak, bukan apa yang kaya tapi apa yang terbaik.. Rezeki yang terbaik untukku..

Selain itu aku makin kenal erti solat malam.. Ajaib, sungguh ajaib kuasa Allah.. Alhamdulillah setiap kali aku ikhlaskan niat untuk bangun malam sebelum melelapkan mata ini.. Pastinya aku bangun dan melaksanakan solat tahajud.. Yang mana tak pernah aku laksanakan sebelum ini selain waktu khemah ibadah dan kem-kem lain yang ada slot qiamullai.. Allah tu Maha Kuasa.. Dia mampu menjentik hati hambaNya bila-bila masa.. Setiap malam ianya sungguh tenang.. Rasanya diri ini terlalu hina di depanNya.. Dan selalu aku akhirinya dengan doa dan pujian terhadapnya tanpa sesuatu aku minta untuk diriku.. Seolah-olah aku rasakan solat itu khas untuknya.. Tanpa aku minta sebarang balasan.. Pengorbanan yang aku lakukan demi diriNya..

Selain itu, aku mula berjinak-jinak buat kenduri doa selamat.. Majlis bacaan Yasiin dan Solat Hajat.. InsyaAllah sebulan sekali.. Entah kenapa aku mulakan.. Niat asal aku sudah lama lupa.. Cuma setiap kali aku laksanakan.. Aku harapkan RedhaNya dalam memimpin hidup aku sebaik mungkin.. Jadikan aku insan yang sebaik dan sepatutnya.. Untuk aku capai tahap kekasihnya mungkin mustahil.. Tapi tak salah untuk ke arah tu kan.. Itu jadi lebih baik.. Lebih sabar.. Lebih yakin dengan kuasaNya..

Ada ustaz-ustaz yang selalu berpesan padaku.. Bangun solat malam.. kerana siapa yang solat malam itu akan kuat dirinya.. kerana siapa yang solat malam tu, kata-katanya akan didengari dan dipercayai insan lain.. kerana siapa yang solat malam tu, tenang dirinya.. kerana solat malam itu kekuatan orang mukmin.. Kata-kata tu aku rasakan sendiri.. Jika aku tak peroleh kekuatan yang diberikan oleh Allah.. Aku sendiri tak rasa aku boleh buat semua ini.. Sampai ke tahap ni dan pergi lebih jauh dari apa yang aku mulakan sebelum ni.. Dengan izinNya aku mampu menelaah dan mendalami pelbagai bidang.. Dari yang tak pernah belajar sampai hampir menjadi yang pakar.. Alhamdulillah.. Syukur pada diriMu Ya Allah..

Jika Kau tak bukakan pintu hatiku untuk sujud padaMu, aku takkan berdiri di sini.. Ya Allah Dikau teruskanlah berikan apa yang terbaik untuk diriku.. InsyaAllah aku akan terus redha dengan nikmat dan cabaranMu Ya Allah..

Yang mana aku rasakan inilah teman terbaik dalam hidupKu.. Tempat mengadu, tempat bercerita, tempat untuk semua benda.. Aku tahu perjalanan aku untuk memahami Islam itu masih jauh.. Walaupun aku dah mula bergerak ke arah itu.. Tapi perubahan ini terlalu kecil.. Aku bersyukur kerana datangnya aku ke sini, kerana percutian kali ini, kerana masyarakat yang sebegini.. Ianya membentuk diri aku.. Menjadikan diriku lebih dekat pada Islam.. Pada agamaku.. InsyaAllah akan aku cuba jadi lebih baik dari hari ke hari.. dari bulan ke bulan.. Semoga akan aku menjadi yang terbaik dalam hidupku.. Yang terbaik dimataNya..

No comments: